غول‌هاي فناوري در برابر قانون‌ اروپا به چه تغييراتي تن دادند؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ - ۰۱:۲۶:۵۰
کد خبر: ۳۰۸۲۶۹

با اتمام مهلت شركت‌ها بزرگ فناوري براي عمل به قانون بازارهاي ديجيتال، اين شركت‌ها براي اجتناب از تخلف و متحمل شدن جريمه سنگين، در خدمات و محصولات خود تغييراتي صورت داده‌اند.

با اتمام مهلت شركت‌ها بزرگ فناوري براي عمل به قانون بازارهاي ديجيتال، اين شركت‌ها براي اجتناب از تخلف و متحمل شدن جريمه سنگين، در خدمات و محصولات خود تغييراتي صورت داده‌اند. به گزارش ايسنا، اروپايي‌هايي كه هفته جاري، تلفن‌ها و رايانه‌هاي خود را پيمايش مي‌كنند، گزينه‌هاي جديدي براي مرورگرها و موتورهاي جست‌وجوي پيش‌فرض، محل دانلود برنامه‌هاي آيفون و نحوه استفاده از داده‌هاي آنلاين شخصي خود خواهند داشت. اينها بخشي از تغييرات الزامي شده بر اساس قانون بازارهاي ديجيتال هستند. اين قانون، شامل مجموعه‌اي از مقررات اتحاديه اروپاست كه شش شركت فناوري شامل آمازون، اپل، آلفابت (شركت مادر گوگل)، متا، مايكروسافت و بايت دنس (مالك تيك تاك) به عنوان دروازه بان اينترنت، بايد از نيمه شب چهارشنبه، از آن پيروي كنند. قانون بازارهاي ديجيتال، جديدترين نمونه از مجموعه مقرراتي است كه اروپا به عنوان يك پيشتاز جهاني در مهار سلطه شركت‌هاي بزرگ فناوري، تصويب كرده است. غول‌هاي فناوري با تغيير برخي از روش‌هاي قديمي تجارت خود واكنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، اپل به كاربران اجازه مي‌دهد تا اپليكيشن‌هاي تلفن هوشمند را خارج از فروشگاه اپ استور نصب كنند. قوانين جديد اهدافي گسترده اما مبهم براي ايجاد بازارهاي ديجيتال «منصفانه‌تر» و «رقابتي‌تر» دارند. آسوشيتدپرس در گزارشي، به نحوه عملكرد قانون بازارهاي ديجيتال را مورد بررسي قرار داده است.

 

چه شركت‌هايي بايد از قوانين

پيروي كنند؟

حدود ۲۲ سرويس، از سيستم‌هاي عامل‌ گرفته تا اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان و پلتفرم‌هاي شبكه اجتماعي، در تيررس قانون بازارهاي ديجيتال قرار خواهند گرفت. اين خدمات شامل سرويس‌هاي گوگل مانند نقشه، يوتيوب، مرورگر كروم و سيستم‌ عامل اندرويد، بعلاوه بازار آمازون و مرورگر سافاري اپل و iOS هستند. فيس‌بوك، اينستاگرام و واتس‌اپ متا و همچنين ويندوز و لينكدين مايكروسافت، مشمول اين قوانين قرار مي‌گيرند. اين شركت‌ها با خطر جريمه‌هاي سنگين به ارزش ۲۰ درصد از درآمد جهاني سالانه خود روبرو هستند كه در صورت تخلفات مكرر، مي‌تواند به ميلياردها دلار برسد يا حتي انحلال كسب و كارشان به دليل نقض‌هاي مكرر را به دنبال داشته باشد.

 

اين قوانين در سطح جهاني

چه تاثيري خواهند داشت؟

قانون بازارهاي ديجيتال، نقطه عطف جديدي براي اتحاديه اروپا در نقش ديرينه خود به عنوان يك جريان ساز در سراسر جهان در مهار و كنترل صنعت فناوري است. اين بلوك قبلا گوگل را در موارد ضد انحصارطلبي، هدف جريمه‌هاي هنگفت قرار داده، قوانين سختگيرانه‌اي را براي پاكسازي شبكه‌هاي اجتماعي وضع كرده و اولين مقررات هوش مصنوعي را در جهان تدوين كرده است. اكنون، كشورهايي مانند ژاپن، انگليس، مكزيك، كره جنوبي، استراليا، برزيل و هند، نسخه‌هاي مشابه قانون بازارهاي ديجيتال اتحاديه اروپا را با هدف جلوگيري از تسلط شركت‌هاي فناوري بر بازارهاي ديجيتال تهيه مي‌كنند. بيل اچيكسون، كارشناس ارشد مركز تحليل سياست اروپا كه يك انديشكده مستقر در واشنگتن است، مي‌گويد: ما در حال حاضر شاهد كپي‌برداري از قانون بازارهاي ديجيتال در سراسر جهان هستيم. قانون بازارهاي ديجيتال به استاندارد واقعي براي مقررات ديجيتال در جهان دموكراتيك تبديل خواهد شد. زك مايرز، دستيار مدير مركز اصلاحات اروپايي كه يك اتاق فكر مستقر در لندن است، در اين باره گفت: مقامات براي راهنمايي به بروكسل نگاه خواهند كرد. اگر اين قوانين موثر واقع شود، بسياري از كشورهاي غربي احتمالا سعي خواهند كرد از قانون بازارهاي ديجيتال دنباله روي كنند تا از از ريسك فروپاشي و شكست يك رويكرد متفاوت، اجتناب كنند.

 

دانلود اپليكيشن‌ها چه تغييري مي‌كند؟

در يكي از بزرگ‌ترين تغييرات، اپل اعلام كرده است به كاربران اروپايي آيفون اجازه مي‌دهد اپليكيشن‌هاي خارج از اپ استور خود را كه روي دستگاه‌هاي تلفن همراهشان نصب مي‌شود، دانلود كنند. اين شركت مدت‌هاست كه در برابر چنين حركتي مقاومت مي‌كرد، زيرا بخش بزرگي از درآمدش، از هزينه ۳۰ درصدي است كه براي پرداخت‌ها مانند اشتراك ديسني پلاس دريافت مي‌كند يا از طريق برنامه‌هاي iOS به دست مي‌آيد. اپل هشدار داده است كه اپليكيشن‌هاي دانلود شده از منابع ديگر، با خطرات امنيتي بيشتري همراه خواهند بود. اكنون، اپل هزينه‌هاي دريافتي از طراحان اپليكيشن در اروپا كه ترجيح مي‌دهند در سيستم پرداخت اين شركت باقي بمانند را كاهش داده است.

ارسال نظر