وضعيت ذخيره «خون‌هاي نادر و خيلي نادر» در ايران چگونه است؟

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۲:۰۵:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۵۱۸
وضعيت ذخيره «خون‌هاي نادر و خيلي نادر» در ايران چگونه است؟

مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با بيان اينكه ۱۷۰ نفر اهداكننده خون بسيار نادر هستند، گفت: در حال حاضر ۳۵۴ واحد خون نادر در كشور ذخيره داريم. «مصطفي جمالي» مديرعامل سازمان انتقال خون كشور درباره بانك خون بند ناف گفت: در خون بند ناف سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز وجود دارد.

مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با بيان اينكه ۱۷۰ نفر اهداكننده خون بسيار نادر هستند، گفت: در حال حاضر ۳۵۴ واحد خون نادر در كشور ذخيره داريم. «مصطفي جمالي» مديرعامل سازمان انتقال خون كشور درباره بانك خون بند ناف گفت: در خون بند ناف سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز وجود دارد. در گذشته اين جفت دور ريخته مي‌شد، اما در حال حاضر از اواسط دهه ۸۰ وقتي نوزادي به دنيا مي‌آيد، خون داخل جفت را جدا كرده و سلول‌هاي بنيادي را از اين خون جدا كرده و نگهداري مي‌كنند و به افرادي مي‌دهند كه نياز به پيوند مغز استخوان يا همان سلول‌هاي بنيادي دارند.اين روش بيشتر براي كودكان نتيجه‌بخش است و جان عده‌اي نيز از اين طريق نجات پيدا كرده است.

 

هزينه نگهداري خون بندناف چقدر است؟

او در پاسخ به اين سوال كه هزينه نگهداري خون بندناف چقدر است؟ گفت: دو بانك خون بند ناف داريم كه يك بانك خون بند ناف عمومي و ديگري بانك خون بندناف خصوصي است. البته براساس نظريات دانشمندان دنيا و مراكز معتبر در دنيا وجود بانك خصوصي رد شده است.

مديرعامل سازمان انتقال خون تصريح كرد: در سازمان انتقال خون بانك خون بندناف عمومي داريم.البته باتوجه به بودجه محدودي كه در اين بخش داريم در حال حاضر حدود ۴ هزار و ۲۵۰ واحد خون بند ناف در اين بانك ذخيره شده است. البته از همين تعداد هم تاكنون بيش از ۲۰ نفر پيوند مغز استخوان شده‌اند و جان آنها نجات پيدا كرده است. در يك مورد كودكي بوده كه در ۵ سالگي پيوند شده است و در حال حاضر در حال خدمت سربازي است.

خون بند ناف را در بانك عمومي

ذخيره كنيد

جمالي خاطرنشان كرد: توصيه ما به مردم كه قصد چنين كاري را دارند، ذخيره خون بندناف در بانك عمومي است و اين بد است كه برخي طوري تبليغ مي‌كنند كه خودتان و فرزندانتان را بيمه كنيد و باعث مي‌شود كه فرد فرش زيرپايش را بفروشد تا هزينه نگهداري خون بندناف را بپردازد در حالي كه مصرف چنداني ندارد. در حال حاضر روش‌هاي نويني آمده است كه دارويي را به فرد مي‌دهند كه باعث مي‌شود، سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز از مغز استخوان وارد خون شده و بعد با دستگاه آن را جداسازي مي‌كنند يعني همين نوزاد كه خون بند ناف او را جداسازي مي‌كنند هم مي‌تواند در بزرگسالي مغز استخوان بدهد.

او ادامه داد: انجمن‌هاي علمي و پزشكي در دنيا نظر موافقي درخصوص بانك بندخون ناف خصوصي ندارند، اما به هرجهت اين كار سودآور است و سود پشت آن وجود دارد ضمن اينكه در حال حاضر خون بند ناف مانند سال‌هاي گذشته داراي اهميت نيست و روش‌ها و مدل‌هاي جديد پيوند آمده است. پيشنهادم اين است كه بهتر است بانك‌هاي خصوصي را كنار بگذاريم.

 

بانك رويان قديمي‌ترين بانك

بند خون ناف است

مديرعامل سازمان انتقال خون كشور تصريح كرد: بانك رويان قديمي‌ترين بانك بند خون ناف است البته خصوصي است، اما هميشه توصيه مي‌كنيم، اگر مردم قصد چنين كاري دارند، بانك خون بندناف عمومي در كشور تقويت شود. چند بيمارستان با ما در اين زمينه همكاري دارند و مادراني كه داوطلب هستند و تمايل به همكاري دارند رايگان خون بند ناف نوزاد خود را اهدا مي‌كنند و ما هم به صورت رايگان در اختيار بيمار نيازمند قرار مي‌دهيم.

جمالي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره خون‌هاي نادر گفت: با اقداماتي كه در چند سال اخير انجام شده، در زمينه ذخيره خون‌هاي نادر اتفاقات خوبي افتاده است و در اين دو الي سه سال اخير موردي نبوده است كه به خون نادر احتياج داشته باشيم و موجود نباشد و توانسته‌ايم آن را تامين كنيم.

 

عضويت ۲۸ كشور در كارگروه بين‌المللي خون‌هاي نادر

او با اشاره به شروع برنامه ملي اهداكنندگان خون‌هاي نادر در ايران گفت: از سال ۱۳۸۷ اين برنامه شروع شده است و در سال ۱۳۸۹ نيز ايران به عضويت در كارگروه بين‌المللي خون‌هاي نادر در آمده است كه ۲۸ كشور نيز عضو كارگروه بين‌المللي خون‌هاي نادر نيز هستند.

مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با بيان اينكه ۲۱ دي ماه روز ملي خون‌هاي نادر در كشور است، ادامه داد: ۳۵۴ واحد خون ذخيره شده نادر در ايران وجود دارد. همچنين ۱۰۰ واحد خون ذخيره شده بسيار نادر منجمد در كشور داريم.

جمالي با اشاره به اهداكنندگان خون‌هاي نادر در كشور گفت: در كشور در حال حاضر ۱۷۰ نفر اهداكننده خون بسيار نادر هستند و در بين سال‌هاي ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ براي تزريق به بيماران در سراسر كشور ۲۷۰ واحد خون نادر ارسال شده است. همچنين جوان‌ترين اهداكننده خون بسيار نادر يك فرد ۲۱ ساله و جوانترين‌گيرنده خون با گروه خوني نادر شناسايي شده در كشور يك كودك ۱۸ ماهه است.

ارسال نظر