آخرين آمار كاربران شبكه‌هاي اجتماعي

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۱:۴۵:۵۴
کد خبر: ۳۰۶۹۸۱

آمار كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به ويژه براي طراحي استراتژي‌هاي مختلف، از جمله تبليغ، تحقيق و فروش از اهميت بالايي برخوردار است.

آمار كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به ويژه براي طراحي استراتژي‌هاي مختلف، از جمله تبليغ، تحقيق و فروش از اهميت بالايي برخوردار است. براي فعاليت تحقيقي و بازاريابي، جامعه هدف و سهم سنين مختلف از پلتفرم مورد نظر اهميت ويژه دارد و در اين متن نماي كاملي از تازه‌ترين آمار كاربران فعال پلتفرم‌ها و سهم رده‌هاي سني مختلف ارايه كرديم. به گزارش پيوست، وبسايت Sproutsocial در بررسي‌هاي جديد خود تازه‌ترين آمار مربوط به هر پلتفرم را با استناد به اطلاعات منابع مهم تحقيقاتي از جمله استاتيستا و ميكنزي منتشر كرده كه در ادامه آنها را مشاهده مي‌كنيد.

 

پركاربردترين شبكه اجتماعي و سهم  هر رده‌ سني از پلتفرم‌ها

فيسبوك، براساس تازه‌ترين آمار شبكه‌هاي اجتماعي، همچنان پراستفاده‌ترين پلتفرم جهان به حساب مي‌آيد.

فعال‌ترين بازه سني در شبكه‌هاي اجتماعي كدام است؟

ملينيال‌ها فعال‌ترين نسل در شبكه‌هاي اجتماعي هستند و طبق برآورد ۶۸.۸ درصد آنها در سال ۲۰۲۴ از پلتفرم‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند از لحاظ زماني كه در هرروز به شبكه اجتماعي اختصاص مي‌يابد، نسل زد در صدر ليست است و ۳۵ درصد از كاربران اين نسل بيش از دو ساعت در روز از شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنند. يوتيوب طبق بررسي‌ها محبوب‌ترين پلتفرم شبكه اجتماعي در بين نسل زد است. فيسبوك همچنان محبوب‌ترين پلتفرم ميان كاربران شبكه اجتماعي و بازارياب‌ها است. براي اولين‌بار، تعداد كاربران فعال اين شبكه اجتماعي از ۳ ميليارد عبور كرده است و اين ركورد فعلا تنها در دست فيبسوك است. ميانگين زمان صرف شده در فيسبوك مقدار خيلي كمي به نسبت ۳۰ دقيقه سال گذشته افزايش يافته است. با اين حال يك افزايش ۹ ثانيه‌اي نشانگر صرف وقت بيشتر مردم نيست. همانند سال گذشته، كاربران جوان‌تر در حال مهاجرت به تيك‌تاك و اسنپ‌چت هستند. ميزان استفاده از اين پلتفرم در بين ۱۳ تا ۱۷ ساله‌ها همچنان سهم ناچيز ۴.۸ درصدي است و يعني فيسبوك مكان خوبي براي دسترسي به جوانان محسوب نمي‌شود. اينستاگرام از لحاظ سني همچنان سلطه محكمي روي نسل زد و ميلنيال‌ها دارد. اين دو گروه سني حدود دو سوم از كاربران اينستاگرام را تشكيل مي‌دهند. زماني كه كاربران در اين پلتفرم صرف مي‌كنند به نسبت ۳۰.۱ دقيقه سال گذشته افزايش يافته است. يك افزايش ۲ دقيقه نشان مي‌دهد كه كاربران براي تعامل با محتواي اينستاگرام بيشتر وقت مي‌گذارند. با اينكه تيك‌تاك از لحاظ تعداد كاربران فعال از فيسبوك و اينستاگرام عبور نكرده اما شهرت روز افزون و افزايش ميزان استفاده شايد شرايط را تغيير دهد. نسل Z عامل اصلي افزايش شهرت است و براساس آمار در سال گذشته (۲۰۲۳) ۷۸ درصد از نسل Z امريكا از اين پلتفرم استفاده كرده‌اند. نه تنها تعداد كاربران تيك‌تاك در حال افزايش است، بلكه فعاليت روزانه آنها نيز بيشتر مي‌شود. تيك‌تاك بيشترين ميانگين زمان استفاده كاربران در بين تمام پلتفرم‌ها را دارد. زماني كه كاربران روزانه در اين پلفترم سپري مي‌كنند نسبت به ۴۵.۸ دقيقه سال گذشته حدود ۱۰ دقيقه افزايش يافته است. مساله مهم ديگر ايجاد تعادلي بين جنسيت‌ها در اين پلتفرم است. با اينكه پيشتر زنان بيشتري در اين پلتفرم فعاليت داشتند حالا تعداد كاربران مرد با كمي اختلاف بيشتر از زنان شده است. سال گذشته نسبت زنان به مردان ۵۴ به ۴۶ درصد بود. درنتيجه تيك‌تاك جايگاه باثبات‌تري در جامعه كلي پيدا كرده است. برخي از گزارش‌ها به افزايش چشمگير فعاليت و در عين حال مهاجرت كاربران به ديگر اپليكيشن‌ها اشاره مي‌كنند. شركت eMarketer پيش‌بيني كرده كه تعداد كاربران فعال اكس در سال ۲۰۲۴ به ۳۳۵.۷ ميليون نفر كاهش يابد. با اين همه كاربران هنوز زمان بيشتري به نسبت فيسبوك و اينستاگرام در اكس صرف مي‌كنند. تعداد زنان فعال در اين پلتفرم نيز كمي به نسبت سال گذشته (۳۴.۱ درصد) افزايش يافته است. با اين حال اكس هنوز يكي از پلتفرم‌هايي است كه عمده كاربران آن مرد هستند. شهرت يوتيوب در جهان و به ويژه در ايالات متحده در بين كاربران نسل Z افزايش يافته است. اين پلتفرم حالا رايج‌ترين شبكه اجتماعي در بين بالاي ۱۸ ساله‌هاي نسل Z است. سهم هردو جنس از اين پلتفرم نيز در سال گذشته به يك تعادل نسبي رسيده بود اما در سال ۲۰۲۴ شرايط تغيير كرده و حالا مردان بيشتري از اين پلتفرم استفاده مي‌كنند. افزون بر اين، كاربران روزانه ۳ دقيقه بيشتر براي اين پلتفرم وقت مي‌گذارند كه نشانگر افزايش توجه به محتواي ويديويي است. با اين بيشتر كاربران يوتيوب را براي سرگرمي استفاده مي‌كنند و اين پلتفرم محل جست‌وجوي برند‌ها و محصولات نيست. فعاليت برند‌ها در اين پلتفرم بايد افزايش يابد تا تعادلي بين سرگرمي و تبليغات برقرار شود. در حالت معمولي انتظار مي‌رود كه كاربران اصلي لينكدين افراد مسن باشند اما ميلنيال‌ها سهم اصلي را دارند. اما همينطور كه نسل Z بيشتر به نيروي كار ورود مي‌كند، شهرت اين پلتفرم نيز در بين اين نسل بيشتر مي‌شود. گزارشي از Comscore از يك افزايش ۵۳ درصدي در استفاده گروه سني ۱۸ تا ۲۴ سال از لينكدين حكايت مي‌كند. درنتيجه پلتفرم تحت مالكيت مايكروسافت پس ازBeReal، در رتبه دوم از لحاظ سرعت افزايش شهرت در بين كاربران نسل Z است. ۵۳ درصد از كاربران لينكدين كاربراني از خانوار پردرآمد هستند. درنتيجه لينكدين گنجينه ارزشمندي براي تبليغات است. ميزان استفاده روزانه به شكل چشمگيري در چهار سال گذشته افزايش يافته است. در سال ۲۰۲۰ تنها ۲۲ درصد از كاربران روزانه وارد اين پلتفرم مي‌شدند كه نشانگر افزايش تعامل كاربران پلتفرم است و لينكدين را به محل ايده‌آلي براي محتواي B2B تبديل مي‌كند. استفاده‌ پينترست پس از ركود كوتاهي در سال ۲۰۲۲ به شكل مداوم در حال رشد است و تعداد كاربران فعال اين پلتفرم در سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسيده است.

ارسال نظر