آمار جديد نشان داد فروش آيفون اپل در چين، طي ۶ هفته نخست سال ۲۰۲۴، ۲۴ درصد كاهش يافت. به گزارش ايسنا، كاهش فروش به معناي آن است كه آيفون، جايگاه خود به عنوان پرفروشترين تلفن هوشمند در چين را كه در سال ۲۰۲۳، براي نخستينبار به آن رسيده بود، از دست داده است. طبق آمار شركت تحقيقاتي كانترپوينت ريسرچ، اپل در سال ۲۰۲۳، سهم ۱۹ درصدي از بازار چين داشت كه اكنون به ۱۵.۷ درصد كاهش پيدا كرده است. شركت چند مليتي چيني ويوو (Vivo)، اكنون پرفروشترين سازنده تلفن هوشمند در چين است و پس از آن، هواوي، آنر و اپل قرار دارند. برند آنر در سال ۲۰۲۰، از هواوي جدا شد. مِنگ مِنگ ژانگ، تحليلگر ارشد كانترپوينت درباره آيفون گفت: از يك سو، پس از بازگشت هواوي، با رقابت شديد در بخش مدلهاي رده بالا مواجه شده و در بخش ميان رده، با قيمتگذاري رقابتي برندهايي نظير اوپو، ويوو و شيائومي روبروست. كاهش فروش اپل در چين، از جديدترين مشكلات سازنده آيفون در اين منطقه است. هواوي از زمان معرفي سري ميت ۶۰، شاهد افزايش فروش در بازار گوشيهاي رده بالا بوده است. اپل هفته گذشته، عرضه تخفيفهايي به ميزان حداكثر ۱۳۰۰ يوان (۱۸۰.۶۸ دلار) براي برخي مدلهاي آيفون در فروشگاه تيمال را آغاز كرد. اين شركت ماه گذشته، آيفون را با تخفيف حداكثر ۵۰۰ يوان در سايتهاي رسمي خود عرضه كرده بود. بر اساس گزارش بيزنس اينسايدر، تراشهسازان چيني، طرحهايي را براي ايجاد خطوط توليد تراشه طراحي كردهاند تا پردازندههايي را براي سازندگان تلفن هوشمند بومي، تامين كنند. اين اقدام به ضرر اپل خواهد بود كه تاكنون از محدوديتهاي صادراتي سختگيرانه، سود برده است. اين شركت امريكايي همچنين ممكن است از كندي كلي مصرف و گرايش به حمايت از شركتهاي داخلي در چين، آسيب ببيند.