۲۳۵ ليتر در شبانه‌روز سرانه مصرف آب شرب هر ايراني

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۰:۵۲:۲۷
کد خبر: ۳۰۸۴۲۵

مديركل دفتر مديريت مصرف آب، خدمات مشتركان و كاهش هدررفت شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: سرانه مصرف كل آب شرب در ايران شامل مصارف خانگي و غير خانگي است كه اين رقم ۲۳۵ ليتر به‌ازاي هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است.

مديركل دفتر مديريت مصرف آب، خدمات مشتركان و كاهش هدررفت شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور گفت: سرانه مصرف كل آب شرب در ايران شامل مصارف خانگي و غير خانگي است كه اين رقم ۲۳۵ ليتر به‌ازاي هر نفر در شبانه‌روز اعلام شده است. به گزارش ايرنا از وزارت نيرو، علي سيد‌زاده افزود: اين رقم در برخي از كلان‌شهرهاي كشور از جمله تهران به بيش از ۲۴۵ ليتر در شبانه‌روز مي‌رسد. وي درباره سرانه مصرف آب در ايران در مقايسه با استانداردهاي جهاني، خاطرنشان كرد: بر اساس مطالعات انجام شده، رقم استانداردي در جهان براي سرانه مصرف وجود ندارد. مديركل دفتر مديريت مصرف آب شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ادامه داد: در قسمت خانگي در ايران براي انجام مطالعات براي هر فرد بر اساس نشريه ۳-۱۱۷ سازمان برنامه‌وبودجه به نام ضوابط طراحي سامانه‌هاي انتقال و توزيع آب شهري و روستايي، رقم ۱۵۰ ليتر در شبانه‌روز در نظر گرفته مي‌شود سيد‌زاده در ارتباط با بيشترين موارد مصرف آب در بخش خانگي، گفت: بر اساس مطالعات ميداني انجام شده توسط انجمن آب آلمان كه به‌صورت پايلوت در يكي از مناطق شهر كاشان انجام پذيرفته است، بيشترين مصرف آب در هنگام استحمام بوده و بعد از آن در آشپزخانه و بعد سرويس‌هاي بهداشتي است. وي سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگي در سال ۱۴۰۱ را به ميزان ۱۹۸ ليتر به‌ازاي هر نفر در شبانه‌روز اعلام كرد و گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سپنتا ميزان كل مصرف آب شرب با احتساب هدررفت ظاهري در حدود ۴.۷ ميليارد مترمكعب در سال است. مديركل دفتر مديريت مصرف آب شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور، مصرف هر شهروند تهراني در سال ۱۴۰۱ را برابر با ۲۰۰ ليتر در شبانه‌روز عنوان كرد. وي به ميزان سرانه مصرف آب در ايران در مقايسه با ديگر كشورها اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف آب در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته از جمله كشورهاي اروپايي بالاتر است.

از مصرف بي‌رويه آب خودداري كنيم

سيد‌زاده افزود: اين در حالي است كه در كشور ايران باتوجه‌به نوع اقليم خشك و نيمه‌خشك آنكه استفاده از كولرهاي آبي در پنج ماه نخست سال رايج است، باتوجه‌به مصرف بالاي اين وسيله آب‌بر، سرانه مصرف نيز متأثر از ميزان مصرف آن بيشتر خواهد شد.

وي افزود: در تعدادي از كشورهاي اروپايي توسعه‌يافته از جمله آلمان، هلند و انگليس سرانه مصرف خانگي آب در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ ليتر به‌ازاي هر نفر در شبانه‌روز است.

ارسال نظر