كارشناس حوزه انرژي در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح كرد

سرمايه‌گذاري در ميادين مشترك گازي زمينه‌ساز رشد اقتصادي

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۰۱:۵۶:۲۵
کد خبر: ۳۰۸۸۴۸
سرمايه‌گذاري در ميادين مشترك گازي زمينه‌ساز  رشد اقتصادي

تمركز استراتژيك بر سرمايه‌گذاري در افزايش بهره‌وري در صنعت گاز نه تنها جايگاه ايران را به عنوان يك بازيگر كليدي در بازار جهاني انرژي تقويت كرده است، بلكه راه را براي پيشرفت‌هاي اقتصادي قابل توجهي هموار كرده است. تأثير عميق به حداكثر رساندن توليد گاز و مهار هدررفت گاز مشعل بر چشم‌انداز اقتصادي ايران نيز كاملا قابل مشاهده است و در سال 1402، بخش نفت و گاز پيشران اقتصاد ايران بوده است.

تمركز استراتژيك بر سرمايه‌گذاري در افزايش بهره‌وري در صنعت گاز نه تنها جايگاه ايران را به عنوان يك بازيگر كليدي در بازار جهاني انرژي تقويت كرده است، بلكه راه را براي پيشرفت‌هاي اقتصادي قابل توجهي هموار كرده است. تأثير عميق به حداكثر رساندن توليد گاز و مهار هدررفت گاز مشعل بر چشم‌انداز اقتصادي ايران نيز كاملا قابل مشاهده است و در سال 1402، بخش نفت و گاز پيشران اقتصاد ايران بوده است.
فرشاد جامع، كارشناس حوزه انرژي، در رابطه با تمركز جلوگيري از هدررفت گاز و سرمايه‌گذاري براي توسعه ظرفيت گازي كشور در سال 1402 را دستاورد مهمي خواند وبه خبرنگار «تعادل»، گفت: در يك سال اخير، تمركز دولت سيزدهم بر توسعه ظرفيت گازي و جلوگيري از هدررفت گاز به خصوص برنامه‌ريزي براي به صفر رساندن هدررفت گازهاي همراه بسيار مهم است و محوريت افزايش ظرفيت توليد و جلوگيري از هدر رفت گاز فلر به عنوان يك ركن اساسي در تلاش براي بهره‌وري و توسعه اقتصادي كشور مطرح شده است.
وي ادامه داد: دستاورد چشمگير ايران در كسب رتبه اول در جمع‌آوري گازهاي مشعل و به حداقل رساندن هدر رفت در مجمع صادركنندگان گاز گوياي برنامه‌ريزي موثر دولت سيزدهم در جهت بهره‌وري بيشتر است. تمركز استراتژيك بر سرمايه‌گذاري در افزايش بهره‌وري در صنعت گاز نه تنها جايگاه ايران را به عنوان يك بازيگر كليدي در بازار جهاني انرژي تقويت كرده است، بلكه راه را براي پيشرفت‌هاي اقتصادي قابل توجهي هموار كرده است. تأثير عميق به حداكثر رساندن توليد گاز و مهار هدررفت گاز مشعل بر چشم‌انداز اقتصادي ايران نيز كاملا قابل مشاهده است و در سال 1402، بخش نفت و گاز پيشران اقتصاد ايران بوده است. اين كارشناس انرژي با اشاره به محوريت بهينه كردن توليد گاز و بهره‌وري در سيستم توليد و توزيع گاز گفت: ايران با توجه به نوآوري‌هاي تكنولوژيكي و رشد بهره‌وري در توليد گاز، با موفقيت خود را به عنوان صادركننده اصلي گاز معرفي كرده است. اين وضعيت جديد نه تنها چشم‌انداز اقتصادي را تقويت كرده است، بلكه بر پيوند حياتي بين بهينه‌سازي منابع و توسعه اقتصادي نيز تأكيد كرده است. موضع پيشگيرانه دولت در توسعه ميادين گازي مشترك و اولويت دادن به جمع‌آوري گازهاي همراه، نشان‌دهنده تغيير پارادايم در استراتژي انرژي ايران است. دولت با پرداختن به موضوع عدم تعادل انرژي از طريق افزايش توليد گاز و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي، زمينه را براي رشد اقتصادي پايدار كه ناشي از افزايش بهره‌وري در بخش نفت و گاز است، فراهم كرده است.
جامع با بيان اينكه چشم‌انداز نهايي براي مهار كامل هدررفت گازهاي فلر در ايران سال 1404 است؛ اشاره كرد: اهميت جلوگيري از هدر رفتن گازهاي شعله ور را نمي‌توان اغراق كرد، زيرا اين گازها منابع ارزشمندي را نشان مي‌دهند كه مي‌توان از آنها براي منافع اقتصادي استفاده كرد. با حذف سوزاندن گازهاي همراه در ميادين نفتي و پالايشگاه‌هاي گاز، ايران مي‌تواند از حجم قابل‌توجهي از ذخاير انرژي استفاده نشده بهره‌مند شود. طرح جلوگيري كامل از 
هدر رفت گازهاي همراه تا سال 1404 نشان‌دهنده رويكردي آينده نگر است كه با جاه طلبي‌هاي اقتصادي گسترده‌تر ايران همسو است. نكته بسيار مهم درآمدزايي ايران از اين محل است كه بيش از 5 ميليارد در سال است.
وي در پايان گفت: محوريت افزايش ظرفيت توليد و جلوگيري از هدر رفت گاز مشعل به عنوان سنگ بناي بهره‌وري و توسعه اقتصادي ايران مطرح شده است. ايران با حمايت از نوآوري‌هاي تكنولوژيكي، افزايش بهره‌وري و اولويت‌بندي بهينه‌سازي منابع، جايگاه خود را به عنوان يك بازيگر كليدي در بازار جهاني انرژي تثبيت كرده است. تعهد دولت به به حداكثر رساندن توليد گاز، كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و بهره‌برداري از پتانسيل كامل گازهاي شعله‌ور، بر چشم‌اندازي راهبردي تأكيد مي‌كند كه آماده است ايران را به سمت رشد اقتصادي و شكوفايي پايدار سوق دهد.

ارسال نظر