«تعادل» گزارش مي‌دهد

تلاش براي نجات بورس

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۰۴:۵۹
کد خبر: ۳۰۸۵۳۵
تلاش براي نجات بورس

تنها چند روز تا پايان روزهاي كاري سال باقي مانده و بازارهاي مالي قرار است با شرايط بهتر به پيشواز سال 1403 بروند؛ اما براي بورس اين‌طور نيست و به نظر نمي‌رسد كه با شرايط خوب و حتي سودآوري به پيشواز بهار برود.

تنها چند روز تا پايان روزهاي كاري سال باقي مانده و بازارهاي مالي قرار است با شرايط بهتر به پيشواز سال 1403 بروند؛ اما براي بورس اين‌طور نيست و به نظر نمي‌رسد كه با شرايط خوب و حتي سودآوري به پيشواز بهار برود. درست است معاملات بازار در برخي از روزها مثبت و در برخي ديگر از روزها منفي مي‌شود اما همچنان بي‌اعتمادي در بازار جاي خود را دارد و هر روز شاهد بازدهي‌هاي نامناسب در بازار هستيم. كمتر از يك هفته تا پايان سال جاري فرصت باقي مانده و به نظر نمي‌رسد در اين مدت شرايط بورس تغيير كند و يك‌باره همه‌چيز مثبت شود. تنها در اين مدت بازار مي‌تواند به سيگنال‌هاي مثبت واكنشي نه چندان قابل توجه نشان دهد و معاملات نيز مسير خود را پيش ببرد و به نوعي چندان سرخ پوش نشود.

 

احياي اعتبار مالياتي موضوع تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون ماليات

اعتبار مالياتي موضوع تبصره ۳ ماده ۲۶ قانون ماليات بر ارزش افزوده كه در بند الف تبصره ۶ لايحه قانون بودجه ۱۴۰۳ ملغي شده بود، با پيگيري و حمايت وزير اقتصاد در صحن مجمع تشخيص مصلحت نظام احيا شد. بر اين اساس، ۱۵ درصد ماليات و عوارض مترتب بر مصرف مواد اوليه واسطه‌اي از جمله كالاهاي نفتي مانند بنزين، نفت گاز، نفت سفيد، نفت كوره، گاز طبيعي و گاز مايع ديگر جزئي از بهاي تمام شده آن كالاها منظور نشده و مانند گذشته قابل استرداد خواهد بود. در اصل با اين تصميم جلوي افزايش بهاي تمام شده گاز دريافتي توسط پتروشيمي‌هاي مصرف‌كننده خوراک گاز گرفته شد.

 

نوسان دوباره قيمت نفت

بهاي معاملات نفت برنت با ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد كاهش، به ۸۱ دلار و ۵۳ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۵۷ سنت معادل ۰.۷ درصد كاهش، به ۷۷ دلار و ۴۴ سنت در هر بشكه رسيد. هر دو شاخص هفته گذشته، تحت تاثير آمار منفي چين كه به ضعيف شدن تقاضا در بزرگ‌ترين خريدار جهان اشاره داشت، كاهش پيدا كردند و نفت برنت ۱.۸ درصد و شاخص نفت امريكا، ۲.۵ درصد كاهش هفتگي رقم زد. هيرويوكي كيكوكاوا، رييس شركت «ان اس تردينگ» با بيان اينكه نگراني‌ها نسبت به ضعف تقاضاي چين، تمديد كاهش توليد اوپك پلاس را تحت الشعاع قرار داد، افزود: سيگنال‌هاي گوناگون از آمار اشتغال امريكا، باعث شد معامله‌گران در قراردادهايشان تغييراتي دهند. با اين حال، افت قيمت با ريسك ژئوپليتيكي فزاينده، محدود شد. آماري كه هفته گذشته منتشر شد، نشان داد رشد اشتغال امريكا در فوريه شتاب گرفت اما رشد نرخ بيكاري و ملايم شدن افزايش دستمزد، گزينه كاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ژوئن را روي ميز نگه داشت. چين هفته گذشته، يك هدف رشد اقتصادي حدود ۵ درصد را براي سال ۲۰۲۴ تعيين كرد كه بسياري از تحليلگران مي‌گويند بدون محرك‌هاي بيشتر، هدف بلندپروازانه‌اي است. داده‌هاي منتشره در پنجشنبه گذشته، نشان داد واردات نفت به چين در دو ماه اول سال در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، افزايش يافته است، اما نسبت به ماه‌هاي قبل، كمتر بوده و روند خريد كمتر توسط بزرگ‌ترين خريدار نفت در جهان، ادامه يافته است. در بخش عرضه، اعضاي اوپك پلاس يكشنبه گذشته، توافق كردند كاهش توليد داوطلبانه نفت به ميزان ۲.۲ ميليون بشكه در روز را در سه ماهه دوم تمديد كنند و در بحبوحه نگراني‌ها از رشد جهاني و افزايش توليد خارج از گروه، از بازار حمايت بيشتري به عمل آورند. تحليلگران گروه تحقيقاتي Research ANZ در يادداشتي نوشتند: با توجه به تمديد توافق كاهش توليد داوطلبانه اوپك پلاس تا پايان سه ماهه دوم، اين وضعيت مي‌تواند بازار را دچار محدوديت عرضه كند زيرا تقاضا از ضعف فصلي كه پيدا كرده، بهبود مي‌يابد. مذاكرات آتش‌بس ميان رژيم صهيونيستي و حماس متوقف شده است. به گفته كيكوكاوا، تنش‌ها در روسيه و همسايگانش هم تشديد شد و بيم درگيري احتمالي خارج از اوكراين را به وجود آورده است. بر اساس گزارش رويترز، رييس‌جمهور مولداوي پنج شنبه گذشته، يك پيمان همكاري دفاعي با فرانسه امضا و اعلام كردند روسيه، تلاش‌ها براي بي‌ثبات كردن كشورش را مضاعف كرده و اگر رييس‌جمهور پوتين در اوكراين متوقف شد، به اين روند ادامه خواهد داد. كارشناسان عقيده دارند كه نوسان بيش از حد قيمت نفت، بازار سرمايه را در ميان مدت تحت تاثير قرار مي‌دهد و به نوعي شاهد نزول دوباره اين بازار خواهيم بود. البته بورس تهران به دنبال بهانه براي ريزش و نزول بيشتر است، قيمت نفت و حتي كاموديتي‌ها نيز بهانه خوبي براي اين شرايط به حساب مي‌آيد.

 

بازار از دريچه معاملات

معاملات تالار شيشه‌اي بورس تهران در سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه 21 اسفند ماه، شاخص كل بورس تهران هزار و 350 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 161 هزار و 575 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 939 واحدي در رقم 737 هزار و 861 واحدي ايستاد. روز دوشنبه بالاخره معاملات بازار فرابورس ايران به حالت معمول خود بازگشت و شاخص‌هاي فرابورسي نيز ريزش داشتند. شاخص كل فرابورس با 53.35 واحد ريزش به تراز 25 هزار و 10 واحدي رسيد و شاخص هم‌وزن اين بازار نيز با 333 واحد كاهش تراز در سطح 134 هزار و 573 واحدي قرار گرفت.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 10 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد وآفر بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن نزديك به 10 ميليارد تومان بود. پس از وآفر، نمادهاي خزاميا، بتهران، شگستر و شاراك بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي خودرو، وتجارت، وبملت، خگستر و فن افزار تعلق داشت.

روز گذشته فولاد، ميدكو و پارسان نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي خودرو، فملي، شپنا و شتران از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد خگستر بيشترين تراكنش را داشت و خساپا و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 172 هزار و 52 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 160 هزار و 66 ميليارد تومان بود كه 93 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 105 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 148 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات دوشنبه، 42 نماد صف خريد داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افزايش نسبت به روز كاري قبل به 366 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش قابل توجهي به 216 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر