نرخ پايه عوارض طرح ترافيك 1403 به 75 هزار تومان كاهش يافت

مخالفت فرمانداري با مصوبات عوارض شهري

۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۰۱:۲۱:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۴۱۸
مخالفت فرمانداري با مصوبات عوارض شهري

در حالي كه پيش از اين قرار بود بهاي پايه طرح ترافيك در سال آينده براساس مصوبه قبلي شوراي شهر تهران، از حدود ۵۷ هزار تومان كنوني به ۱۰۰ هزار تومان افزايش يابد، حالا اعضاي شورا در جريان بررسي اعتراض فرمانداري به برخي مصوبات پارلمان شهري پايتخت، بهاي پايه طرح ترافيك در سال ۱۴۰۳ را به ۷۵ هزار تومان كاهش دادند.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه پيش از اين قرار بود بهاي پايه طرح ترافيك در سال آينده براساس مصوبه قبلي شوراي شهر تهران، از حدود ۵۷ هزار تومان كنوني به ۱۰۰ هزار تومان افزايش يابد، حالا اعضاي شورا در جريان بررسي اعتراض فرمانداري به برخي مصوبات پارلمان شهري پايتخت، بهاي پايه طرح ترافيك در سال ۱۴۰۳ را به ۷۵ هزار تومان كاهش دادند.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران صبح ديروز (سه‌شنبه 8 اسفند 1402) در دويست و هجدهمين جلسه دوره ششم پارلمان شهري پايتخت، نامه‌هاي فرماندار تهران درخصوص اعتراض هيات تطبيق به برخي مصوبات شوراي شهر را بررسي كردند. اعضاي شوراي شهر در ابتدا نامه فرماندار تهران درخصوص اعتراض هيات تطبيق به مصوبه تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال ۱۴۰۳ را روي ميز بررسي قرار دادند و محمد آخوندي رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در قرائت موارد اعتراضي فرمانداري، گفت: فرمانداري با رقم ۱۰۰ هزار تومان مبلغ پايه طرح ترافيك مخالفت كرده، اين در حالي است كه ما از جهت بازدارندگي اين عدد را در نظر گرفتيم كه براي تأمين نظر فرمانداري عدد به ۷۵ هزار تومان مي‌رسد. وي با بيان اينكه فرمانداري همچنين به يكي از تبصره‌ها در مورد ضريب پلاك شهرستان انتقاد كرده است، گفت: براي شهرستان ضريب يك انتخاب شد و همچنين براي كارت‌هاي يكساله ۳۵ درصد تخفيف در نظر گرفتيم كه فرمانداري اعلام كرده اين تخفيف مانع از بازدارندگي است. در بند ديگر هم فرمانداري به ارتباط شهرداري و قوه قضاييه ايراد گرفته كه به دليل كمبود وقت اين پيشنهاد را حذف كرديم. افندي‌زاده، رييس سازمان حمل و نقل شهرداري تهران در ادامه با حضور در صحن شوراي شهر با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته تمامي مواد اين لايحه در فرمانداري به تصويب رسيده بود، گفت: در مورد تخفيف سالانه، در سال گذشته كارت به صورت يكجا به سازمان‌ها داده مي‌شد كه آنها راحت بودند تا به پرسنل بدهند و شهرداري هم كل پول را دريافت مي‌كرد. وي افزود: درواقع براي ايجاد انگيزه براي خريد سازماني ضريب تخفيف در نظر گرفته مي‌شد و اگر اين انگيزه نباشد ارگان‌ها بايد روزانه بخرند كه هم پول خرد مي‌شود و هم ارگان‌ها سرگردان مي‌شوند. اگر رقم پايه به ۷۵ هزار تومان برسد، اين مشكلات حل مي‌شود. بر اين اساس، پس از بحث و بررسي، ميزان تخفيف‌هاي سالانه نيز به ۲۰ درصد كاهش يافت. همچنين اعضاي شوراي شهر تهران مصوبه تعيين عوارض تردد جهت مديريت ترافيك و تقاضاي سفر از سال ۱۴۰۳ را با تغييراتي تصويب كردند كه البته مجددا اين تغييرات بايد در فرمانداري بررسي و تصويب شود. اعضاي شوراي شهر همچنين نامه اعتراض فرمانداري به مصوبه «عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسيسات شهري آنتن‌ها و دكل‌ها براي سال ۱۴۰۳» را هم روي ميز بررسي قرار دادند كه محمد آخوندي عضو شوراي شهر تهران گفت: فرمانداري با افزايش ۴۰ درصدي نرخ اعتراض كرده اما نمي‌دانيم چرا اعتراض كرده زيرا بر اساس نرخ تورم است. مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران نيز در واكنش به اين نامه گفت: مساله ۳۰ تا ۴۰ درصد نيست و مي‌گويند در فرمول اعداد تا ۲۰۰ درصد هم افزايش مي‌يابد و بايد در جلسه هيات تطبيق حاضر شوند و دفاع كنند. مهدي بابايي، عضو شوراي شهر تهران پيشنهاد داد: با توجه به كمبود وقت افزايش ۳۵ درصدي لحاظ شود تا مشكلات حل و فصل شود. اعضاي شوراي شهر تهران در نهايت اعتراض فرمانداري بر لايحه عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسيسات شهري آنتن‌ها به و دكل‌ها براي سال ۱۴۰۳ را بررسي و با كاهش ضريب موافقت كردند.

 

اعمال تخفيف ۹ درصدي

براي پرداخت عوارض تا پايان سال

در اين حال، رييس شوراي شهر تهران اعلام كرد: شهروندان با پرداخت عوارض نوسازي و عمران خود تا پايان سال جاري، مشمول ۹ درصد تخفيف خواهند شد.

مهدي چمران پيش از آغاز جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره توزيع قبوض عوارض سالانه در شهر تهران گفت: اميدوار بوديم كه قبوض عوارض زودتر از اسفندماه و حتي در تابستان به دست شهروندان برسد و بر همين اساس اصرار خواهيم كرد كه سال آينده اين قبوض زودتر منتشر شود. وي بيان كرد: تاكيد كرده بوديم كه توزيع قبوض به صورت كاغذي نباشد، اما دوستانمان در شهرداري اعلام كردند كه همه شهروندان دسترسي به همه زيرساخت‌هاي مجازي ندارند. با اين حال اعلام كردند كه براي شهرونداني كه در گذشته قبوض‌شان را اينترنتي پرداخت كرده بودند، قبوض كاغذي ارسال نشده است. چمران با بيان اينكه اين قبوض عوارض نوسازي و عمران شهري است و جزو عوارض پايدار هستند كه سالانه بر اساس زيربناي ساختمان و طبق فرمولي محاسبه مي‌شود، گفت: شهروندان اگر تا آخر سال نسبت به پرداخت عوارض اقدام كنند مشمول تخفيف ۹ درصدي خواهند بود و اگر به سال آينده موكول كنند، مشمول جريمه خواهند شد. وي با بيان اينكه درآمدهاي عوارض نوسازي درآمد مستقيم و بودجه شهرداري تهران است و صرف امورات شهر مي‌شود، در مورد رقم پرداختي مردم گفت: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اين رقم زيادي نيست و حتي در سال‌هاي قبل ديدند درآمدهاي اين عوارض، هزينه چاپ كاغذ را هم پوشش نمي‌دهد؛ اما از سال ۸۲ ارقام در مجلس اضافه شد تا حداقل به مبلغي برسد كه شهرداري مايل به ادامه دادن باشد.

تصويب يك فوريت 3 لايحه

در تحولي ديگر، اعضاي شوراي شهر تهران لايحه‌ اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي انجام معاملات و انعقاد قراردادهاي خريد و پذيرش سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در حوزه‌هاي حمل و نقل و خدمات شهري شهر تهران، لايحه اجازه به شهرداري تهران براي انجام معاملات مربوط به تكميل پروژه احداث پايانه جديد شرق و لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي مولدسازي ملك موسوم به پروژه مهتاب را با قيد يك فوريت تصويب كردند. اعضاي شوراي شهر تهران ديروز در حالي بررسي يك فوريت لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي مولدسازي ملك موسوم به پروژه مهتاب را روي ميز بررسي قرار دادند كه شريفي شهردار منطقه ۵ در دفاع اين لايحه گفت: در سال ۸۳ شهرداري تهران براي توسعه سرانه‌هاي شهر تهران پروژه‌اي فرهنگي به مساحت ۴۸۰۰ متر مساحت را آغاز كرد كه گود ۹ متري در حال اجرا است و براي بارگذاري در فرآينده ماده ۷، اين ملك باغ شناخته شد و درخواست از كميسيون شهرسازي اين بود كه اجازه عمليات و بارگذاري براساس مجاورين انجام شود و عوائد حاصل از آن در بخش ديگري از شهر هزينه شود. بنابر اين گزارش، در نهايت اعضاي شوراي شهر تهران يك فوريت اين لايحه را تصويب كردند. همچنين اعضاي شوراي شهر تهران در ادامه لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران جهت انجام معاملات و انعقاد قراردادهاي خريد و پذيرش سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در حوزه‌هاي حمل و نقل و خدمات شهري شهر تهران را روي ميز بررسي قرار دادند كه لطف‌الله فروزنده معاون مالي شهرداري تهران در دفاع از يك فوريت اين لايحه گفت: لايحه‌اي تقديم شورا براي بررسي ابعاد خريدهاي خارجي كرديم و با توجه به اينكه اين موضوع در جريان است، از اعضاي شوراي شهر مي‌خواهم كه به يك فوريت آن رأي دهند. آخوندي در واكنش به لايحه اعطاي مجوزهاي خارجي گفت: شاهد ورود لوايح مختلف هستيم و بايد بگويم شهرداري نبايد قبل از مصوبه شورا اقدامي انجام دهد و شنيده شده است كه در مورد زباله سوز اقداماتي كردند كه بايد در شورا بررسي شود. اماني ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه لايحه اعطاي مجوز سرمايه‌گذاري خارجي يكي از مهم‌ترين لوايح اين دوره مديريت شهري است؛ بگونه‌اي كه بيش از ۲ ميليارد يورو بار مالي اين لايحه است، گفت: حالا بايد ديد ظرف يك هفته يا ده روز مي‌شود اين لايحه را بررسي كرد؟ چمران رييس شوراي شهر تهران نيز در واكنش به اين لايحه گفت: پيشنهاد مي‌شود، موارد تفكيك شود يعني در مورد اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو بايد موافقت كرد تا زمان رعايت شود؛ اما در مورد زباله سوز يا مابقي موارد كه بايد اسناد و مطالعات بياورند آن را جدا كنيم تا شورا موارد را بررسي كند.در واكنش به اين پيشنهاد، فروزنده بيان كرد: براي اتوبوس‌ها عوارض صفر شده و دولت از سال آينده اجازه واردات خودروي برقي را نمي‌دهند و از آنجايي كه مساله ارز تخصيص داريم و اگر الان اين لايحه تصويب نشود، به سال آينده موكول شده و به مشكل مي‌خوريم؛ الان ثبت سفارش در شهر دوبي انجام شده و در بانك مركزي جلسه است و گمرك همراهي مي‌كند. چمران در اين باره گفت: از آنجايي كه براي وسايل نقليه فقط تا آخر امسال فرصت داريم، قرار داد زباله سوز را از اين لايحه برمي‌داريم و ما بقي را تصويب كنيم و بررسي زباله سوز به صورت عادي بررسي مي‌شود تا همه موارد و اطلاعات آن بيايد. اعضاي شوراي شهر تهران با جداكردن زباله سوز، يك فوريت اين لايحه را تصويب كردند. همچنين اعضاي شوراي شهر تهران به يك فوريت لايحه اجازه به شهرداري تهران براي انجام معاملات مربوط به تكميل پروژه احداث پايانه جديد شرق رأي مثبت دادند.

 

افزايش بهاي خدمات مراكز ورزشي شهرداري

اعضاي شوراي شهر تهران همچنين با افزايش خدمات مراكز ورزشي شهرداري تهران براي سال آينده بر اساس معيارها و ملاك عمل وزارت ورزش در سال ۱۴۰۲ موافقت كردند. بر اين اساس، بهاي خدمات مجموعه‌هاي ورزشي تحت نظر شهرداري تهران بر مبناي نرخ سال قبل اماكن ورزشي متعلق به دولت محاسبه مي‌شود.

ارسال نظر