۷۵ درصد بيمارستان‌هاي تهران بيش از ۵۰ سال قدمت دارند

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۰۲:۳۱:۲۸
کد خبر: ۳۰۷۱۰۶
۷۵ درصد بيمارستان‌هاي تهران بيش از ۵۰ سال قدمت دارند

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: ۸۷ درصد مراكز بهداشتي تهران غيرملكي و استيجاري است همچنين ۷۵ درصد بيمارستان‌هاي تهران بيش از ۵۰ سال قدمت دارند؛ در حالي كه به علت ارايه خدمات تخصصي، بيماران داراي بيماري‌هاي سخت براي درمان به پايتخت مي‌آيند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: ۸۷ درصد مراكز بهداشتي تهران غيرملكي و استيجاري است همچنين ۷۵ درصد بيمارستان‌هاي تهران بيش از ۵۰ سال قدمت دارند؛ در حالي كه به علت ارايه خدمات تخصصي، بيماران داراي بيماري‌هاي سخت براي درمان به پايتخت مي‌آيند. عليرضا زالي با بيان اينكه بيمارستان‌هاي تهران و مراكز درماني بخشي ارجاعي از سراسر كشور هستند، به كار مطالعاتي در يكي از بيمارستان‌هاي تهران اشاره كرد و افزود: ۶۷ درصد مراجعان اين بيمارستان تهراني نبودند و از شهرهاي ديگر به تهران آمده بودند. زالي افزود: به علت ارايه خدمات تخصصي، بيماران داراي بيماري‌هاي سخت براي درمان در تهران مي‌آيند و اين درحالي است كه با مشكلات سازه‌اي بيمارستان‌هاي تهران روبرو هستيم. رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي همچنين از ساخت بيمارستان‌هاي جديد و ايمن‌سازي بيمارستان‌هاي قديمي در راستاي حل مشكلات سازه‌اي و استهلاك در آنها خبر داد.
زالي درباره راه‌حل چالش بيمارستان‌هاي فرسوده و قديمي اظهار داشت: با كمك وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه به فكر توسعه بيمارستان‌هاي جديد و راه‌اندازي بيمارستان‌هاي قديمي و ايجاد تخت بيشتر هستيم. او افزود: در اين زمينه اقدامات مشخصي نيز در حال پيگيري است كه مي‌توان به پروژه جديد در پيشوا، بيمارستان جايگزين در ورامين، پروژه بيمارستان‌هاي جديد و جايگزين در زعيم پاكدشت وتدارك راه‌اندازي ترميم بيمارستان مفيد دو به عنوان مركز ارجاعي كودكان اشاره كرد. زالي ادامه داد: برخلاف تصور عامه، زيرساخت‌هاي مورد نياز در استان تهران در بخش‌هاي بهداشتي و درماني در سال اخير شرايط متفاوتي داشته است و حوزه بهداشت در استان تهران ۸۷ درصد مراكز بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي غيرملكي هستند؛ اين مراكز يا استيجاري هستند يا از اوقاف نيابتا اجاره گرفته شده است و ثبات ملي بر آنها حاكم نيست. اوخاطرنشان كرد: ۴۷ درصد رديف‌هاي تشكيلاتي مراكز بهداشتي تهران نيروي مطيع دارد و مابقي را از طريق نيروهاي شركتي يا واسپاري به بخش‌هاي خصوصي اداره مي‌كنيم.
زالي با بيان اينكه از شرايط مطلوب در تهران فاصله داريم، اظهار داشت: در دو سال اخير اقدامات مثبتي در اين حوزه انجام شده اما به دليل گسترگي و تنوع خدمات در تهران قطعا زيرساخت‌ها كافي نيستند و نيازمند حركت هستند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به نامه‌نگاري روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران در آستانه بودجه‌ريزي سنواتي با نمايندگان مجلس و قاليباف و ديدار با آنها تاكيد كرد: شرايط حساس زير ساخت‌هاي بهداشتي تهران به مجلس اعلام شد اما در بودجه‌هاي جاري به صورت جدي اين فرآيندهاي اقتصادي و بودجه‌ريزي زير ساخت‌هاي بهداشتي تهران مهيا نشد. او افزود: اميدواريم امسال در بوجه‌ريزي بسته‌هاي بودجه‌اي و اعتباري پايدار ديده شود و درباره جذب نيروي انساني مورد نياز در حوزه بهداشت نيازمند اين هستيم كه تعداد زيادي از همكاران كه شركتي هستند يا امنيت شغلي ندارند، را با برنامه‌ريزي شغلي بسته ويژه، تبديل وضعيت كنيم. زالي با بيان اينكه برخي همكارانم در حوزه بهداشت يك يا دو دهه با ما كار كردند اما شركتي هستند، گفت: اميدواريم مجلس شوراي اسلامي براي تبديل وضعيت نيروهاي شناور موجود از نظر هزينه‌اي و اعتباري كمك كند. او خاطرنشان كرد: تهران در حوزه بهداشت و درمان تنها پاسخگوي مردم شهر تهران نيست بلكه در تهران بيشترين جمعيت حاشيه‌اي را داريم و اصلي‌ترين جمعيت كشور در تهران قرار دارد.

ارسال نظر