«تعادل» از پيش‌بيني وضعيت كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ گزارش مي‌دهد

4 عامل تهديد بنگاه‌ها

۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۰۱:۴۶:۱۰
کد خبر: ۳۰۷۴۲۴
4 عامل تهديد بنگاه‌ها

كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ با چه مسائلي مواجه خواهند بود؟ بخش خصوصي در يك رويداد، به اين پرسش در 4 لايه پاسخ داده است. ابرروندهايي چون «تحولات ديجيتال و مسائل اجتماعي»، اولين موضوعي هستند كه همه كسب‌وكارها در دنيا با آنها مواجه خواهند بود.

تعادل|

كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ با چه مسائلي مواجه خواهند بود؟ بخش خصوصي در يك رويداد، به اين پرسش در 4 لايه پاسخ داده است. ابرروندهايي چون «تحولات ديجيتال و مسائل اجتماعي»، اولين موضوعي هستند كه همه كسب‌وكارها در دنيا با آنها مواجه خواهند بود. لايه دوم كه آن هم روي همه كسب‌وكارها در دنيا اثر دارد، مسائل سياسي و پيامدهاي ناشي از جنگ‌هاي جاري است. لايه سوم به داخل ايران مربوط مي‌شود، كه آن هم اثرات در حال عميق شدن تحريم‌هاست. لايه چهارم و آخر اما، موضوعاتي با منشأ داخلي است؛ كه مهم‌ترين آن بودجه ۱۴۰۳ است كه بدون شك روي كسب‌وكارهاي داخلي اثرات نامطلوبي در پي دارد. در اين بين نبود استراتژي توسعه صنعتي را نيز بايد به عنوان يك نقطه ضعف جدي در نظر گرفت. البته به گفته آنها زماني كه چالش‌هاي اقتصادي چون «تورم، افزايش جمعيت و نبود فرصت شغلي، فرسايش توان توليدي، چاپ پول بدون پشتوانه و...» تداوم پيدا مي‌كنند، توان فكري و مالي صاحبان بنگاه‌ها رو به كاهش مي‌گذارد و در ادامه اين وضعيت مي‌بينيم كه حكمراني اقتصادي با موضوعات سياسي در هم تنيده شده‌اند. نتيجه اين وضعيت، رشد سيستم فسادپرور است.

 

تاب‌آوري بنگاه‌ها

پنجمين رويداد مشاوره به كسب‌وكار با هدف ارايه راهكارهاي موثر در بهبود فعاليت‌هاي اقتصادي، تقويت محيط كسب‌وكار كشور، توانمندسازي و تاب‌آوري كسب‌وكارها در سال پيش‌رو با همكاري معاونت كسب‌وكار اتاق ايران و همراهي فدراسيون مديريت و مشاوران كسب‌وكار ايران و با مشاركت علمي انجمن مشاوران مديريت ايران، برگزار شد. در مراسم افتتاحيه اين رويداد، پيام باقري، نايب‌رييس اتاق ايران با اشاره به ضرورت توانمندسازي و تاب‌آوري كسب‌وكارها، گفت: انطباق‌پذيري با حفظ گردش كار در يك بنگاه اقتصادي با صيانت از كاركنان، برند و داشته‌هاي آن بنگاه، معناي مفهوم تاب‌آوري است. در واقع پيشرفت بنگاه و فرصت‌طلبي در وضعيتي كه متغيرهاي ويژه‌اي بر يك بنگاه حاكم است به معناي تاب‌آوري است؛ هرچند كه اصولي بر آن حاكم بوده و بايد رعايت شود؛ اولين اصل، سازگاري و دومين مورد، برنامه داشتن براي مقابله با ريسك‌هايي است كه به مديريت چابك نياز دارد. او ادامه داد: سرعت تغييرات بالاست و يك بنگاه تاب‌آور با مديريت درست و دقيق سيگنال‌ها را نسبت به ريسك‌ها دريافت و پيش‌بيني مي‌كند، اين بنگاه بايد بتواند در برابر اين ريسك‌ها مقاومت و خود را به سرعت‌ترميم كند. در اين بين فرصت‌طلبي بنگاه مي‌تواند به استمرار فعاليت آن بينجامد. به باور اين فعال اقتصادي يك بنگاه توانمند توان و تاب‌آور است. يعني بايد خود را پيش از اينكه دچار مشكل شود، توانمند كرده باشد كه در اين مسير، اتاق‌ها ماموريت توانمندسازي بنگاه‌ها را به عهده دارند. بر اساس اظهارات نايب‌رييس اتاق ايران، صنعت مشاوره در مسير رشد و توسعه اقتصادي، جايگاه و نقش مهمي برعهده دارد و اتاق ايران با حمايت از آن سعي دارد به توانمندسازي بنگاه‌هاي اقتصادي و بهبود محيط كسب‌وكار كمك كند. باقري پيشنهاد داد: اين رويداد در اتاق‌هاي سراسر كشور برگزار شود تا در سطح جغرافياي كشور، بنگاه‌هاي اقتصادي را توانمند كرده و توسعه فراگير را دنبال كنيم.

 

كسب وكارها در سال 1403

محمود اوليايي، رييس فدراسيون مديريت و مشاوران كسب‌وكار ايران نيز در ادامه به پيش‌بيني وضعيت كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: ابرروندها اولين موضوعي هستند كه همه كسب‌وكارها در دنيا با آنها مواجه خواهند بود؛ تحولات ديجيتال و مسائل اجتماعي از جمله اين ابرروندها هستند. لايه دوم كه آن هم روي همه كسب‌وكارها در دنيا اثر دارد، مسائل سياسي و پيامدهاي ناشي از جنگ‌هاي جاري است. لايه سوم به داخل ايران مربوط مي‌شود كه آن هم اثرات در حال عميق شدن تحريم‌هاست. او ادامه داد: لايه چهارم، موضوعاتي با منشأ داخلي است؛ مهم‌ترين آن بودجه ۱۴۰۳ است كه بدون شك روي كسب‌وكارهاي داخلي اثرات نامطلوبي در پي دارد. در اين بين نبود استراتژي توسعه صنعتي را نيز بايد به عنوان يك نقطه ضعف جدي در نظر گرفت. بر اساس اظهارات اين فعال اقتصادي سال آينده اگر كسب‌وكارها با نگاه علمي حركت نكنند با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌شوند. بنگاه‌ها بايد با رويكردهاي جديد و بهره‌ور وارد سال جديد شوند تا بتوانند به حيات خود ادامه دهند؛ در غير اين صورت توان ادامه نخواهند داشت. بايد پيوند خود را با مشاوران كسب‌وكار بيشتر كنند و از علوم جديد مديريت، بهره ببرند. اوليايي خاطرنشان كرد: ابزارهاي علمي در دسترس هستند تا ريسك‌ها را به فرصت تبديل كرده يا اثرات ريسك‌ها را كاهش دهند. هم‌افزايي بين مشاوران مديريت و مديران بنگاه‌ها و مديران دولتي بايد در سال پيش‌رو شكل بگيرد تا بتوانند در قالب تعامل سازنده و چندوجهي از شرايط سخت قابل پيش‌بيني، عبور كنند.

 

بسترسازهاي سيستم فسادپرور

در بخش بعدي مراسم افتتاحيه، مقصود فراست‌خواه، پژوهشگر مسائل اجتماعي به بررسي تاب‌آوري بنگاه‌ها پرداخت و تصريح كرد: در هر كسب‌وكاري متغيرهايي وجود دارند كه امروز اين متغيرها در ايران به وضعيت بحراني رسيدند. او به تورم، افزايش جمعيت و نبود فرصت شغلي، فرسايش توان توليدي، چاپ پول بدون پشتوانه و … اشاره كرد و گفت: زماني كه اين چالش‌ها تداوم پيدا مي‌كنند توان فكري و مالي صاحبان بنگاه‌ها رو به كاهش مي‌گذارد. اين وضعيت ادامه دارد و مي‌بينيم كه حكمراني اقتصادي با موضوعات سياسي در هم تنيده شده‌اند. نتيجه اين وضعيت، رشد سيستم فسادپرور است. اين پژوهشگر اجتماعي از فرسايش سرمايه اجتماعي و كاهش اعتمادها به نهادها، قوانين و آينده صحبت كرد كه به دنبال آن مهاجرت سرمايه رخ مي‌دهد. فراست‌خواه معتقد است در محيط كسب‌وكار، شرايط ذهني و رواني فعالان حوزه و عاملان اين محيط بسيار مهم است. زماني كه محيط كسب‌وكار از اين انرژي‌ها تهي شود، حركت آن ممكن نيست. در اين وضعيت مي‌بينيم كه طبق رتبه‌بندي‌هاي جهاني، ايران پنجمين كشور از منظر درك تجربه‌هاي احساسي منفي در يك شبانه‌روز است كه مانع جدي در مسير كسب‌وكار است. استاد موسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي ادامه داد: براي بهبود شرايط كسب‌وكارها در ايران مدلي طراحي شده كه براي اجراي آن بايد مديران، مشاوران، مشتري‌ها و به‌طور كلي عاملان انساني هوشمند وارد ميدان شوند و ايران را از بحران عبور دهند. اين افراد بايد عملكرد مناسبي داشته باشند و توان آن در ايران وجود دارد چون مردم ايران بر اساس مطالعات جهاني ميل بسيار بالايي در رسيدن به موفقيت دارند. به باور او تنها لازم است به افراد شايسته، حرفه‌اي و توانمند ميدان داده شود. در پي آن شفافيت شكل مي‌گيرد و شبكه‌اي ايجاد خواهد شد كه نتيجه آن ارتقاي سطح اعتماد و توليد سرمايه اجتماعي است.

 

غفلت از صنعت مشاوره در بنگاه‌ها

علي چاغروند، معاون كميسيون‌ها، مجامع و شوراهاي اتاق ايران از برگزاري اين رويداد طي دوره‌هاي قبل و نتيجه‌بخش بودن آن خبر داد و گفت: اهميت جايگاه مشاوره نيازي به بيان استدلال ندارد. نياز به مشورت گرفتن در همه حوزه‌ها وجود دارد و براي همين صنعت مشاوره به عنوان دومين خوشه بزرگ در محيط كسب‌وكارهاي دنيا شناخته مي‌شود. از طرفي با نگاه به تحولات پيش‌رو مي‌توان تأكيد كرد كه نياز به آن در آينده بيشتر هم مي‌شود. به اعتقاد چاغروند ضرورت وجود مشاوران در دنياي جديد مورد تأكيد است و بايد داده‌ها و اطلاعات را به درستي تحليل كنيم تا به كمك آن توان نقش‌آفريني در محيط كسب‌وكار را داشته باشيم. چاغروند افزود: پايداري‌هاي زيست‌محيطي حكمراني شركتي را نيز در اتاق ايران مورد توجه قرار داديم چون مي‌دانيم تا سال ۲۰۲۷ حركت دنيا به اين سمت و سو، فزاينده است و تقاضاهاي زيادي در اين بخش شكل مي‌گيرد.

ارسال نظر