معضل سهام عدالت براي كشور

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۲:۵۰
کد خبر: ۳۰۷۳۱۰
معضل سهام عدالت براي كشور

پيشنهاد ارايه اصل سهام عدالت به جاماندگان يا مشمولان جديد به هيات دولت داده شده و مادامي كه در دولت تاييد نشود و اختصاص سهم اتفاق نيفتد، خبري از اختصاص سهام جديد عدالت به اين افراد نيست.

اميرحسين جناني

پيشنهاد ارايه اصل سهام عدالت به جاماندگان يا مشمولان جديد به هيات دولت داده شده و مادامي كه در دولت تاييد نشود و اختصاص سهم اتفاق نيفتد، خبري از اختصاص سهام جديد عدالت به اين افراد نيست. سهام عدالت در سال ۱۳۸۴ در قالب ۶ دهك و ۱۸ گروه توزيع شد كه حدود ۵۰ ميليون نفر را شامل مي‌شد. قرار شد تسويه اقساط در طي ۱۰ سال از محل سود سهام عدالت انجام شود كه به جاي سود اقساط، قسط‌هاي سهام عدالت پرداخت مي‌شد و در نهايت در سال ۱۳۹۵ همه افراد در سامانه‌اي كه سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرده بود، شماره شباي خود را وارد كردند و از آن سال تا الآن توزيع سهام عدالت داريم.
محمود حسنلو معاون شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار در مورد اشخاصي كه در اين مرحله سود نگرفته‌اند، بيان داشت: بعضي از آنها كارت سهام عدالت دارند اما در سال 1399 كه سهام عدالت به سازمان بورس واگذار شد به آنها سهام تخصيص داده نشده كه از نظر ما دارنده سهام عدالت نيستند. مهدي حاجي‌وند مشاور رييس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اين گفت‌وگو اظهار داشت: سود سهام عدالت بر خلاف يارانه كه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود، به حساب افراد واريز مي‌شود. كسي كه تا پارسال سود مي‌گرفت، ولي الآن نمي‌گيرد، ممكن است چك برگشتي داشته باشد يا حسابش مسدود شده باشد يا حسابش داراي دو مشتري شده باشد يا اينكه راكد باشد، بايد حتما هم به سايت  https: //sahamedalat.ir و هم به سامانه سجام مراجعه كند و در آنجا شماره شبايي كه وارد مي‌كند يك مدت طول خواهد كشيد تا سود پس از راستي‌آزمايي به حسابش واريز شود. دليل تفاوت سودها اين است كه در سال ۱۳۸۴ وقتي به ۶ دهك و ۱۸ گروه سهام عدالت مي‌دادند به هر نفر يك ميليون تومان و به هر خانواده تا سقف ۵ ميليون تومان سهام عدالت دادند، يعني اگر يك خانواده ده نفر بود به هر نفر ۵۰۰ هزار تومان سهام تعلق گرفت كه به كميته امداد و سازمان بهزيستي تخفيف داده شد و اينها سهام‌شان يك ميليون شد. در مرحله‌اي كه آزادسازي سهام عدالت شد، عده‌اي سهام‌شان را فروختند و عده‌اي ناقص فروختند و عده‌اي نفروختند و اگر مي‌بينيم در يك خانواده چند نفر عدد متفاوتي سود گرفته باشند، دليلش همين موضوع است. در اين مرحله 12 هزار متوفي تعيين تكليف شده‌اند كه معادل 50 هزار ورثه مي‌شود.
برخي از هموطنان از وجود دارايي سهام عدالت متوفي خود اطلاعي ندارند، اشخاص سجامي مي‌توانند بعد از ورود به درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه از طريق گزينه امور سهام عدالت متوفي و با ورود كد ملي و تاريخ تولد عزيز از دست رفته خود اقدام به استعلام وضعيت سهام عدالت متوفي كنند.

پس از مراجعه طبق جدول زمان بندي، درگاه يكپارچه ذي‌نفعان بازار سرمايه و تاييد پرونده، سهام متوفي بعد از دو روز كاري، ميان ورثه تقسيم خواهد شد. هيچ كدام از اين فرآيندها نيازي به پرداخت وجه ندارد و كاملا رايگان است. سود كل سهام عدالت در سال جاري حدود ۸۰ همت بود كه ۳۰ همت آن تقسيم شد و ۲۰ همت ديگر آن نيز به زودي تقسيم مي‌شود.
وراث متوفيان سهام عدالت از طريق شعب ۴ بانك و دفاتر ۴۴ كارگزاري منتخب در سراسر كشور مي‌توانند انتقال سريع و رايگان اصل و سود سهام عدالت متوفيان را تا قبل از روز ۱۰ اسفند ماه سال جاري انجام دهند. پس از 30ماه از روزي كه كابينه دولت سيزدهم راي اعتماد گرفت، ارزش دلاري بازار بورس از ۲۲۵ ميليارد دلار به ۱۲۶ ميليارد دلار رسيده است، به‌طور ميانگين در دولت آقاي رييسي ماهانه ۳.۳ ميليارد دلار ارزش بازار بورس سقوط كرده است. بخش عمده اين دارايي‌ها كه از بين رفته، متعلق به بازنشستگان و سهام عدالت است.

ارسال نظر