«تعادل» گزارش مي‌دهد

دو راهي معاملات بورس تهران

۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۰۸۰۴۶
دو راهي  معاملات  بورس تهران

شاخص ميان دو رنگ قرمز و سبز درحال حركت است و يك روز سبز و روز ديگر سرخ مي‌شود و اين شرايط انگيزه سهامداران را براي ورود مجدد و افزايش اعتماد از بين مي‌برد و به نوعي اعتماد همان ركن گمشده بازارسرمايه است. به عقيده بسياري از كارشناسان افزايش قيمت دلار و نزديكي آن به محدوده 62 هزار تومان باعث شده كه بازار سرمايه نيز واكنشي نسبتا مثبت نشان دهد و از سوي ديگر بازارهاي موازي نيز همانند دلار روند روبه بالا داشتند.

شاخص ميان دو رنگ قرمز و سبز درحال حركت است و يك روز سبز و روز ديگر سرخ مي‌شود و اين شرايط انگيزه سهامداران را براي ورود مجدد و افزايش اعتماد از بين مي‌برد و به نوعي اعتماد همان ركن گمشده بازارسرمايه است. به عقيده بسياري از كارشناسان افزايش قيمت دلار و نزديكي آن به محدوده 62 هزار تومان باعث شده كه بازار سرمايه نيز واكنشي نسبتا مثبت نشان دهد و از سوي ديگر بازارهاي موازي نيز همانند دلار روند روبه بالا داشتند.

اگر سيگنالي مبتني بر كاهش اين نرخ مخابره شود، روي بازار تاثير مثبت مي‌گذارد و مي‌تواند باعث رشد بازار باشد اما اگر شواهد حاكي از آن باشد كه نرخ بهره در همين حوالي باقي خواهد ماند يا حتي افزايش ‌يابد، طبيعتا روي بازار تاثير منفي مي‌گذارد. دولت به بازار سرمايه بي‌توجه است. سياست‌هايي كه اتخاذ‌شده به سمت انقباضي مي‌رود و نگاهي كه سياست‌گذار پولي داشته اين بوده كه با رشد نرخ بهره و ثابت نگه‌داشتن نرخ دلار تورم را كنترل كند و اين موضوع مشخصا به شركت‌هاي بورسي آسيب مي‌زند. از آن طرف نگاهي وجود داشته كه بر اساس آن به سود شركت‌هاي بورسي دست‌اندازي شده است، بنابراين بازار سرمايه از دو طرف تحت‌الشعاع قرارگرفته؛ هم موضوع سركوب قيمت‌ها و ركود و نرخ غيرواقعي ارز شركت‌ها و از طرف ديگر هم هر شركتي كه سودده بود، در سال جاري تبصره‌ و دستورالعمل و قانوني وضع شده كه اين سود را تحت‌تاثير قرار داده و بازار از اين دو محل تحت‌فشار است.

يك كارشناس بازار سرمايه نوشت كه «هنگامي‌ به روند گذشته بازار نگاهي بيندازيم خواهيم ديد كه بالغ بر يك سال است كارشناسان مختلف اذعان دارند بازار در محدوده‌هاي ارزان و جامانده و همچنين مطلوب جهت خريد قرار دارد، علي رغم تمامي عوامل مثبت، در بازار نايي براي رشد وجود ندارد كه به دليل مداخله‌هاي نهادهاي نظارتي، قانوني و ... مي‌باشد كه اجازه رشد را به بازار نمي‌دهند. علي رغم تمامي عوامل مثبت همچون افزايش نرخ دلار و نرخ بهره بانكي، در شرايط فعلي باز هم جذابيت بازار سرمايه بيشتر است.

در بازار سهم‌هايي با p/e‌هايي محدوده ۳ الي 5/3 به وفور رو به رو هستيم، سهامي ارزنده كه حتي اگر با نرخ بهره بانكي ۳۰ درصد مقايسه كنيم باز هم شرايط بازار شرايط بهتري مي‌تواند باشد، همچنين سهامي كه حدود ۳۰ درصد ارزش بازار را سود ساخته‌اند را شاهد هستيم و اين بدين معني است كه در فروردين ماه، فصل مجامع خوبي مي‌توانيم داشته باشيم.

شرايط هفته‌هاي اخير نامطلوب به خاطر ابهام و ترس از روند آتي بازار اقتصادي ايران است كه به صورت مبهم مي‌باشد، شرايط تحريم‌ها، برجام، كسري بودجه و همچنين تورم مشخصاً سيگنال خوبي به بازار نمي‌دهد اما بازار خود ارزنده و جامانده و نيز پتانسيل رشد را دارد. اگر دولت همچنان به مداخله‌هاي هدفمند با هدف سركوب بازار و همچنين رشد ندادن به بازار به دلايل واهي مانند باور اشتباه تورم زا بودن بازار بورس، بخواهد ادامه دهد مي‌توانيم سال آينده را سالي پر از ابهام براي بورس در نظر بگيريم چنانچه در مجلس شوراي اسلامي و دولت، بنابر اين باشد كه آزاد بودن بازار سرمايه را به رسميت بشناسند و آن را نيز به عنوان يك بازار مولد در نظر بگيرند، مي‌توانيم شاهد رشد در بازار باشيم و بورس جايگاه خوبي را در اقتصاد كسب نمايد، اما اگر همچنان به مداخله‌هاي هدفمند با هدف سركوب بازار و همچنين رشد ندادن به بازار به دلايل واهي مانند باور اشتباه تورم‌زا بودن بازار بورس، بخواهند ادامه دهند مي‌توانيم سال آينده را سالي پر از ابهام براي بورس متصور باشيم.

 

نفت روي ريل سقوط

بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در ماه مه، ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد كاهش يافت و به ۸۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲۸ سنت معادل ۰.۴ درصد كاهش، به ۷۸ دلار و ۴۶ سنت در هر بشكه رسيد. نفت برنت روز سه شنبه، در مسير پنجمين كاهش روزانه متوالي قرار گرفت. چين متعهد شد مدل توسعه اقتصادي خود را تغيير دهد و ظرفيت مازاد صنعتي را محدود كند و در عين حال، هدف رشد اقتصادي حدود ۵ درصد را براي سال ۲۰۲۴ تعيين كرد كه مشابه هدف سال گذشته و مطابق با انتظار تحليلگران بود. تحليلگران گفتند اين هدف، كه تحقق آن به احتمال زياد باعث افزايش مصرف سوخت مي‌شود، امسال دشوارتر خواهد بود. بزرگ‌ترين واردكننده نفت خام جهان همچنين متعهد شد اكتشاف و توسعه منابع نفت و گاز طبيعي را افزايش دهد اما همزمان وعده داد كنترل مصرف سوخت فسيلي را تشديد كند. در حالي كه نگراني‌ها در خصوص چشم‌انداز تقاضاي چين براي نفت، باعث كاهش قيمت‌ها شد، عوامل عرضه ناشي از كاهش توليد و نگراني‌هاي ژئوپليتيكي حاصل از جنگ غزه، از قيمت نفت پشتيباني كرد. اوپك و متحدانش در گروه اوپك پلاس در جلسه‌اي كه يكشنبه هفته جاري برگزار شد، با تمديد كاهش توليد ۲.۲ ميليون بشكه در روز نفت در سه ماهه دوم، موافقت كردند. انتظار مي‌رود اين اقدام در بحبوحه نگراني‌هاي اقتصادي جهاني و رشد توليد در خارج از اين گروه، از بازارهاي نفت حمايت كند. تصميم روسيه براي افزايش كاهش توليد هم برخي از تحليلگران را غافلگير كرد. با اين حال، تحليلگران در نظرسنجي رويترز پيش‌بيني كردند ذخاير نفت امريكا در هفته گذشته، حدود ۲.۶ ميليون بشكه رشد كرده است و ذخاير سوخت‌هاي تقطيري و بنزين، كاهشي پيش‌بيني شد. بر اساس گزارش رويترز، تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: بازار در هفته‌هاي اخير، روند افزايشي داشته كه تحت تاثير بهبود عوامل بنيادين بوده است. رشد قيمت معاملات نقدي نشان مي‌دهد بازار فيزيكي در بحبوحه اختلالات بخش عرضه، دچار محدوديت عرضه شده است.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران 32 هزار و 51 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 172 هزار و 216 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 3 هزار و 971 واحدي در رقم 739 هزار و 754 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 147 واحدي به رقم 25 هزار و 187 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 389 واحد به سطح 135 هزار و 976 واحد رسيد. روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 404 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. روز اخير نماد شپنا بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 204 ميليارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهاي شبندر، شتران، وپارس، وتجارت و خكمك بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي خگستر، خاور، آردينه، كماسه و وآذر تعلق داشت. روز سه‌شنبه فولاد، شپنا و شبندر نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي ميدكو، كگل و فخاس از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، هرمز و آريا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريان، زماهان و كگهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد خودرو بيشترين تراكنش را داشت و شپنا و خگستر در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، بيوتيك و فنر بيشترين تراكنش را داشتند. روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 50 هزار و 930 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 37 هزار و 877 ميليارد تومان بود كه 74 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 8 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 584 ميليارد تومان رسيد. در معاملات نماد فملي بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 550 ميليارد تومان بود. پس از فملي، ومهان بيشترين ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و شبندر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، 46 نماد صف خريد داشتند و 57 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 16 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 87 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 279 درصدي به هزار و 85 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر