عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح كرد

توليد برق با جلوگيري از سوزانده شدن گاز فلر

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۱:۱۲:۵۳
کد خبر: ۳۰۶۷۱۲
توليد برق با جلوگيري از سوزانده شدن گاز فلر

بهره وري در صنعت نفت و گاز محرك حياتي رشد اقتصادي است. افزايش بهره وري به استفاده كارآمدتر از منابع منجر‌ مي‌شود كه منجر به توليد بالاتر و كاهش هزينه‌ها‌ مي‌شود. اين افزايش بهره‌وري به ويژه براي ايران كه صنعت نفت و گاز نقشي محوري در اقتصاد ايفا‌ مي‌كند، بسيار مهم است.

گلناز پرتوي مهر|

بهره وري در صنعت نفت و گاز محرك حياتي رشد اقتصادي است. افزايش بهره وري به استفاده كارآمدتر از منابع منجر‌ مي‌شود كه منجر به توليد بالاتر و كاهش هزينه‌ها‌ مي‌شود. اين افزايش بهره‌وري به ويژه براي ايران كه صنعت نفت و گاز نقشي محوري در اقتصاد ايفا‌ مي‌كند، بسيار مهم است.
بسياري از پالايشگاه‌هاي كشور به خاطر تحريم‌ها و جنگ تحميلي ضربات سنگيني را متحمل شدند. اما امروز به لطف شركت‌هاي ‌دانش‌بنيان از شرايط خوبي برخورداريم و حتي‌ مي‌توانيم به تجهيز پالايشگاه‌هاي فراسرزميني بپردازيم و اين دستاورد بزرگي است. 
نمونه‌هاي موفق ‌دانش‌بنياني در كشور داريم كه توانسته‌اند به بازارهاي جهاني راه پيدا كنند و به خلق فرصت‌هاي صادراتي جديد براي كشور بپردازند. تداوم اين روند و افزايش دستاوردهاي ‌دانش‌بنياني در كشور نيازمند حمايت‌هاي جدي است. 
به زعم كارشناسان، استفاده از توان نخبگاني و ‌دانش‌بنياني كشور براي توليد محصولات گلوگاهي‌ مي‌تواند به افزايش توليد از مخازن نفت و گاز كشور منجر شود كه به لحاظ اقتصادي سود سرشاري براي‌مان خواهد داشت.
به ويژه كارشناسان بر اهميت استفاده از دستاوردهاي ‌دانش‌بنياني در برداشت از مخارن اشاره‌ مي‌كنند كه قدرت رقابت ما را در بازارهاي بين‌المللي انرژي افزايش‌ مي‌دهد. از سوي ديگر، بالا بردن قدرت برداشت از مخازن به افزايش برداشت از مخازن مشترك نفت و گاز كشور‌ مي‌انجامد كه مزيت بالايي براي‌مان محسوب‌ مي‌شود.
از طرف ديگر بخش نفت و گاز سنگ بناي اقتصاد ايران است و افزايش بهره وري در اين صنعت براي دستيابي به رشد اقتصادي باثبات و افزايش درآمدهاي ارزي ضروري است. تمركز بر بهره وري، به ويژه در جلوگيري از هدر رفت انرژي، موضوع اصلي استراتژي اقتصادي كشور به ويژه در دولت سيزدهم بوده است.
يكي از ابتكارات كليدي براي ادامه اين روند مثبت، پرداختن به اتلاف انرژي، با تاكيد خاص بر موضوع گازهاي همراه است؛ حجم گازهاي همراه سوخته روزانه قابل توجه است و حدود 50 ميليون متر مكعب تخمين زده‌ مي‌شود. اين هدر رفت معادل كل صادرات سالانه گاز طبيعي ايران است كه حاكي از از دست دادن قابل توجه درآمد بالقوه و آسيب‌هاي زيست محيطي غيرضروري است.
با توجه به حجم بالاي گازهاي همراه  و اهميت كنترل آن، دولت نيز برنامه‌هاي بلندپروازانه‌اي را براي مقابله با هدر رفتن گازهاي شعله ور ارايه كرده است كه با جذب و استفاده از گازهاي همراه‌ مي‌تواند درآمدهاي ارزي كشور از صادرات گاز را دو برابر کند. وزارت نفت اعلام كرده است كه تا پايان سال 1404 در تقويم ايران، سوزاندن گازهاي همراه در ايران متوقف‌ مي‌شود و شركت‌هاي دانش‌بنيان نقش حياتي در ارايه نوآوري‌هاي لازم براي بازيابي و بهره‌برداري از گاز فلر دارند.
تمركز بر بهره‌وري و كاهش گاز همراه پيامدهاي گسترده‌تري براي رشد اقتصادي پايدار دارد زيرا جلوگيري از هدررفت گازهاي همراه‌ مي‌تواند به ايران كمك كند تا به بازارهاي جديد دست يابد، اقتصاد خود را متنوع‌تر كند و اتكاي آن به صادرات نفت خام را كاهش دهد.
در پايان، تمركز بر بهبود بهره‌وري، به‌ويژه از طريق كاهش هدر رفت انرژي در صنعت نفت و گاز، عنصري حياتي در تحقق رشد اقتصادي در ايران است. رويكرد دولت براي مهار گازهاي همراه با كمك شركت‌هاي ‌دانش‌بنيان ابتكار مهمي بوده است كه انجام شده است و شاهد هستيم كه طبق برنامه‌ريزي و هدايت منابع لازم جهت تامين مالي، خاموش كردن گازهاي فلر، تا پايان سال 1404 به اتمام خواهد رسيد. استفاده موفق صنعت نفت و گاز از توانمندي‌هاي فناورانه شركت‌هاي دانش‌بنيان در جهت خاموش كردن هميشگي گازهاي فلر نشان از ظرفيت موثر حضور دانش بنيان‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز ايران دارد. ايران با تعهد به پايان دادن به عمل بيهوده همراه گاز، تقويت همكاري‌هاي صنعتي و بهره‌گيري از نوآوري شركت‌هاي دانش‌بنيان، گام‌هاي مهمي در جهت افزايش درآمدهاي ارزي و تضمين ثبات اقتصادي برمي‌دارد. صنعت نفت و گاز ايران با تداوم تعهد به اين اهداف‌ مي‌تواند به الگويي از كارايي و پايداري تبديل شود و كشور را به سوي آينده‌اي مرفه‌تر سوق دهد.
در همين رابطه نظرات حميدرضا صالحي، عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني تهران را در خصوص مسائلي كه در بالا گفته شد، در ادامه‌ مي‌خوانيد.

ارسال نظر