تداوم برف و باران در بيشتر استان‌ها

نمايش قدرت زمستان در روزهاي پاياني سال

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ۰۱:۱۲:۴۶
کد خبر: ۳۰۷۳۴۴
نمايش قدرت زمستان در روزهاي پاياني سال

زمستان آخرين روزهاي خود را با قدرت هر چه تمام‌تر به نمايش گذاشته است و از ابتداي هفته جاري هر روز با كاهش چشمگير دما در اكثر شهرها و استان‌هاي كشور مواجه بوده‌ايم. بارش برف در بسياري از شهرها و استان‌ها همچنان ادامه دارد و مساله مهم اما در اين بين مديريت مصرف گاز در كشور است.

تعادل|

زمستان آخرين روزهاي خود را با قدرت هر چه تمام‌تر به نمايش گذاشته است و از ابتداي هفته جاري هر روز با كاهش چشمگير دما در اكثر شهرها و استان‌هاي كشور مواجه بوده‌ايم. بارش برف در بسياري از شهرها و استان‌ها همچنان ادامه دارد و مساله مهم اما در اين بين مديريت مصرف گاز در كشور است. مشكلي كه مي‌تواند طي روزهاي آتي بيش از پيش خود را نشان دهد. از آنجا كه قبل از ورود اين موج تازه سرما هم مسوولان از كمبود گاز در برخي مناطق كشور خبر داده بودند اين توده هواي سرد جديد كه به بیشتر شهرها و استان‌ها رسيده مي‌تواند چالش تازه‌اي را به دنبال داشته باشد. شايد به همين خاطر است كه در برخي شهرها از جمله خراسان رضوي براي مديريت گاز همه ادارات و مدارس در روز دوشنبه تعطيل اعلام شدند. اين در حالي است كه قرار نيست با پايان اين هفته موج سرما هم به پايان برسد و بنا بر گزارش‌هاي هواشناسي توده هواي سرد ديگري از ابتداي هفته آينده نيز دوباره به كشور وارد مي‌شود و البته اين‌بار گويا قرار است هوا سردتر و بارش‌ها بيشتر باشد.

 

وضعيت در برخي از شهرها بحراني است

شايد اين‌بارش‌ها در برخي از شهرها و استان‌ها باعث پاكي هوا و پر آب شدن سدها باشد اما در برخي ديگر از شهرها و به خصوص شهرهاي كوچك و روستاها وضعيت به گونه‌اي پيش مي‌رود كه حتي دسترسي به آنها در برخي مواقع بسيار دشوار يا غيرممكن است. برخي از اين شهرها و روستاها مجبور شده‌اند كه مدارس را غير حضوري كنند چرا كه با وجود بارش‌هاي مكرر و بالا رفتن ارتفاع برف امكان تردد در خيابان‌ها وجود ندارد. شهرهايي مانند خراسان رضوي و اراك، كرمان و همچنين استان‌هاي شمالي كشور بامشكلات زيادي از جمله بسته شدن راه‌هاي ارتباطي به خصوص در روستاها مواجه شده‌اند و همين مساله شرايط را براي آنها سخت و دشوار كرده است.

بارش‌هاي شديد در سيستان و بلوچستان

محسن حيدري مديركل هواشناسي استان سيستان و بلوچستان درباره وضعيت هواي اين استان گفت: تا سه‌شنبه وزش باد نسبتاً شديد و تا پايان هفته بارش باران گاهي رگبار و رعدوبرق و دريا مواج پيش‌بيني مي‌شود. مديركل هواشناسي استان سيستان و بلوچستان اضافه كرد: سه‌شنبه در جنوب و جنوب شرق و چهارشنبه و پنجشنبه در سطح استان شرايط براي بارش باران گاهي رگبار و رعد و برق فراهم است. او عنوان كرد: توصيه مي‌شود در اين مدت از فعاليت‌هاي كوهنوردي به ويژه صعود به قله تفتان پرهيز و از اسكان و تردد در حاشيه مسيل‌ها و رودخانه‌هاي فصلي در زمان بارندگي خودداري شود. حيدري افزود: همچنين توصيه مي‌شود از محصولات كشاورزي محافظت شده و از چراي دام در مناطق مرتفع خودداري شود و احتياط در ترددهاي دريايي و براي كاهش خسارات احتمالي تمهيدات لازم در نظر گرفته شود.

 

محورهاي مواصلاتي دلگان مسدود شدند

فرماندار و رييس ستاد مديريت بحران شهرستان دلگان نيز از مسدود شدن محور دلگان- ايرانشهر و دلگان- ذهكلوت خبر داد و گفت: بر اثر بارندگي و جاري شدن سيلاب‌ها و روان‌آب‌ها محورهاي مواصلاتي شهرستان دلگان مسدود شده‌اند.

حسيني افزود: از رانندگان و تمامي كساني كه در حال تردد در اين محورها هستند خواهشمنديم تا اطلاع بعدي از تردد در اين محورها خودداري كنند. او همچنين از آماده‌باش ستاد مديريت بحران شهرستان خبر داد و گفت: تمامي دستگاه‌ها و عوامل ستاد مديريت بحران از روز گذشته تاكنون به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. فرماندار و رييس ستاد مديريت بحران شهرستان قصرقند نيز با اشاره به سيلابي شدن رودخانه «كاجو» در اين شهرستان، از قطع ارتباط ۳۲ روستاي حاشيه اين رودخانه به مركز شهرستان خبر داد.

مسدود شدن 12 راه اصلي و روستايي

در پي بارندگي

همچنين مديركل مديريت بحران سيستان و بلوچستان گفت: 12 راه اصلي و روستايي بر اثر بارندگي در جنوب سيستان و بلوچستان مسدود شده كه گروه‌هاي امدادي در حال بازگشايي مسيرهاي مسدود شده هستند. مجيد محبي اظهار داشت: بر اثر بارندگي‌هاي شديد در جنوب سيستان و بلوچستان برخي از راه‌ها در حوزه دلگان، قصرقند و نيكشهر مسدود شده و راه ارتباطي بين اين شهر‌ها قطع شده است. او افزود: محور دلگان به ايرانشهر، قصرقند به نيكشهر و ايرانشهر به مهرستان محورهاي مهمي هستند كه به دليل بارندگي‌ها مسدود هستند. محبي عنوان كرد: طي دو روز گذشته بيشترين بارندگي‌ها را در نيكشهر داشته‌ايم كه ميزان آن بالاي 100 ميلي متر بوده است. در سيستان و زاهدان هم شدت كمي از بارندگي‌ها را داشته‌ايم.

 

راه دسترسي ۷۰ روستاي شمال كرمان

مسدود است

از سوي ديگر معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كرمان با اشاره به تاثيرات بارش شديد باران و برف طي ۴۸ ساعت گذشته گفت: مسير ارتباطي دسترسي به ۷۰ روستا در مناطق مختلف شمال اين استان به طول حدود ۲۰۰ كيلومتر بسته است و تلاش براي بازگشايي آنها ادامه دارد. سيدحمزه روح‌الاميني افزود: تاكنون ۷۰ كيلومتر از اين راه‌ها بازگشايي شده‌اند وتلاش براي بازگشايي بقيه راه‌ها ادامه دارد. اين در حالي است كه با توجه به‌شدت بارش‌ها امكان اينكه دوباره برخي راه‌هاي ارتباطي قطع بشوند وجود دارد.

 

ديگر استان‌هاي درگير بارش برف و باران

از شمال گيلان و مازندران تا آذربايجان غربي و شرقي تا تهران و شرق لرستان و چهارمحال بختياري از شرق خراسان رضوي و خراسان جنوبي تا مركز اراك و كرمان و اصفهان و تا غرب كردستان و... همه استان‌هاي كشور درگير بارش‌هاي سنگين هستند. حتي استان‌هاي جنوبي نيز بارش‌هايي را در اين هفته تجربه كرده‌اند كه شايد طي سال‌هاي گذشته اتفاق نيفتاده است. بنا بر اعلام سازمان هوا‌شناسي تداوم برف و باران در بيشتر استان‌ها و ماندگاري هواي سرد تا پايان هفته همچنين احتمال آبگرفتگي معابرعمومي وجود دارد. ماندگاري هواي سرد سه‌شنبه (۸ اسفندماه) در خراسان رضوي، خراسان جنوبي، كردستان، سيستان و بلوچستان، يزد، كرمان، اصفهان، چهارمحال و بختياري، همدان، مركزي، شمال شرق خوزستان، لرستان، كردستان، زنجان، قزوين، البرز، قم، تهران، گيلان، مازندران و ارتفاعات استان‌هاي سمنان و گلستان پيش‌بيني مي‌شود. حاكميت اين شرايط جوي چهارشنبه (۹ اسفندماه) در گيلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوين، البرز، تهران، قم، كرمانشاه، كردستان، لرستان، همدان، مركزي، اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، يزد، كرمان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، غرب و شمال سمنان، پنجشنبه (۱۰اسفندماه) در شرق گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، يزد، اصفهان، نيمه شمالي فارس، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، شرق خوزستان، لرستان، مركزي، قم و ارتفاعات استان‌هاي قزوين، البرز، تهران و سمنان و جمعه (۱۱ اسفندماه) در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، كرمان، نيمه شرقي هرمزگان و ارتفاعات شرقي سمنان دور از انتظار نيست.

 

موج سرما و مديريت گاز

هر چند كه بارش برف و باران براي شرايط زيست محيطي كشور ما و خشكسالي كه به آن دچار شده‌ايم امري ضروري به نظر مي‌رسد اما در برخي از شهرها و استان‌ها به دليل كمبود گاز اين‌بارش‌ها باعث بروز مشكلات و چالش‌هاي بسياري براي مردم شده است. اينكه دولت تصميم بگيرد براي مديريت گاز شهري مدارس را غير حضوري كرده و ادارات را تعطيل يا حضور كارمندان را به حداقل برساند مساله‌اي است كه طي دو روز گذشته بحث‌هاي بسياري بر سر آن صورت گرفته است. بنا بر اخبار منتشر شده در برخي از شهرها از جمله تهران علاوه بر بارش و افزايش برودت هوا يخ زدگي معابر نيز مشكل ديگري است كه نشان مي‌دهد حداقل غيرحضوري كردن مدارس در اين شرايط الزامي به نظر مي‌رسد. از سوي ديگر مساله دسترسي به روستاها و شهرهايي است كه راه ارتباطي آنها با مركز قطع شده و رساندن امكانات و مايحتاج روزانه در اين هواي سرد تقريبا غير ممكن به نظر مي‌رسد هر چند كه امدادگران هلال احمر سخت در تلاش هستند تا بتوانند دستري به اين روستاها را امكان پذير كنند.

 

كمك و امدادرساني به بيش از ۱۶۰۰ مسافر گرفتار در برف و كولاك

مساله تنها امداد رساني به روستاهايي كه راه‌هاي عبوري آنها مسدود شده نيست مساله رسيدگي و امداد رساني به ماشين‌هايي هم كه طي اين روزها در مسير تردد جاده‌اي گرفتار برف و بوران شده و توانايي حركت نداشته هم بخش ديگري از فعاليت‌هاي امدادگران هلال احمر است.

رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از امدادرساني به بيش از ۱۶۰۰ مسافر گرفتار در برف و كولاك خبر داد. بابك محمودي، رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به انجام عمليات امداد و نجات در سوانح جوي (كولاك برف / آب‎گرفتگي) از تاريخ پنجم تاكنون گفت: در اين بازه زماني، ۲۳ استان، شامل ۳۵ منطقه (۳۳ محور كوهستاني و ۲ روستا) نياز به دريافت خدمات امدادي پيدا كردند. او افزود: در اين مدت زمان امدادگران به ۱۶۶۴ نفر امدادرساني و براي ۵۹۶ نفر اسكان اضطراري فراهم كردند. ۲۵ نفر نيز به مناطق امن منتقل شدند. محمودي با اشاره به اينكه ۷۴ تيم امدادي در عمليات جوي شركت كردند، ادامه داد: در اين مدت ۲۶۸ امدادگر اقدام به رهاسازي ۳۲۵ خودرو از برف كردند.

ارسال نظر