الیاس حضرتی:

بهتر است آقای رئیسی از همه دست‌اندرکاران پروژه‌های ناتمام که در دولت او به اتمام می‌رسند تشکر کند

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۱۱:۵۵:۳۷
کد خبر: ۳۰۸۶۸۲
بهتر است آقای رئیسی از همه دست‌اندرکاران پروژه‌های ناتمام که در دولت او به اتمام می‌رسند تشکر کند

الیاس حضرتی نوشت: پیشنهاد می‌کنم ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهور ایران که سیاست اتمام پروژه‌های ناتمام را در دستور کار قرار داده در افتتاح یک چنین پروژه‌هایی از تمام افرادی که در طول سال‌های مختلف زحمتی کشیده‌اند قدردانی کرده و اسم آنها را بیاورد.

الیاس حضرتی در یادداشتی با عنوان «تقدیر و تشکر از همه عزیزان» در روزنامه اعتماد نوشت: دیروز شاهد افتتاح بخش پایانی بزرگراه منجیل به رودبار که به عنوان بخشی از شاهراه قزوین به رشت محسوب می‌شود، بودیم. این افتتاح با حضور مهندس مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور، استاندار گیلان و سایرین انجام شد. قبل از هر چیز باید تقدیر و تشکر و دست مریزاد به مسوولان و دست اندرکارانی گفت که کار را تمام کردند. از پیمانکاران و کارگران و مهندسان ناظر گرفته تا وزیر راه و شهرسازی و استانداری و نمایندگان استان در ادوار گوناگون که برای این پروژه زحمت کشیده‌اند.

منتها باید توجه داشت که این بزرگراه از یک سابقه بالای 30 ساله برخوردار است. از مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی و دوره وزارت مرحوم اکبر ترکان در وزارت راه و ترابری گرفته تا حضور سعیدی‌کیا و احمد خرم و پس از آن حجتی و عباس آخوندی و اسلامی و... افراد و مدیران بسیاری پیگیر تحقق این پروژه مهم بوده‌اند.

در سال‌های ابتدایی، روند تخصیص بودجه به این پروژه با محدودیت‌هایی همراه بود تا اینکه در سال‌های بعد، بودجه‌های افزون‌تری برای آن در نظر گرفته شد تا نهایتا پروژه به سر منزل مقصود برسد. این پروژه در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رییسی پیگیری شد و هر کدام از این افراد در اتمام این پروژه سهمی داشته‌اند. در دولت سیدمحمد خاتمی، پروژه با پیشرفت فیزیکی حدودا 50 الی 60 درصدی تداوم یافت. در دولت احمدی‌نژاد هم احداث بزرگراه دنبال شد و در 11 کیلومتر مانده به پایان تحویل دولت حسن روحانی شد.

باید توجه داشت که این 11کیلومتر دشوارترین بخش پروژه محسوب می‌شود. چرا که موضوع هویت و حیات شهر رودبار در میان بود. تجربه ثابت کرده، وقتی آزادراهی در کنار شهری کشیده می‌شود، آن شهر متروک شده و در ادامه می‌میرد. بنابراین یکی از معادلات مهم در این پروژه، حفظ هویت و تداوم حیات شهر رودبار بود.
وجود کوه، رودخانه سپیدرود و موانع زیاد بر دشواری‌های اجرایی این پروژه می‌افزود. در طول 8 سال دولت روحانی 3 کیلومتر از 11 کیلومتر باقی مانده، اجرایی شد. معتقدم می‌شد این میزان افزایش یافته و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که پروژه در دولت روحانی پایان یابد. در دولت روحانی طراحی 8 کیلومتر باقی مانده هم انجام و پیمانکار آن انتخاب شد. عمر دولت روحانی اما کفاف اتمام این پروژه را نداد. از این بابت از دولت آقای روحانی گله‌مند بودم و هستم.

نوبت به دولت رییسی رسید که تداوم اجرای پروژه را به دست بگیرد. در دولت رییسی هم زحمات بسیاری کشیده شد تا پروژه به اتمام برسد. البته تنها مسیر منجیل به رودبار کامل و بر اساس گزارش‌های ارائه شده تمام شد. پایان این پروژه بدون تردید نقش قابل توجهی در باز شدن گره کور این منطقه و تردد راحت‌تر گردشگران و مسافران گیلانی خواهد داشت. حتما مسافران به خاطر دارند که چه ترافیک بسیاری بین منجیل و رودبار وجود داشت و مردم ناچار بودند در پیک‌های آمد و شد، ساعت‌های متمادی ترافیک را تحمل کنند. البته در مسیر برگشت همچنان مشکلاتی وجود دارد و هنوز گرهی باز نشده است.

این تدبیری بود که از سال‌های قبل اندیشیده و به قیمت حفظ وضعیت اقتصادی مردم شهر رودبار این مسیر یک طرفه احداث شد. امیدواریم در آینده برای این معضل هم راه‌حلی پیدا شود. به عنوان فردی که در طول این سال‌ها در کنار باقی همکاران و نمایندگان گیلانی پیگیر این پروژه بوده‌ایم، ابتدا از همه نمایندگان استان گیلان در ادوار مختلف‌، استانداران گیلان در دولت‌های مختلف، همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان، مهندسان، پیمانکاران و کارگرانی که در این پروژه زحمت کشیده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم. همگی وظیفه داریم برای رعایت اصل حق‌شناسی از همه افرادی که زحمتی کشیده و سهمی ایفا کرده‌اند قدردانی کنیم.

چه افرادی که کار را شروع کردند، چه اشخاص و مسوولانی که پروژه ادامه دادند و چه آنهایی که پروژه را به اتمام رساندند. این نگاه را اگر بتوان در همه کارها مورد توجه قرار داد، انسانی‌تر و اخلاقی‌تر است.

بر این اساس پیشنهاد می‌کنم ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهور ایران که سیاست اتمام پروژه‌های ناتمام را در دستور کار قرار داده در افتتاح یک چنین پروژه‌هایی که در واقع پایان کار و آغاز بهره‌برداری از آنهاست، از تمام افرادی که در طول سال‌های مختلف زحمتی کشیده‌اند قدردانی کرده و اسم آنها را بیاورد. معمولا به خاطر تعداد بسیار پروژه‌های نیمه تمام در ایران، پروژه‌های نسبتا بزرگ در یک دولت تمام نشده و بین دولتی هستند. ممکن است در یک پروژه سه دولت نقش داشته باشند. لذا اخلاق و رفتار اسلامی و انسانی حکم می‌کند، جدای قدردانی از دولت و مسوولی که کار را تمام کرده از باقی مدیران، مهندسان، کارشناسان، استانداران، دولت‌ها و نمایندگانی که شب و روز پیگیر اتمام این نوع پروژه‌ها بوده‌اند نیز قدردانی شده و نام آنها برده شود. این نوع تقدیرها بر زیبایی اتمام پروژه‌ها می‌افزاید و ان‌شاء‌الله خیر و برکت بیشتری هم به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر