فشار روي بورس

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۱:۳۷:۰۸
کد خبر: ۳۰۷۷۳۱
فشار روي بورس

علي‌رغم فراز و نشيب‌هايي كه از ابتداي سال تا به امروز داشتيم شاخص بورس كماكان با حدود پنج الي شش درصد بازدهي احتمالا روزهاي آتي همين روند نزولي را تجربه كند. اگر بخواهيم پيش‌بيني و چشم‌اندازي از بازار سرمايه داشته باشيم مي‌توانيم دو قالب و محور را در نظر بگيريم.

فردين آقابزرگي

علي‌رغم فراز و نشيب‌هايي كه از ابتداي سال تا به امروز داشتيم شاخص بورس كماكان با حدود پنج الي شش درصد بازدهي احتمالا روزهاي آتي همين روند نزولي را تجربه كند. اگر بخواهيم پيش‌بيني و چشم‌اندازي از بازار سرمايه داشته باشيم مي‌توانيم دو قالب و محور را در نظر بگيريم. ارزش بورس تهران يعني سطح ارزندگي بر اساس معيارهايي از جمله تناسب و هماهنگي با ساير بازارها از حوزه بازدهي و مقايسه بازدهي با ساير بازارها و درآمد و سود و چنين معيارهايي رقم پاياني است.
نكته مهم اينجاست كه در طي ۱۵ الي ۲۰ سال گذشته علي‌رغم حمايت يا عدم حمايت از بازار سرمايه حتي دولت‌هايي كه بورس را به عنوان قمارخانه از آن ياد مي‌كردند يا دولت‌هايي كه به‌شدت مردم را تحريك كردند كه وارد بورس شوند سوابق گذشته بورس را در تايم فريم ۱۰ و ۱۵ ساله نشان داده كه علي‌رغم بالاترين ريسكي كه در بورس وجود دارد بالاترين بازدهي را كسب كرده است و اين را به عنوان مبنايي بر پيش‌بيني از تصوير بورس در سال آتي مي‌دانيم. تقريبا سه تا چهار سال است كه بورس تهران درجا مي‌زند و دست به گريبان يك بي‌اعتمادي و بي‌نشاطي شده است. لذا به جاي پيش‌بيني بايد سوابق گذشته را در نظر گرفت و همان طور كه اشاره شد كه حتي زمان‌هايي كه كوچكترين اشاره‌اي به بورس نمي‌شد و زمان‌هايي كه بالاترين ميزان توجه را داشت و آن مصيبت سال ۹۹ به وجود آورد، بنابراين برآيند پيش‌بيني‌ها به سوابق بورس بازمي‌گردد يعني در دولت‌هايي كه سياست‌هاي انقباضي و انبساطي، حمايت و ضد حمايت از بازار سرمايه داشتند هر كدام ركوردي را ثبت كردند تا پيش‌بيني سال‌هاي آتي محقق شود.  از سوي ديگر بازار پول و بازار سرمايه رقيب هم نيستند و در كنار هم هستند اما از آنجايي كه طبق رويه معمول و حتي در يك ماه گذشته با حمايت بي‌دريغ وزير اقتصاد كه رييس عالي شوراي بورس نيز به شمار مي‌رود با افزايش سرمايه بانك‌ها دولت تلاش مي‌كند مانع تسريع ورشكستگي بانك‌ها شود، لذايكي از راهكارهاي برون‌رفت از ورشكستگي بانك‌ها رقابت منفي براي افزايش نرخ سود تسهيلات و در نهايت بهره بانكي است كه سياستگذارش بانك مركزي است و اين موضوع نقطه آسيبي براي بازار سرمايه به عنوان بازار رقيب به شمار مي‌رود. در فرمول محاسباتي به عنوان آكادميك نرخ بهره بدون ريسك مبناي اصلي محاسبات براي قيمت‌گذاري و ارزش‌گذاري سهام است در نتيجه هر چقدر نرخ افزايش بيابد متاسفانه اثرگذاري معكوسي در بازار سرمايه به جا مي‌گذارد يعني سود بيشتر صندوق‌ها به معناي كاهش خريد سهام است.

ارسال نظر