سخنگوي ايران‌اير: فرودگاه‌هاي اروپا به هواپيماهاي ايراني سوخت نمي‌دهند

پرواز زير سايه تحريم

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۰۱:۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۸۷۳۸
پرواز زير سايه تحريم

آن‌گونه كه سخنگوي ايران اير گفته است، به دليل مسائل تحريمي امكان سوخت‌گيري هواپيماهاي ايراني در در فرودگاه‌هاي اروپايي وجود ندارد. اما هواپيماي پهن پيكري كه در اين مسير فعال است قابليت حمل سوخت در مسير رفت و برگشت دارد.

گروه راه و شهرسازي|

آن‌گونه كه سخنگوي ايران اير گفته است، به دليل مسائل تحريمي امكان سوخت‌گيري هواپيماهاي ايراني در در فرودگاه‌هاي اروپايي وجود ندارد. اما هواپيماي پهن پيكري
كه در اين مسير فعال است قابليت حمل سوخت در مسير رفت و برگشت دارد. اگر چه دامنه تحريم‌ها طي سال‌هاي اخير از خريد قطعات هواپيما و هواپيماي نو به عدم اجازه سوختگيري گسترش يافته است اما مسوولان دولت سيزدهم طي ماه‌هاي اخير بارها اعلام كرده‌اند كه 80 فروند «هواپيما و هلي‌كوپتر» را به ناوگان هوايي كشور اضافه كرده‌اند. خبري پرابهام و البته غيرقابل باور براي كارشناسان و مردم؛ چه آنكه كمبود بسيار شديد بليت پرواز داخلي طي ماه‌هاي اخير و به ويژه براي ايام نوروز اين سيگنال را به جامعه مخابره كرده است كه تعداد هواپيماهاي «فعال» نه‌تنها بسيار كاهش يافته كه هواپيمايي نيز به ناوگان افزوده نشده است. در عين حال، به تازگي يك روزنامه صبح از ورود يك فروند هواپيما از كشور افغانستان خبر داده است هواپيمايي كه پس از قريب به دو دهه فعاليت در ايتاليا به اوكراين فروخته شده و پس از چند سال به يك ايرلاين افغانستاني سپرده شده و هم اينك به ناوگان هوايي يكي از ايرلاين‌هاي ايران اضافه شده است!

در چنين شرايطي، مسوولان صنعت هوايي و از جمله حسام قربانعلي، سخنگوي ايران اير از وضعيت مناسب ناوگان هوايي خبر مي‌دهند. قربانعلي ديروز در يك نشست خبري با بيان اينكه برنامه‌ريزي براي سفرهاي نوروزي انجام شده است، اظهار كرد: در سال جديد توسعه ناوگان در دستور كار ايران‌اير است و اخبار خوبي به‌زودي از توسعه ناوگان منتشر مي‌شود. وي با اشاره به ظرفيت شركت ايران‌اير درباره ظرفيت اين ناوگان براي ايام نوروز گفت: ۶٠ هزار صندلي براي ظرفيت نوروزي فعال است و از آنجايي كه ايام نوروز مقارن با ماه مبارك رمضان شده براي سحري و افطار بسته غذايي لحاظ شده است، البته از مسافراني كه عذر شرعي داشته باشند پذيرايي هم مي‌شود.

سخنگوي شركت هواپيمايي ايران اير درباره ظرفيت اين شركت براي پروازهاي عتبات در شب‌هاي قدر اظهار كرد: در ليالي قدر پروازهاي عتبات به عراق با هواپيماهاي پهن‌پيكر افزايش پيدا مي‌كند. قربانعلي در پاسخ به سوال ايلنا درباره نرخ بليت و فروش چارتري در ايام نوروز گفت: به هيچ‌وجه ايران اير بليت هواپيما را بالاتر از نرخ مصوب به فروش ندارد و در ايام نوروز هم افزايش قيمت نداريم و پرواز چارتري هم در ايام نوروز از ايران‌اير به فروش نمي‌رود. وي همچنين در پاسخ به سوالي ديگر درباره ميزان فروش بليت نوروز ادامه داد: بليت‌هاي هفته اول نوروز فروش رفته اما پروازهاي فوق‌العاده هم برقرار مي‌شود. سخنگوي ايران‌اير افزود: در حال حاضر ١۶ فروند هواپيما در شركت ايران‌اير فعال شد و در يك سال ۴-۵ فروند هواپيما به ناوگان اين شركت اضافه شده است. قربانعلي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر محدوديت‌ها در نشست و برخاست در فرودگاه‌هاي كشورهاي اروپايي گفت: به دليل مسائل تحريمي امكان سوخت‌گيري در فرودگاه‌هاي اروپايي را نداريم. اما هواپيماي پهن پيكري كه در اين مسير فعال است قابليت حمل سوخت در مسير رفت و برگشت دارد و براي تامين سوخت ١۶ ساعت پرواز امكان حمل سوخت وجود دارد و طولاني‌ترين پرواز هم ١٢ ساعت براي مسير لندن است و براي سوخت اين مسير مشكلي نداريم و اينكه حمل سوخت براي اين مسيرها آسيبي به هواپيما وارد مي‌كند اظهارات غيركارشناسي و عوامانه است.

 

پيش‌بيني افزايش مسافران هوايي

در نوروز ۱۴۰۳

در اين حال، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه امسال برنامه پايش كيفيت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا مي‌گذاريم، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم 3 تا 5 درصد افزايش مسافر هوايي داشته باشيم. به گزارش ايسنا، رضا نخجواني در يك نشست گفت: در ۵۶ فرودگاه كشور آمادگي پذيرش كليه پروازهاي داخلي را داريم. كليه امكانات و زيرساخت‌هاي فرودگاهي براي پذيرش مسافر فراهم است. جلسات هماهنگي هم به اين منظور با سازمان ميراث فرهنگی و گردشگري و وزارت راه و ساير دستگاه‌ها برگزار شده و كميته‌هاي تخصصي تشكيل شده است. وي ادامه داد: امسال برنامه پايش كيفيت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا مي‌گذاريم؛ اين پايش پيش از اين هم وجود داشته اما اكنون بر اساس معيار بين‌المللي است و روز جمعه به عنوان اولين فرودگاه، در فرودگاه بين‌المللي مشهد، برنامه پايش آغاز مي‌شود. البته در خصوص منشأ تاخيرها، مسووليت با شركت هواپيمايي است كه بايد چارچوب‌ها را رعايت كند تا شاهد يك برنامه نوروزي در شأن مردم باشيم. مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌كنيم سه تا پنج درصد افزايش مسافر هوايي داشته باشيم، گفت: امسال يك ميليون و ۱۸۱ هزار و ۱۲۱ نفر مسافر داشتيم و پيش‌بيني مي‌كنيم كه سال ۱۴۰۳، يك ميليون و ۲۹۹ هزار و ۲۵۱ نفر مسافر داشته باشيم و شركت فرودگاه‌ها آمادگي پذيرش هر پروازي كه مجوز كسب كرده باشد را دارد.

 

۸۰ درصد ايرلاين‌ها بدهكار هستند

نخجواني درباره ميزان بدهي شركت‌هاي هواپيمايي به شركت فرودگاه‌ها توضيح داد: ۸۰ درصد ايرلاين‌ها به شركت فرودگاه‌ها بدهكار هستند، اما در ايام نوروز هم خللي در فعاليت اين شركت‌ها ايجاد نخواهد شد، براي اينكه خدمت‌رساني به مردم به بهترين نحو انجام شود. البته شرايط ما خوب است و شركت‌ها تلاش مي‌كنند ميزان بدهي خود را به تدريج و بر اساس تفاهمنامه‌ها كاهش دهند. وي اظهار كرد: برخي از ساعات شبانه‌روز پيك پروازي است و ما با مشكل در برخي از فرودگاه‌ها براي تردد مواجه مي‌شويم به خصوص در فرودگاه مهرآباد؛ اما همكاران ما در بخش فرودگاهي نهايت سعي خود را مي‌كنند كه كمترين ايستايي ايجاد شود. البته امنيت پرواز يكي از مهم‌ترين اهداف ما و بر عهده سپاه حفاظت هواپيمايي است. با وجود اين در سال‌هاي گذشته به اين جمع‌بندي رسيديم كه در فرودگاه مهرآباد بايد يك ترمينال جديد ايجاد شود كه در قالب يك ترمينال ‌۱۲۰ هزار مترمربعي در دستور كار داريم و اميدواريم در آينده نزديك شاهد كلنگ‌زني اين ترمينال باشيم. مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران درباره به نتيجه رسيدن آزادسازي تعرفه خدمات فرودگاهي بيان كرد: چند سال است كه با وجود افزايش قيمت‌ها و هزينه‌هايي كه به شركت فرودگاه‌ها تحميل مي‌شود، به‌دليل سياست دولت براي كنترل قيمت‌ها تعرفه‌ها افزايش نداشته است. تا زماني كه مرجع قانوني اين افزايش را تصويب نكند ما هم مجاز به افزايش تعرفه‌ها نيستيم. نخجواني درباره آخرين وضعيت فرودگاه كنارك در چابهار توضيح داد: موافقت‌نامه سه‌جانبه امضا شده كه مراحل اخذ مجوز را از ستاد كل نيروهاي مسلح طي مي‌كند و كل اين فرودگاه قرار است در اختيار بخش غيرنظامي قرار گيرد. بنابراين در حال حاضر ارتقاي فرودگاه فعلي در دستور كار قرار دارد كه با هدف توسعه اقتصاد دريامحور انجام مي‌شود.

 

مسووليتي درباره حجاب ندارم

نخجواني در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايلنا درباره حضور حجاب‌بان‌ها در فرودگاه‌هاي كشور و نحوه انتخاب اين افراد و آموزش‌هاي لازم به حجاب‌بان‌ها براي رفتار با مسافران با توجه به همزماني ايام نوروز با ايام ماه رمضان تاكيد كرد: حضور حجاب‌بان در فرودگاه‌هاي كشور تابع قوانين و مقررات كشور است و اين افراد از سوي ستاد امر به معروف و نهي از منكر انتخاب مي‌شوند و در تمام بخش‌هاي ارشاد و انتظامي رفتار افراد تابع مقررات تعيين شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه قاعدتا اين افراد بايد آموزش ديده باشند، گفت: اين افراد براي رفتار با مسافران بايد آموزش ديده باشند و رفتار با مسافران بايد در چارچوب متانت اسلامي باشد و تاكنون هم با تنشي مواجه نبوديم.

نخجواني با بيان اينكه مردم نسبت به قوانين كشور آگاهي دارند و ايران فهيم‌تر از اين هستند كه براي رعايت قانون به آنها تذكري داده شود، افزود: مردم قوانين حجاب را هم رعايت مي‌كنند. وي در پاسخ به اين سوال ايلنا درباره اينكه آيا مسافران بد حجاب و بي‌حجاب امكان سوار شدن به هواپيما را ندارند، گفت: در اين باره مسووليتي براي اظهارنظر ندارم و مقام مسوول قانوني آن بايد در اين باره اظهارنظر كند و مرجع قانوني آن بايد به اين سوال پاسخ دهد، اگر قانوني در اين باره تصويب شود قطعا به اجرا مي‌رسد. اما در حال حاضر در فرودگاه چنين قانوني نداريم البته كه بايد نظم و انضباط در فرودگاه‌ها حاكم باشد.

ارسال نظر