تلاش‌هاي آخر بورس براي بازدهي مثبت

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۳۳:۴۵
کد خبر: ۳۰۹۰۴۰

در معاملات دومين روز كاري هفته شاخص كل بورس تهران 11 هزار و 992 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 160 هزار و 486 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 3 هزار و 584 واحدي در رقم 733 هزار و 800 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 211 واحدي به رقم 25 هزار و 68 واحد رسيد.

در معاملات دومين روز كاري هفته شاخص كل بورس تهران 11 هزار و 992 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 160 هزار و 486 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 3 هزار و 584 واحدي در رقم 733 هزار و 800 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 211 واحدي به رقم 25 هزار و 68 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 484 واحد به سطح 135 هزار و 548 واحد رسيد. روز اخير فولاد، فملي، وغدير، وبملت و خودرو نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي وپارس، پارسان و سدشت از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، وسپهر و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، توسن و ارفع بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز شنبه نماد خودرو بيشترين تراكنش را داشت و وپارس و وبصادر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز بيوتيك، آردينه و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

 

ارزش معاملات سهام

روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 56 هزار و 14 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 45 هزار و 320 ميليارد تومان بود كه 81 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 5 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 650 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد وپارس بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 95 ميليارد تومان بود. پس از وپارس، خودرو بيشترين ارزش معاملات را داشت و وبصادر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملي و وبملت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام وپارس با تعداد 440 ميليون و 358 هزار و 553 سهم در صدر قرار گرفته است. وبصادر در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد وبملت و شستا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات يكشنبه، 58 نماد صف خريد داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 45 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 129 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 44 درصدي به 156 ميليارد تومان رسيد.

 

عرضه اوليه جديد در راه بورس

شركت صنايع غذايي رضوي پس از احراز كليه شرايط پذيرش از ۲۶ اسفند با نماد « نان رضوي» در گروه محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شكر به عنوان دويست و هفتمين شركت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا در صف عرضه اوليه ۱۵ درصد سهام بايستد. بر اساس اين گزارش و طبق بررسي‌هاي بورس پرس، شركت صنايع غذايي رضوي ۱۷ مهر سال ۱۳۵۱ با نام شركت نان قدس رضوي تاسيس و در اداره ثبت شركت‌هاي مشهد به ثبت رسيد. نام شركت به موجب مجمع فوق‌العاده ۱۸ فروردين سال ۹۹ به شركت صنايع غذايي رضوي تغيير يافت. اين شركت فعاليت اصلي را به عنوان خبازخانه بيمارستان امام رضا در سال ۱۳۴۶ شروع كرد اما تاسيس آن به عنوان شركت توليدي در سال ۱۳۵۱ است. پس از پيروزي انقلاب سرمايه‌گذاري‌هاي قابل توجهي را به انجام رساند. به نحوي كه اكنون شركت صنايع غذايي رضوي با ظرفيت اسمي سالانه ۴۷.۵ هزار تن محصولات متنوع يكي از بزرگ‌ترين كارخانه‌هاي صنايع غذايي داخلي است. مجوز واحد شماره يك ۱۱ فروردين سال ۱۳۵۲ و مجوز واحد مستقر در محل فعلي (ابتداي بزرگراه آزادي) ۲۱ تير سال ۱۳۶۱ از اداره كل وقت صنايع استان خراسان اخذ و مورد بهره‌برداري قرار گرفت و ماشين آلات واحد شماره يك طي سال ۶۴ از محل قبلي به تدريج به محل فعلي منتقل شد. در سال‌هاي گذشته برنامه تغيير محل كارخانه و انتقال آن به خارج از شهر مشهد وجود داشت كه با توجه به سياست‌هاي كلي آستان قدس مبني بر ورود به بازار سرمايه و از طرف ديگر زمان بر بودن انتقال محل فعلي كارخانه طبق مصوبه هيات‌مديره انتقال كارخانه از محل فعلي منتفي شد. اين شركت از زمان احداث و راه‌اندازي واحد فعلي در سال ۱۳۶۱ جزو سه شركت برتر و عمده توليد انواع كيك، كلوچه و نان بود اما پس از پايان جنگ تحميلي به تدريج و به ويژه طي ۱۰ سال گذشته تحولات بسياري در اين صنعت به وجود آمد و اكنون در ايران بيش از ۱۰۰۰ شركت كوچك و بزرگ در زمينه توليدات كيك و كلوچه فعاليت دارند كه بسياري از آنها از فناوري‌هاي جديد برخورد دارند. اكنون جايگاه شركت نان رضوي به‌طور تقريبي بين ۵ شركت برتر در حوزه توليد كيك و كلوچه است. شركت صنايع غذايي رضوي داراي دو واحد توليدي در مشهد و نظرآباد با بيش از ۱۳۰ نوع محصول در گروه محصولات و طعم‌هاي مختلف جهت مصارف داخلي و صادرات است. با اضافه شدن خط توليد رب و كنسرو با ظرفيت توليد ۳۴.۵ هزار تن در سال، سبد محصولات در سال ۱۴۰۱ تكميل شد. اكنون شركت داراي ۱۴ خط توليد فعال در كارگاه‌هاي دونات رضوي، اشترودل و نان سفيد است كه شامل خط اسفنجي، خطوط ۱ و ۲ و ۳ روغني، خط كلوچه، خط مارشمالو، خط بيسكويت، خط نان خبازي مستقر در كارگاه رضوي، خط نان نيمه حجيم و اشترودل مستقر در كارگاه اشترودل، خط دونات اتومات مستقر در كارگاه دونات و در نهايت خطوط نان، ويفر و قنادي نيز در كارگاه نان سفيد مستقر شدند. در بهمن سال ۹۷ كارخانه شماره ۲ جهت توليد محصول دونات با ظرفيت در دسترس حدود ۵ هزار تن در شهرك صنعتي نظرآباد و نزديكي كلانشهر تهران راه‌اندازي شد كه ظرفيت اسمي به مقدار ۴۷.۵ هزار تن افزايش يافت. همچنين سال ۱۴۰۱ جهت تكميل محصولات خط توليد رب و كنسرو از شركت سامان بازار رضوي اجاره شد و در سال ۱۴۰۲ مالكيت اين خط به شركت منتقل شد و ظرفيت كلي توليد شركت به ۸۲ هزار تن محصول در سال رسيد.

 

ميزان سرمايه و تركيب سهامداري

مالكيت ۹۰ درصد سهام شركت با ۹۷۲ نيروي انساني به آستان قدس رضوي و ۱۰ درصد باقيمانده به شركت سرمايه‌گذاري پيشگامان سرير رضوي تعلق دارد. سرمايه اوليه در بدو تاسيس يك ميليون تومان بوده كه طي چند مرحله افزايش سرمايه به ۱۰۰۰ ميليارد تومان رسيده است. شركت در سال ۱۴۰۱ قصد انجام افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها را داشت اما سهامدار عمده به دليل افزايش هزينه استهلاك و كاهش سود با اين افزايش سرمايه مخالفت كرد. با توجه به گذشت بيش از يك سال از تاريخ تجديد ارزيابي دارايي‌ها، امكان افزايش سرمايه از اين محل وجود ندارد. با توجه به مذاكرات با سهامدار عمده پس از تجديد ارزيابي دارايي‌ها در دوره بعد (سال ۱۴۰۶) افزايش سرمايه انجام و مبلغ مازاد تجديد به حساب سرمايه منتقل خواهد شد.

ارسال نظر