دوسال طول كشيد تا بيت‌كوين به ركورد قيمتي خود برگردد

فرصت‌هاي سوخته ارزهاي ديجيتال

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۰۱:۰۵:۴۵
کد خبر: ۳۰۷۸۳۷
فرصت‌هاي سوخته ارزهاي ديجيتال

افزايش قيمت بيت‌كوين در روز چهارشنبه (۹ اسفند) بسياري از بازيگران لايه‌هاي مختلف بازار را شگفت‌زده كرد. در بازار ارزهاي ديجيتال ايران، برخي صرافي‌ها با مشكلاتي مانند عدم دسترسي كاربران به پلتفرم مواجه شدند و فرصت‌ها در جلوي چشم بسياري از كاربران از بين رفت.

افزايش قيمت بيت‌كوين در روز چهارشنبه (۹ اسفند) بسياري از بازيگران لايه‌هاي مختلف بازار را شگفت‌زده كرد. در بازار ارزهاي ديجيتال ايران، برخي صرافي‌ها با مشكلاتي مانند عدم دسترسي كاربران به پلتفرم مواجه شدند و فرصت‌ها در جلوي چشم بسياري از كاربران از بين رفت. اما در بازار جهاني و درست در زماني كه همه انتظار ثبت ركورد قيمتي جديد از بيت‌كوين را داشتند، بزرگ‌ترين صرافي امريكا، كوين‌بيس با قطعي مواجه و موجودي كاربران را صفر نمايش داد. دوسال طول كشيد تا بيت‌كوين به ركورد قيمتي خود برگردد و در همين روز، كاربران اعلام كردند قادر به استفاده از پلتفرم‌هاي داخلي نيستند. موضوعي كه نشان مي‌دهد به دليل حجم بالاي مبادلات، پلتفرم‌ها قادر به پاسخگويي به اين حجم از تقاضا نيستند. در دسترس نبودن پلتفرم‌هاي ايراني موجب شد تا انتظار سود كاربران پلتفرم‌ها محقق نشود. آنان براي رسيدن به سقف قيمتي بيت‌كوين دوسال صبر كرده بودند اما اين فرصت را از دست دادند. روندي كه در نهايت پلتفرم‌ها را مجبور به اطلاع‌رساني و حتي عذرخواهي كرد.

 

سوختن فرصت‌ها  با از دسترس خارج شدن پلتفرم‌ها

در دسترس نبودن پلتفرم‌هاي داخلي در شرايطي اتفاق افتاده كه مديران صرافي‌هاي رمزارزي مدعي آماده‌سازي زيرساخت‌هاي خود را براي ميزباني چند برابري كاربران شده‌اند. اما به محض اينكه كوين‌بيس اعلام كرد به دليل افزايش تقاضا از دسترس خارج شده است، در پلتفرم‌هاي داخلي هم اين رويكرد مشاهده شد. در روز چهارشنبه صرافي ارزديجيتال كوين‌بيس از دسترس خارج و موجودي كاربران را صفر نمايش مي‌داد و همين موضوع باعث كاهش چند هزار دلاري قيمت بيت‌كوين شد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي ارزهاي ديجيتال به نسبت بازارهاي سنتي، ۲۴ ساعته بودن آنها معرفي مي‌شود و به همين دليل لحظه لحظه بازار براي معامله‌گران مهم است و هر ثانيه اختلال يا عدم دسترسي به پلتفرم معاملاتي مي‌تواند زيان‌هاي قابل توجهي براي كاربران به بار آورد و معلوم نيست جبران خسارت كاربران در زمان ناپايداري پلتفرم معاملاتي برعهده كيست. كاربران ايراني تاكنون بارها به دليل اختلال در اينترنت، مشكلات زيادي را براي دسترسي به خدمات آنلاين تجربه كرده‌اند. اختلال‌هاي عمومي و زيرساختي كه از عهده پلتفرم‌ها خارج بوده و حتي در مواردي پلتفرم‌ها براي مشتري مداري، اقدام به جبران خسارت در اختلالات شديد اينترنت كرده‌اند. اما در زماني كه كوين‌بيس به دليل از دسترس خارج شدن توسط كاربران متهم مي‌شود اقدامات كافي را انجام نداده، صرافي‌هاي داخلي هم با مشكل دسترسي كاربران مواجه شدند و اميرحسين مرداني، مديرعامل يكي از پلتفرم‌هاي آنلاين در ويديويي از كاربران عذرخواهي كرد. مرداني در اين ويديو افزايش چند هزار دلاري قيمت بيت‌كوين را دليل اختلال در پلتفرم‌هاي داخلي و خارجي عنوان كرد و گفت: ما تا چند برابر افزايش فشار معاملات را امسال تست و مدل‌سازي كرده بوديم اما افزايش تقاضا بيش از حد انتظار ما بود. به گفته مرداني با اين وجود، بيت‌پين بيشتر از ۵ برابر ميانگين ماهانه معامله موفق را ثبت كرده است. باتوجه به صحبت‌هاي مرداني و نظرات كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي، به نظر مي‌رسد اختلال در عملكرد پلتفرم‌هاي زيادي وجود داشته است. با اين حال اطلاع‌رساني‌هاي رسمي و عمومي از طرف بسياري از پلتفرم‌ها صورت نگرفته است.

 

ركورد جديد بيت‌كوين در برابر ريال

گذشتن ارزش بازار از ۲ تريليون دلار و رسيدن قيمت بيت‌كوين به مرزهاي رواني مهم ۵۸ هزارتا و بالاتر در حالي اتفاق مي‌افتد كه آخرين سابقه اين اعداد به سال ۲۰۲۱ برمي‌گردد. زماني كه هر واحد بيت‌كوين در اوج و با قيمت حدود ۶۵ هزار دلار، حدود ۱.۸ ميليارد ارزش داشت امروزه قبل از اينكه بيت‌كوين به ركورد سابق خود برسد، هر واحد آن از سه ميليارد تومان هم فراتر رفته است. دلار ۲۸ هزار توماني سال پاييز ۱۴۰۰ كه امروز با با قيمت بيشتر از ۵۷ هزار تومان در حال معامله است، دليل اين اين ركورد جديد است. ركوردي كه چندماه پيش هم با افزايش قيمت دلار شكسته شد. افزايش قيمت بيت‌كوين در مقابل ريال كه به واسطه تورم ايجاد شده است، انگيزه اصلي بسياري از كاربران براي حفظ ارزش سرمايه عنوان مي‌شود و حتي به پذيرش بيت‌كوين و رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت كمك كرده است. پترني كه در كشورهاي مختلف با اقتصاد تورمي مانند تركيه هم ديده مي‌شود. روندي كه در ديگر كشورها با اقتصادي باثبات‌تر مانند ژاپن، كره و نروژ با نسبت كمتر ثبت شد و فارغ از تورم افسار گسيخته برخي كشورها، نشان‌دهنده تورم ارزهاي فيات (پول ملي كشورها) و كاهش ارزش آنها در مقابل رمزارزها است.

 

خروج صد ميليارد دلار در ۱۵ دقيقه

در ابعاد جهاني، طولي نكشيد كه مشكل كوين‌بيس باعث زيان ۱۰۰ ميليارد دلاري بازار، به گزارش نشريه اقتصادي The Kobeissi Letter شد و قيمت از ۶۴ هزار دلار به ۵۹ هزار دلار كاهش پيدا كرد. مديرعامل كوين‌بيس، برايان آرمسترانگ دليل اين مشكل را جريان ورودي بي‌سابقه به بازار ارزهاي ديجيتال اعلام كرد و گفت، ما براي افزايش ۱۰ برابري حجم معاملات آماده بوديم. با اين حال بسياري از كاربران از اين اظهارنظر قانع نشده‌اند و معتقدند اين پلتفرم اقدامات كافي را براي جلوگيري از بروز مشكلات انجام نداده است. بروز مشكل در كوين‌بيس در حالي اتفاق مي‌افتد كه پيش‌تر اين صرافي از مديريت ۹۰ درصد دارايي‌هاي ETF بيت‌كوين خبر داده بود و در روز‌هاي گذشته آمار جريان ورودي به اين صندوق‌ها در حال ثبت ركوردهاي جديد ۶۰۰ و ۷۰۰ ميليون دلاري را نشان مي‌داد. ورود نقدينگي با برداشته شدن سد رگولاتوري به واسطه ETF در امريكا و انتظار افزايش قيمت به دليل نصف شدن عرضه بيت‌كوين تا ۵۰ روز آينده به واسطه هاوينگ، از جمله دلايل افزايش قيمت‌ها و ارزش بازار ارزهاي ديجيتال اعلام مي‌شود. در چند ماه اخير اين دو كليدواژه بسياري از افراد را كه آخرين مواجه آنها با ارزهاي ديجيتال به بازار صعودي سال ۲۰۲۱ برمي‌گشت را دوباره به سمت اين بازار كشاند.

ارسال نظر