«تعادل» آخرين روند بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

توليد بورسي‌ها افزايش يافت

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۲۳:۲۲:۲۵
کد خبر: ۳۰۶۵۵۵
توليد بورسي‌ها افزايش يافت

طي چند روز گذشته گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس در دي ماه منتشر شد.

طي چند روز گذشته گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس در دي ماه منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد كه توليد شركت‌هاي صنعتي بورسي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش 1.9 درصدي و شاخص فروش آنها نيز در اين مدت كاهش 1.7 درصدي را تجربه كرده است. مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در جديدترين گزارش پايش بخش حقيقي اقتصاد ايران به شاخص‌هاي توليد و فروش بخش صنعت و معدن كشور در دي ماه 1402 پرداخته است. صنعت يكي از بخش‌هاي اصلي اقتصاد كشور است كه بخش قابل توجهي از توليد ناخالص داخلي كشور را در بر مي‌گيرد و نوسانات آن بر بخش‌هاي ديگر نيز اثر قابل توجهي دارد. نكته قابل توجه اينجاست كه اين گزارش بر مبناي بررسي شاخص توليد، فروش و قيمت صنايع بورسي از اطلاعيه ماهانه ۳۱۹ شركت بورسي نوشته شده و در آن به اين نكته اشاره شده كه با توجه به اينكه اين شاخص با شاخص توليد صنعتي بانك مركزي و مركز آمار هم حركتي مناسب دارد كه مي‌توان تحولات و شرايط حال حاضر بخش صنعت و معدن كشور را به صورت ماهانه بررسي كرد. بررسي گزارش‌ها و آمارها نشان مي‌دهد كه در دي ماه امسال شاخص توليد شركت‌هاي صنعتي بورسي نسبت به ماه مشابه سال قبل با رشد ۱.۹ درصدي و نسبت به ماه گذشته نيز با افزايش ۴.۵ درصدي روبرو شده است. از سوي ديگر شاخص فروش شركت‌هاي بورسي در مقايسه با ماه مشابه سال اخير با كاهش 1.7 درصدي و نسبت به ماه گذشته نيز افزايش يك درصدي را ثبت كرده است. همچنين شاخص قيمت فعاليت‌هاي صنعتي بورسي هم نسبت به ماه گذشته سال اخير 26.6 درصد افزايش و نسبت به ماه گذشته نيز 26.4 درصد كاهش را ثبت كرده است. 

رشد شاخص توليد در بخش صنعت و معدن
طبق گزارش منتشر شده توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس، رشد شاخص توليد در 10 ماهه ابتدايي سال در مقايسه با مدت مشابه سال اخير در حوزه صنعت تنها رشد 0.8 درصدي و در بخش معدن نيز رشد 8.9 درصدي را تجربه كرده است. از سوي ديگر در حوزه فعاليت‌هاي منتخب بخش صنعت در مدت مذكور در مقايسه با سال قبل در گروه شيميايي به جز دارو رشد منفي 2.7 درصدي و رشته فلزات پايه و خودرو نيز به ترتيب رشدهاي 2 و 0.1 درصدي را تجربه كرده است. از سوي ديگر بخواهيم شاخص فروش را بررسي كنيم، شاخص فروش رشد 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال اخير در بخش صنعت، منفي يك درصد و در بخش معدن نيز 3.5 درصد بوده است. همچنين طي اين مدت شاخص فروش حوزه فعاليت‌هاي منتخب كه شامل رشته شيميايي به جز دارو، فلزات پايه و خودرو و قطعات به ترتيب منفي 7، متفي 1.7 و منفي 7.4 درصدي را تجربه كرده است. حوزه‌هاي سيمان، كاشي و سراميك و ساير كاني‌هاي غير فلزي بيشترين افزايش در شاخص توليد و رشته فعاليت‌هاي تجهيزات برقي، محصولات فلزي به جز ماشين آلات و تجهيزات و خودرو و قطعات بيشترين كاهش در شاخص توليد را ثبت كرده‌اند. در بخشي ديگر از گزارش كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز از ميان 15 رشته فعاليت صنعتي بورسي، افزايش شاخص فروش را براي هفت رشته صنعتي اعلام كردند؛ درحالي كه هشت حوزه كاهش فروش را ثبت كردند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس، حوزه فعاليت‌هاي ساير كاني‌هاي غيرفلزي به همراه سيمان و فلزات پايه، بيشترين افزايش شاخص فروش و رشته فعاليت‌هاي محصولات فلزي به جز ماشين آلات و تجهيزات، چوب و كاغذ و كك و پالايش بيشترين كاهش در شاخص فروش را ثبت كرده‌اند.

    بازار از دريچه معاملات
طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه 25 بهمن ماه، شاخص كل بورس تهران 11 هزار و 787 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 78 هزار و 530 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 4 هزار و 981 واحدي در رقم 727 هزار و 630 واحدي ايستاد.شاخص كل فرابورس با افت 214 واحدي به رقم 24 هزار و 869 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 807 واحد به سطح 135 هزار و 404 واحد رسيد. روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي هشتمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 211 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در مجموع اين 8 روز معاملاتي، شاخص كل نيز بيش از 21 هزار واحد ريزش كرده است. در اين روز نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 58 ميليارد تومان بود. پس از بانك ملت، نمادهاي وپاسار، تفارس، تكاردان و دي بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي اخابر، فنر، كروميت، بيوتيك و ناما تعلق داشت. روز چهارشنبه وپاسار، وبملت و فولاد نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، نوري و كرماشا از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و خاور بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، شپاس و ثباغ بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و اخابر و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، بيوتيك و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.  در آخرين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 37 هزار و 572 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 26 هزار و 854 ميليارد تومان بود كه 71 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 11 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 74 ميليارد تومان رسيد. در معاملات ديروز نماد اخابر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 205 ميليارد تومان بود. پس از اخابر، فنر بيشترين ارزش معاملات را داشت و وكغدير رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و كروميت در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات چهارشنبه، 47 نماد صف خريد داشتند و 55 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 12 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 363 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 28 درصدي به 200 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر