در يك همايش تشريح شد

معرفي ابزارهاي انقلاب صنعتي چهارم

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۱:۴۲:۱۹
کد خبر: ۳۰۷۷۳۷
معرفي ابزارهاي انقلاب صنعتي چهارم

نشست انقلاب صنعتي چهارم با شعار رهاورد بازديدها و چشم‌انداز آينده، در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد. رييس كميسيون صنعت اتاق ايران دراين همايش با بيان اينكه مساله صنايع ايران از نوع بهره‌وري است، گفت: صنايع ما براي افزايش بهره‌وري به پياده‌سازي الزامات و ابزارهاي انقلاب صنعتي چهارم از جمله تحول ديجيتال، نياز دارند.

نشست انقلاب صنعتي چهارم با شعار رهاورد بازديدها و چشم‌انداز آينده، در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد. رييس كميسيون صنعت اتاق ايران دراين همايش با بيان اينكه مساله صنايع ايران از نوع بهره‌وري است، گفت: صنايع ما براي افزايش بهره‌وري به پياده‌سازي الزامات و ابزارهاي انقلاب صنعتي چهارم از جمله تحول ديجيتال، نياز دارند.

به گزارش «تعادل»، رييس كميسيون صنايع اتاق بازرگاني ايران، با اشاره به اثرات انقلاب صنعتي چهارم، تاكيد كرد: اين روند به‌ويژه بر ابعاد مديريتي اعم از رهبري تا حاكميت، استراتژيك، صنايع اساسي، هوشمندسازي، پايداري و رقابت‌پذيري اثرگذار است. عليرضا كلاهي، اين اثرات انقلاب صنعتي را ناشي از تغيير فناوري دانست و اظهار كرد: وقتي صحبت از انقلاب چهارم صنعتي مي‌شود، منظور تنها فناوري‌هاي مربوط به ربات‌ها و هوش مصنوعي نيست، بلكه تحول ديجيتال را نيز شامل مي‌شود. او با بيان اينكه هيچ كدام از صنايع كشور در لبه نوآوري حركت نمي‌كنند، يادآور شد: كارهايي كه تاكنون در صنايع براي تحول ديجيتال شده، بيشتر مدل‌هايي است كه با مدل‌هاي كسب و كار ايران سازگاري دارند. از آنجاكه، مواد اوليه كليد اصلي فعاليت در صنعت است، در تجربه‌اي كه در صنعت كابل‌سازي به عنوان يكي از صنايع هزينه داشتيم، اقداماتي را اجرايي كرديم و توانستيم امسال جزو صنايع زيان‌ده نباشيم. كلاهي با اشاره به فرآيند كاهش هزينه‌ها و ارتقاي بهره‌وري در يكي از صنايع كابل‌سازي از طريق تحولات ديجيتال، خاطرنشان كرد: برخي‌ها اعتراض مي‌كنند مطرح كردن موضوعاتي چون تحول ديجيتال در ايران زود است، ولي من معتقدم اتفاقا اين موضوع در ايران پاسخگو است. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران، يكپارچه‌سازي سيستم‌هاي توليد، ايجاد بيگ ديتا از دستگاه‌ها و اپراتورها و امكان پايش خط در لحظه را از اهداف تحول ديجيتال ذكر كرد و يادآور شد: ولي ما براي اجراي آن با چالش‌هايي چون نبود زير ساخت‌هاي مناسب و عدم امكان ايجاد ارتباط صحيح سازمان‌ها با محيط بيروني توسعه يافته مواجه هستيم. در بخش ديگري از‌ايم برنامه، فرهنگ فصيحي رييس پارك علم و فناوري دانشگاه صنعتي اميركبير، انقلاب صنعت چهارم را تحولي در سيستم‌هاي اقتصادي و اجتماعي، مبتني بر فناوري دانست كه در حال دگرگون كردن سريع صنايع در دنياست و افزود: مواجهه اصولي شركت‌ها با انقلاب صنعتي چهارم و بهره‌مندي از مزاياي آن و همراه شدن با اين موج، نيازمند آمادگي جدي است، ضمن انكه هر يك از بخش‌هاي اقتصادي كشور، با توجه به كاربرد انقلاب صنعتي چهارم و همچنين با توجه به سطح بلوغ شركت‌ها، براي رويارويي با اين تحول نيازمند حركت‌هاي خاص آن بخش و صنعت است.

 

آينده انقلاب صنعتي چهارم

عباس احمدي از ديگر سخنرانان اين همايش بود كه به موضوع داستان آينده انقلاب صنعتي چهارم پرداخته و گفت: استيو جابز در يك سخنراني به داستان زندگي خود اشاره كرده و گفته «زندگي ما متصل كردن نقاط به يكديگر است.» و به غايت زندگي ما چنين چيزي است. به همين ترتيب، انقلاب صنعتي چهارم نيز نقاط عطفي دارد كه اولين آن پيدايش هوش مصنوعي است. اين استاد دانشگاه صنعتي امير كبير در ادامه به «جان مكارتي» استاد دانشگاه استنفورد اشاره كرد كه از پايه‌گذاران هوش مصنوعي در سال ۱۹۵۶ بود و از‌اي آي (AI) به مثابه توانايي ماشين‌ها و سيستم‌ها براي فكر و عمل مانند انسان نام برد. اينجا بود كه داستان هوش مصنوعي شروع و پايه شبكه‌هاي عصبي مصنوعي بنيانگذاري شد. نريمان صدري نيز در اين همايش به داستان سلامت در سايه انقلاب صنعتي چهارم پرداخت و گفت: بيوتكنولوژي و توسعه‌اي كه در اين صنعت اتفاق مي‌افتد، باعث مي‌شود در آينده طول عمر طولاني‌تري داشته باشيم. مديرعامل شركت درمان آرا، در ادامه به موضوع انسان بودن در سايه انقلاب صنعتي چهارم پرداخته و آثار بيوتكنولوژي در انقلاب صنعتي را به شكل زير عنوان كرد: «درك ما از انسان؛ يكپارچه‌سازي تكنولوژي‌هاي ديجيتال با بافت‌هاي بيوتكنولوژيك، افزايش طول عمر انسان، بهبود سلامت فيزيكي و رواني انسان، نابرابري‌هاي بيشتر بين انسان‌ها.» رييس هيات‌مديره اتاق ايران و اتريش در ادامه صحبت‌هايش اذعان داشت: در دنياي كنوني، ربات «داوينچي» به عنوان دستيار جراح در بسياري مناطق استفاده مي‌شود. بسياري از بافت‌ها در مركز «رويان» بازسازي مي‌شوند و خيلي از بيماران سوختگي از اين خدمات براي جايگزيني بافت‌هاي سوخته بهره مي‌برند. از سوي ديگر، پزشكي به اين سمت حركت مي‌كند كه براي هر فرد نسخه خاص و منحصر به فرد خود او را تجويزكنند. صدري با اشاره به كاربردهاي بيوتكنولوژي در توليدات كشاورزي، گفت: ۵۰ سال قبل تعداد گرسنگان چندين برابر حال حاضر بود. فرآورده‌هاي اصلاح شده توانسته شكم ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان سير كند، چون كشاورزي سنتي قدرت زايش كمي داشته و پاسخگوي نيازهاي جمعيتي نبود. او افزود: اين تكنولوژي بود كه باعث شد، برداشت محصول افزايش يابد و انسان‌هاي بيشتري سير شوند. فرآورده‌اي همچون گوشت مصنوعي در حال حاضر وارد چرخه غذايي شده و سرو مي‌شود.

 

نقش ركن اجتماع در چرخه حكمراني

مصطفي زمانيان نيز در اين همايش به ايراد سخنراني پرداخته و گفت: سال‌هاست كه موضوع مورد بحث من مساله اصلاح ساختار حكمراني بوده است و تصورم بر اين بود كه با اصلاح برنامه‌ها مي‌توان ساختار و اداره كشور را اصلاح كرد، ولي مشاهده كردم كه ۵۰ درصد از آب تصفيه شده از طريق لوله‌هاي انتقال آب به منازل به دليل فرسودگي در كف شهر به هدر مي‌روند. رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري ادامه داد: از اين رو به اين نتيجه رسيدم كه ساختارها بايد اصلاح شود و از سال ۹۵ به مفهوم ركن سوم حكمراني رسيدم. حكمراني داراي ۳ ركن بخش خصوصي، دولت و اجتماع است و تا بخش اجتماع را فعال نكنيم، چرخه حكمراني ناكارآمد خواهد بود. او با بيان اينكه تاكنون ۳ انقلاب صنعتي را پشت سر گذاشته‌ايم، يادآور شد: امروز در شرايطي تحولات جهاني را دنبال مي‌كنيم كه جهان، انقلاب صنعتي چهارم را تجربه مي‌كند و با مفاهيمي چون اينترنت اشياء، بيگ ديتا و فضاي مجازي دست و پنجه نرم مي‌كند. زمانيان خاطرنشان كرد: ما هر چه به سمت صنعتي شدن پيش مي‌رويم، با مسائلي چون محيط زيست و شخصي‌سازي و سفارشي‌سازي بيشتر مواجه مي‌شويم و در انقلاب صنعتي چهارم از كار با ماشين و اتوماسيون كردن ابزارها به سمت فردي‌گرايي به پيش مي‌رويم. او با اشاره به مفهوم نوآوري اجتماعي در اين انقلاب، افزود: شاخص‌هاي اين مفهوم مواردي چون تفكر سيستمي، يادگيري و سازگاري، پايداري و تاب‌آوري است. از نمونه‌هاي اين نوآوري‌هاي اجتماعي مي‌توان به مواردي چون جايگزين شدن اوراق قرضه اثربخشي اجتماعي به طرح‌هاي خيريه و داوطلبانه و تامين مالي جمعي و پلتفرم‌هاي ديجيتالي اشاره كرد.

ارسال نظر