تعطيلي بخش‌هاي بستري بيمارستان‌ها در تعطيلات نوروز ممنوع

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۲۲:۵۴
کد خبر: ۳۰۷۹۴۶
تعطيلي بخش‌هاي بستري بيمارستان‌ها در تعطيلات نوروز ممنوع

با نزديك شدن به تعطيلات نوروز و لزوم آمادگي واحدهاي مختلف نظام سلامت جهت ارايه خدمات مورد لزوم به بيماران، وزارت بهداشت از آغاز طرح سلامت نوروزي از ۲۴ اسفندماه خبر داده و ضمن اعلام نحوه فعاليت مراكز درماني، هرگونه تعطيلي بخش‌هاي بستري در تعطيلات نوروزي را نيز ممنوع اعلام كرده است.

با نزديك شدن به تعطيلات نوروز و لزوم آمادگي واحدهاي مختلف نظام سلامت جهت ارايه خدمات مورد لزوم به بيماران، وزارت بهداشت از آغاز طرح سلامت نوروزي از ۲۴ اسفندماه خبر داده و ضمن اعلام نحوه فعاليت مراكز درماني، هرگونه تعطيلي بخش‌هاي بستري در تعطيلات نوروزي را نيز ممنوع اعلام كرده است.

طرح سلامت نوروزي سال ۱۴۰۳ از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع و در ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ به پايان مي‌رسد. بر اين اساس و بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، ستاد طرح سلامت نوروزي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با مديريت رييس دانشگاه و با حضور معاونان بهداشت، درمان، توسعه و غذا و دارو جهت پايش و نظارت بر كيفيت ارايه خدمات مراكز درماني و بيمارستان‌هاي كشور و ارايه خدمت موثر و به هنگام، تشكيل خواهد شد.

 

تعطيلي بخش‌هاي بستري، ممنوع

بنابر اعلام واعظي، رييس مركز مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت، با آغاز طرح سلامت نوروزي، تيم‌هاي ويژه ارزيابي اين طرح در ستاد دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تشكيل شده و بازديدهاي ميداني و روزانه از مراكز بzهداشتي درماني و بيمارستان‌ها انجام مي‌شود و براساس دستورالعمل ابلاغي معاونت درمان هرگونه تعطيلي بخش‌هاي بستري در تعطيلات نوروزي، ممنوع است.

 

حضور متخصصان مقيم در بيمارستان‌ها  مطابق برنامه شيفت كاري

به اذعان رييس مركز مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت، متخصصان طب اورژانس، بيهوشي و ساير متخصصان مقيم، در بيمارستان‌هاي عمومي دانشگاهي، مطابق برنامه شيفت كاري بايد در مركز بايد حضور يابند. همچنين حضور يا دسترسي سريع به متخصصان ساير رشته‌هاي تخصصي از جمله داخلي، زنان، اطفال و جراحي عمومي مورد تاكيد است.

 

فعاليت اورژانس‌ها و بخش‌هاي ويژه  بيمارستاني با تمام ظرفيت

همچنين با تاكيد معاونت درمان وزارت بهداشت، بخش اورژانس و تمامي بخش‌هاي ويژه و دياليز در كليه بيمارستان‌ها بايستي با تمامي ظرفيت به مراجعه‌كنندگان خدمات لازم را ارايه دهند. پذيرش و پاسخگويي بيماران با سكته حاد قلبي و مغزي نيز مطابق دستورالعمل كد ۲۴۷ و ۷۲۴ در تمام بيمارستان‌هاي مجري برنامه بايد صورت پذيرد.

انجام شبانه‌روزي آزمايش‌هاي اورژانس  و تصويربرداري

بنابر اعلام رييس مركز مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت، دسترسي به خدمات با كيفيت و به هنگام در انجام آزمايش‌هاي اورژانس در كليه آزمايشگاه‌هاي بيمارستاني و بخش‌هاي تصويربرداري همه بيمارستان‌هاي دانشگاهي به صورت شبانه روزي انجام و امكان ارايه اين خدمات با هماهنگي و اطلاع‌رساني از طريق رسانه‌هاي محلي هر دانشگاه به هموطنان صورت مي‌پذيرد.

 

نحوه نوبت‌دهي در ايام نوروز

همچنين در خصوص نوبت دهي و ارجاع الكترونيك نيز بايد گفت كه در راستاي تكريم بيماران و مراجعان درمانگاه‌هاي تخصصي در خصوص نحوه وقت‌دهي و پذيرش، همچنين كاهش هزينه‌هاي مربوط به ترددهاي غيرضروري بيماران به بيمارستان‌ها و مراكز درماني و مديريت ويزيت مراجعه‌كنندگان، طي اقدام مشترك با حوزه مديريت اطلاعات و فناوري وزارت بهداشت، ضرورت نوبت دهي الكترونيكي در بيمارستان‌ها و مراكز درماني و تجهيز بيمارستان‌ها به نرم افزار نوبت دهي الكترونيكي، مورد تاكيد قرار گرفته است.

 

ارايه خدمات به  بيماران خاص و صعب‌العلاج در كلينيك‌هاي طرح سلامت نوروزي

در طرح سلامت نوروزي همچنين تسهيلاتي براي بيماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده؛ به‌طوري كه به گفته دكتر عليرضايي - رييس مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت امكان ارايه خدمات بهينه به بيماران صعب‌العلاج و خاص در كلينيك‌هاي مرتبط توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در طرح سلامت نوروزي فراهم شده است. همچنين تمامي واحدهاي شناسايي و فراهم آوري اعضا و بخش‌هاي پيوند اعضا در كشور برحسب مورد، در ايام نوروز به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

چگونگي فعاليت مراكز شيمي‌درماني

با اعلام مسوولان وزارت بهداشت، تمام اورژانس‌هاي مراكز تخصصي درمان سرطان در ايام تعطيلات نوروز فعال هستند و تاكيد شده كه به منظور عدم وقفه در درمان بيماران، كليه مراكز شيمي درماني و پرتو درماني دولتي پاسخگوي تمام مراجعان بوده و در بخش خصوصي با فعاليت حداقل يك سوم تعداد تخت‌هاي شيمي درماني سرپايي (حداقل ۲ روز در هفته) خدمات لازم ارايه شود.

 

نحوه فعاليت مراكز دندانپزشكي دولتي و خصوصي

وزارت بهداشت همچنين تاكيد كرده، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در مورد مراكزي كه ايام تعطيلات نوروز امكان ارايه خدمات تشخيصي، تخصصي و درماني سرطان را دارند، به عموم مردم اطلاع‌رساني كنند. در مجموع هم در هر دانشگاه حداقل يك مركز دندانپزشكي شبانه‌روزي دولتي و در كلان‌شهرها علاوه بر مراكز دولتي، حداقل ۲ مركز دندانپزشكي شبانه‌روزي خصوصي در ايام نوروز بايد فعاليت داشته باشند و اطلاع‌رساني لازم در اين زمينه نيز انجام شود.

 

ابلاغيه سازمان نظام پزشكي درباره  فعاليت مراكز درماني خصوصي و مطب‌ها

همچنين دكتر لاري‌پور ، معاون فني و نظارت سازمان نظام پزشكي درباره نحوه فعاليت موسسات تشخيصي درماني بخش خصوصي در ايام نوروز، از ابلاغيه اين سازمان جهت آمادگي اين مراكز و مطب‌هاي پزشكي به منظور مشاركت در ارايه خدمات درماني مورد لزوم در تعطيلات نوروز خبر داده است. او تاكيد كرد كه نظام پزشكي‌هاي سراسر كشور آماده‌اند ضمن هماهنگي‌هاي لازم جهت آمادگي اورژانس‌هاي مراكز درماني، تصويربرداري، آزمايشگاه‌ها و مطب‌ها، تمهيدات لازم جهت مشاركت و همكاري‌هاي مطلوب با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و شبكه‌هاي بهداشت و درمان شهرستان‌هاي تحت پوشش خود را با هدف ارايه خدمات بهينه در اين ايام، صورت دهند.

ارسال نظر