آزمايش يك دستيار هوش مصنوعي براي جراحان مغز و اعصاب در چين

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۸۵۵۵

چين در حال آزمايش يك دستيار هوش مصنوعي براي جراحان مغز در هفت بيمارستان پكن است و در ماه‌هاي آينده اين طرح به شهر‌هاي ديگر نيز توسعه مي‌يابد.

چين در حال آزمايش يك دستيار هوش مصنوعي براي جراحان مغز در هفت بيمارستان پكن است و در ماه‌هاي آينده اين طرح به شهر‌هاي ديگر نيز توسعه مي‌يابد.
به گزارش پيوست به نقل از بلومبرگ، آژانسي مستقر در هنگ‌كنگ و تحت نظارت آكادمي علوم چين (موسسه دولتي تحت حمايت شديد دولت چين) از يك مدل هوش مصنوعي مبتني بر Llama 2.0 از شركت متا رونمايي كرد. محققان اين مدل را با استفاده از مقالات، ژورنال‌ها و دستورالعمل‌هاي پزشكي آموزش داده‌اند و قرار است به عنوان يك مشاور جراحي براي پزشكان ايفاي نقش كند. به نظر مي‌رسد كه سازمان‌هاي دولتي چين نيز در توسعه هوش مصنوعي بومي و رقابت با ابزارهايي مثل ChatGPT حالا به صف شركت‌هاي خصوصي پيوسته‌اند. مدل TaiChu از آكادمي علوم چين از جمله اولين خدماتي بود كه در ماه آگوست تاييديه دولت را براي عرضه عمومي دريافت كرد. به گفته توسعه‌دهندگان، اين فناوري پتانسيل آن را دارد تا در حوزه تشخيص و مشاوره فردي انقلابي ايجاد كند. مركز هوش مصنوعي و روباتيك مستقر در هنگ‌كنگ حدود ۱۰۰ پردازنده گرافيكي را براي آموزش مدل پزشكي خود استفاده كرده است كه بخشي از اين پردازنده‌ها ساخته شركت انويديا و برخي ديگر نيز پردازنده910 B Ascend از شركت هواوي هستند. توسعه‌دهندگان اميدوارند كه اين روبات هوش مصنوعي كه از آن به نام
1.0 CARES Copilot ياد مي‌شود، طبق يك ميليون مستند آكادميك، به سوالات مربوطه با ارجاع به منبع پاسخ دهد. اين روبات به گفته توسعه‌دهندگان مي‌تواند داده‌هايي مثل MRI، اولتراسوند و سي‌تي‌اسكن و تصاوير، متن و صوت را پردازش كند. محققان مي‌گويند كه از نظر آنها اين روبات در آينده نقش فعال‌تري را به خود اختصاص مي‌دهد و براي مثال مي‌تواند به پزشكان درمورد جراحي خطرناك هشدار دهد. فنگ مينگ، پزشك ارشد دپارتمان جراحي مغز و اعصاب بيمارستان پكينگ يونيون، كه در توسعه اين مدل ايفاي نقش كرده است مي‌گويد: «به دليل عدم دسترسي به چيپ‌هاي پيشرفته انويديا، موانعي مثل محدوديت قدرت رايانشي وجود دارد. با اين حال ما مي‌توانيم با مشخصه‌هاي خودمان يك مدل ورتيكال با داده‌هاي با كيفيت‌تري از بيمارستان‌هاي مستقر در چين بسازيم كه در دسترس اوپن‌اي‌آي يا بسياري از شركت‌هاي بومي قرار ندارد.»

ارسال نظر