المپيك غول‌هاي تجاري در جزيره مرجان

اپراتور ايراني به يك‌قدمي جايزه طلايي اين رقابت جهاني رسيد

۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۰۱:۴۲:۳۷
کد خبر: ۳۰۷۴۲۳

شنبه آينده يكي از مهم‌ترين جوايز تجاري دنيا قرار است به كمپاني‌هاي برتر محدوده خاورميانه و شمال آفريقا اهدا شود كه براي اولين‌بار در بين نامزدهاي آن، نام يك اپراتور تلفن ايراني هم وجود دارد.

روزنامه هفت صبح| شنبه آينده يكي از مهم‌ترين جوايز تجاري دنيا قرار است به كمپاني‌هاي برتر محدوده خاورميانه و شمال آفريقا اهدا شود كه براي اولين‌بار در بين نامزدهاي آن، نام يك اپراتور تلفن ايراني هم وجود دارد. اين مسابقه كه از آن حرف زده شد، استيو نام دارد كه برترين جايزه تجاري دنياست و قرار است دوازدهم اسفند ماه در رويدادي كه در سواحل جزيره مرجان امارات برگزار مي‌شود، به دست چند غول بزرگ صنعتي و تجاري از كشورهاي اطراف برسد. قرار گرفتن در بين نامزدهاي جايزه استيو كه از سال ۲۰۰۲ شروع به فعاليت كرده، كار راحتي نيست. تصورش را بكنيد كه تا امروز اپل، فورد، سامسونگ، ايسر و نام‌هاي گل‌درشت ديگري در بين برندگان آن حضور داشته‌اند كه با داوري سرمايه‌گذاران، كارآفرين‌ها و مديران، نامزد اهداي جوايز شدند. پروسه داوري اين رقابت فرآيند طولاني دارد كه از امتياز هيات ژوري به كمپاني‌ها شروع مي‌شود. آنها چطور ارزيابي مي‌كنند؟ با نمره‌دهي به شركت‌ها. شركت‌هايي كه نمره 7/5 به بالا بياورند، وارد ليست فيناليست‌ها شده و شرايط لازم براي رسيدن به جايزه را به دست مي‌آورند. در نهايت كسي كه بيشترين امتياز را آورده با استيو طلايي به خانه برمي‌گردد. شكل رقابت اينطور نيست كه همه كمپاني‌ها در هر حوزه كاري و همه نقاط جهان با هم مورد مقايسه قرار گيرند. ۹ زيرشاخه براي اين جايزه تعيين شده كه هركدام متمركز روي محدوده خاصي است. مثلا جايزه استيو شركت‌هاي امريكايي با جايزه استيو كشورهاي آلماني‌زبان‌، جايزه آسيا و اقيانوسيه و جايزه خاورميانه و شمال آفريقا متفاوت است. يك جايزه هم براي فقط شركت‌هاي امريكايي تعيين شده. پنج جايزه هم در سطح جهاني وجود دارد كه موضوع متفاوتي دارند؛ اول جايزه اچ آر و مديريت منابع انساني، دوم جايزه فروش و خدمات مشتري، سوم جايزه شركت‌هاي تكنولوژيك و چهارم جايزه كمپاني‌هاي زنان. آخرين مورد از اين ۹جايزه، يك جايزه جهاني در همه حوزه‌ها و بين همه كشورهاست كه به آن «گرند استيو» مي‌گويند. همه آنهايي كه در سطوح مختلف به طلا رسيدند، با هم براي گرند استيو رقابت مي‌كنند. مثلا جايزه گرند سال ۲۰۲۳ به يك شركت معروف در محدوده آسيا و اقيانوسيه رسيد كه از قضا نام آشنايي هم براي ما ايراني‌ها دارد. كمپاني سيسكو توانست از كشور هند 28/5امتياز به دست آورد و به «گرند» برسد.حالا همه اينها به كنار؛ هدف از اينهمه رقابت چيست؟ سايت استيو نوشته هدف اين است كه دستاوردها و عملكرد شركت‌ها بيشتر به جامعه معرفي شود، اما به‌جز اين، گرفتن خود لوگو و جايزه اين مسابقه مي‌تواند بهانه‌اي براي محك‌زدن آنها در سطح جهاني باشد.

جايزه به ايران براي اولين‌بار؟

جايزه منطقه خاورميانه و شمال آفريقا كه ايران هم در آن مي‌گنجد، شامل ۱۸ مليت متفاوت مي‌شود كه در محدوده اقتصادي منا قرار دارند. هر كمپاني در اين منطقه مي‌تواند عيار خود را بسنجد و براي خودش حريف بطلبد. اسپانسر اصلي مسابقات امريكاست، اما هزينه جايزه استيو خاورميانه را اتاق صنعت و بازرگاني استان راس‌الخيمه در كشور امارات مي‌پردازد. يعني همان استاني كه قرار است هفته ديگر ميزبان همين ايونت باشد. شاخص‌هاي زيادي اين شركت‌ها را براي رقابت روبروي هم قرار مي‌دهد، اما اصلي‌ترين فاكتور آنها خلاقيت است؛ خلاقيت در همه جنبه‌ها. خلاقيت در تكنولوژي، سوشال مديا، محصول جديد، ماركتينگ و بازاريابي، مديريت، فروش، منابع انساني، روابط عمومي و دستاوردهاي كلي. در ايونت هفته آينده ۱۲۵ شركت نامزد شده‌اند كه اسم‌شان از زير دست ۶ هيات ژوري تاييد شده و نمره لازم را كسب كرده‌اند. در بخش‌هاي مختلف آن نامزدهاي متفاوتي به ليست رسيده‌اند، ولي از معروف‌ترينشان مي‌شود به اين چند نمونه از مجموعه‌ها اشاره كرد:

آرامكو عربستان (غول نفتي عربستاني و باارزش‌ترين شركت حال حاضر جهان از لحاظ اقتصادي)

هالك بانك تركيه (يكي از بزرگ‌ترين بانك‌هاي تركيه)

چند مورد از ادارات دولتي امارات از قبيل اداره املاك، وزارت خارجه امارات، اداره كل دولتي منابع انساني امارات

دي‌ اچ ال (دفتر خاورميانه) (بزرگ‌ترين شركت پستي جهان)

پليس امارات

شوراي عالي ورزش امارات

اپراتور موبايل (Ooredoo) يكي از بزرگ‌ترين اپراتورهاي موبايل خاورميانه و آفريقا

كوكاكولا تركيه

وزارت تجارت و اقتصاد قطر

بانك بين‌المللي امارات

شوراي سلطنتي منطقه تجاري يانقوب عربستان (يكي از بزرگ‌ترين شهرك‌هاي صنعتي عربستان)

وزارت فرهنگ عربستان

ساگرا تركيه (معادل تركيه‌اي شركت كاله)

دانشگاه علوم فناوري امارات

بي‌اس‌اچ آلمان (دفتر تركيه) (مالك برندهاي معتبري چون بوش و زيمنس)

بيمه آليانس آلمان (دفتر تركيه) (يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي بيمه‌اي جهان)

شركت اينفلو امريكا (دفتر خاور ميانه) (يك شركت معتبر حوزه شبكه‌هاي كامپيوتري)

شركت مخابرات عربستانstc (بزرگ‌ترين اپراتور موبايل عربستان)

حرف تازه ايران در مسابقه جهاني

در رقابت شركت‌ها براي اينكه در حوزه انتشارات خود چه گزارش‌هايي توليد كرده‌ و به شكل مكتوب چطور نوآوري‌هاي خود را شرح و تفسير داده‌اند، يك سازمان ايراني توانسته نامزد جايزه طلا بشود. اين اپراتور به خاطر ارايه گزارش سالانه برتر خود از كمپاني كيبار در تركيه جلو زده است. اين رقيب ترك، شريك تجاري هيونداي در تركيه است و از دهه ۷۰ شمسي با برند هيونداي كره جنوبي خودرو مي‌سازد. براي همين مي‌توان گفت اين‌بار در يك رقابت، سازمان ايراني توانسته حريف تركي-كره‌اي را مغلوب خود كند.

ارسال نظر