مصرف ماري‌جوانا خطر حملات قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد

۱۴۰۲/۱۲/۲۰ - ۰۱:۴۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۸۳۸۰
مصرف ماري‌جوانا خطر حملات قلبي و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد

چالش استفاده از مواد مخدر نه تنها در كشور ما كه در بسياري از نقاط دنيا هميشه وجود داشته است. اما اين چالش‌ها از زماني بيشتر شد كه مواد مخدر صنعتي هم به بازار آمدند و در اين بين مواد مخدر گياهي هم به آن اضافه شدند.

چالش استفاده از مواد مخدر نه تنها در كشور ما كه در بسياري از نقاط دنيا هميشه وجود داشته است. اما اين چالش‌ها از زماني بيشتر شد كه مواد مخدر صنعتي هم به بازار آمدند و در اين بين مواد مخدر گياهي هم به آن اضافه شدند. زماني تنها مواد مخدر مصرفي در دنيا كوكايين، هرويين و ترياك بود اما امروز اين مواد از تنوع زيادي برخوردار است و به همين اندازه هم خطرات مصرف آنها بيشتر شده است. يكي از موادي كه اين روزها مصرف آن در بين جوانان افزايش پيدا كرده ماري جوانا است. ماده مخدري كه مي‌تواند آسيب‌هاي غير قابل جبراني به بدن افراد وارد كرده و حتي آنها را در خطر حمله قلبي و مرگ قرار دهد.

ماري جوانا از مواد مخدر رايج به ويژه در بين جوانان در جهان است كه مصرف آن به هر شكل ممكن با افزايش خطر ابتلا به حمله قلبي و سكته مغزي مرتبط است. به گزارش پليس، بر اساس نتايج اين مطالعه، كشيدن، بخار كردن يا خوردن ماري‌جوانا حتي در افرادي كه هيچ‌گونه بيماري قبلي ندارند و دخانيات مصرف نمي‌كنند، با افزايش قابل توجه خطر حمله قلبي و سكته مغزي همراه است. اين مطالعه همچنين نشان مي‌دهد كه هر دو گروه مصرف‌كنندگان روزانه و غيرروزانه ماري‌جوانا در مقايسه با افرادي كه اين ماده مخدر را مصرف نمي‌كردند، با افزايش خطر بيشتر قرار گرفتن در معرض حمله قلبي و سكته مغزي روبرو بودند.

 

افزايش ۴۲ درصدي احتمال سكته مغزي

اين درحالي است كه خطر ابتلا به عوارض ياد شده براي مصرف‌كنندگان روزانه به‌طور قابل توجهي بالاتر است، به نحوي كه خطر سكته مغزي در ميان اين افراد ۴۲ درصد و خطر حمله قلبي نزد آنها ۲۵ درصد افزايش مي‌يابد.

علاوه بر اين، با افزايش تعداد روزهاي مصرف ماري‌جوانا در ماه، شدت و احتمال وقوع اين حملات نيز بيشتر مي‌شد. بر اساس گزارشي كه به تازگي شبكه خبري يورونيوز منتشر كرده، «آبرا جفرز» تحليلگر داده در بيمارستان عمومي ماساچوستِ شهر بوستون امريكا و محقق در زمينه تبعات مصرف دخانيات و ترك سيگار مي‌گويد: دود ماري‌جوانا تفاوت چنداني با دود تنباكو ندارد جز آنكه اولي حاوي ماده‌ روان‌گردان THC (تتراهيدروكانابينول) و دومي آغشته به نيكوتين است. به گفته او، اين مطالعه نشان مي‌دهد كه كشيدن (دود كردن) ماري‌جوانا مانند كشيدن سيگار، خطرات قابل توجهي براي سيستم قلبي عروقي به همراه دارد؛ اين يافته به ويژه با توجه به افزايش مصرف ماري‌جوانا و كاهش مصرف سنتي دخانيات، اهميت زيادي پيدا مي‌كند.

«رابرت پيج» استاد داروسازي باليني و طب فيزيكي در مدرسه اسكاگزِ دانشكده داروسازي كلرادو امريكا نيز مي‌گويد: يافته‌هاي اين مطالعه با تحقيقات ديگري كه نشان داده مصرف روزانه ماري‌جوانا به افزايش بيماري عروق كرونر قلب، حمله قلبي و سكته مغزي مرتبط است، همخواني دارد. به گفته اين محقق، نتايج اين مطالعه پيامدهاي بسيار مهمي براي سلامت عمومي دارد و بايد به عنوان فراخواني براي عمل نزد تمامي متخصصين حوزه سلامت مورد توجه قرار گيرد چرا كه اين تحقيق به حجم انبوهي از تحقيقات و داده‌هاي ديگر افزوده مي‌شود كه نشان مي‌دهند مصرف ماري‌جوانا و بيماري‌هاي قلبي عروقي ممكن است تركيب بالقوه خطرناكي باشند. آقاي پيج در انجام اين مطالعه نقشي نداشته اما پيش‌تر رياست گروه نويسندگان داوطلب بيانيه علمي سال ۲۰۲۰ در رابطه با مصرف پزشكي و تفريحي ماري‌جوانا و سلامت قلب و عروق را بر عهده داشته‌ است.

خطر براي پير و جوان به يك اندازه

واقعي است

اين مطالعه كه به تازگي در مجله انجمن قلب امريكا منتشر شد، داده‌هاي مربوط به ۴۳۰ هزار فرد بزرگسال را مورد تجزيه و تحليل قرار داده است؛ اين داده‌ها در سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ميلادي از طريق سامانه ملي نظارت بر عوامل خطر رفتاري به صورت نظرسنجي تلفني سراسري توسط مراكز كنترل و پيشگيري بيماري‌هاي ايالات متحده جمع‌آوري شده بود. شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي بين ۱۸ تا ۷۴ سال سن داشتند و ميانگين سني آنها ۴۵ سال بود. تقريباً ۹۰ درصد از سوال‌شوندگان بزرگسال از ماري جوانا استفاده نمي‌كردند، در حالي كه بيش از ۶۳ درصد آنها گفته بودند هرگز از دخانيات استفاده نكرده‌اند. در ميان مصرف‌كنندگان ماري جوانا، تقريباً ۷۴ درصد سيگار كشيدن را رايج‌ترين روش مصرف اعلام كردند كه ۴ درصد آنها مصرف‌كنندگان روزانه بودند، در حالي كه ۷ درصد كمتر از ميزان روزانه مصرف مي‌كردند.

جالب توجه است كه تقريباً ۲۹ از مصرف‌كنندگان روزانه ماري جوانا و ۴۴ درصد از مصرف‌كنندگان غير روزانه هرگز از سيگارهاي معمولي استفاده نكرده بودند. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه جوانان، مردان زير ۵۵ سال و زنان زير ۶۵ سال كه از ماري جوانا استفاده مي‌كنند، صرف نظر از اينكه از دخانيات سنتي استفاده مي‌كنند يا خير، ۳۶ درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري عروق كرونر قلب، حمله قلبي و سكته مغزي قرار دارند. رمصرف ماري جوانا در ميان افراد مسن در حال افزايش است. يك مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد كه تعداد سالمندان امريكايي بالاي ۶۵ سال كه طي سال‌هاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ماري جوانا مصرف مي‌كردند دو برابر شده است.

ارسال نظر