كاهش نااطميناني‌ها و ايجاد ثبات؛ راهكار عملي حمايت از بورس

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۰۰:۲۵:۳۲
کد خبر: ۳۰۶۴۷۰

آنچه بورس نياز داشته و دارد حمايت‌هاي مقطعي و كوتاه‌مدت دولت نيست بلكه حركت در جهت ايجاد ثبات اقتصادي و كاهش نااطميناني‌ها است كه دولت در همين مسير حركت كرده است.

آنچه بورس نياز داشته و دارد حمايت‌هاي مقطعي و كوتاه‌مدت دولت نيست بلكه حركت در جهت ايجاد ثبات اقتصادي و كاهش نااطميناني‌ها است كه دولت در همين مسير حركت كرده است.
به گزارش شادا، مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به گزارش مورخ 
02/ 11 /1402روزنامه جهان صنعت با تيتر «رگبار‌كاهشي بورس» و روزنامه تعادل با تيتر «زنگ خطر در بازار سرمايه» توضيح داد: به‌طور كلي روند حركت بازار سرمايه متاثر از عوامل مختلفي است و دولت سيزدهم تلاش كرده است تا با پيش‌بيني‌پذير كردن اقتصاد و اطمينان بخشي به فعالان اقتصادي به نوعي در بازگشت اعتماد سرمايه‌گذاران اين بازار موثر باشد. تحولات بازار سهام در سال پيش از استقرار دولت سيزدهم و ريزش شاخص كل بورس اوراق بهادار در مرداد ماه آن سال موجب اخذ رفتار محتاطانه سرمايه‌گذاران در بازار سهام شده و اين وضعيت در حافظه تاريخي سهامداران باقي ماند و همين نااطميناني موجب تشديد تاثير تحولات خارج از بازار سهام بر اين بازار در برهه‌هاي بعد از آن هم شد. آنچه بورس نياز داشت حمايت‌هاي مقطعي و كوتاه‌مدت دولت نبود بلكه حركت در جهت ايجاد ثبات اقتصادي و كاهش نااطميناني‌ها است كه دولت در همين مسير حركت كرده است و در نتيجه اين اقدامات شاهد بهبود شاخص كل بورس اوراق بهادار و رشد بيش از 40 درصدي شاخص در دولت سيزدهم تا پايان دي ماه نسبت به پيش از استقرار دولت بوده است. پذيره‌نويسي شركت‌هاي سهامي عام پروژه به منظور تامين مالي پروژه‌هاي كلان اقتصادي، تسهيل پذيرش شركت‌هاي دانش‌بنيان در بورس و فرابورس، تسهيل‌گري و كاهش مدت‌زمان فرآيندهاي افزايش سرمايه شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، متنوع‌سازي روش‌هاي تامين مالي مسكن و ثبات بازار سرمايه، توسعه كمي و كيفي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و طراحي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جديد، طراحي نسل جديد الگوريتم‌ها و هشدارهاي نظارتي (بورس‌بان)، تعيين تكليف متوفيان سهام عدالت، توسعه برگزاري مجامع الكترونيكي، واريزهاي منظم صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت، معرفي و طراحي ابزارهاي جديد در راستاي تنوع بخشي به سبد سرمايه‌گذاري آحاد جامعه، پرداخت سود سهام، بيمه كردن پرتفوي سهام متعلق به اشخاص حقيقي در راستاي حمايت از بازار سرمايه، ايجاد امكان توثيق الكترونيكي سهام، اصلاح سازوكارهاي صندوق‌هاي ETF دولتي، اصلاح آيين‌نامه اجرايي آزادسازي سهام عدالت و… مجموعا اقداماتي است كه در جهت حمايت از بازار سرمايه انجام شده يا در دست انجام است.
وضعيت بازار بورس قطعا به گونه‌اي نيست كه هشدار خطر يا وضعيت غير طبيعي داده شود، اين بازار بر اساس ذات خود دچار نوساناتي مي‌شود اما دولت به مردم اطمينان داده كه اجازه نخواهد داد اتفاقات سال 99 تكرار شود.

ارسال نظر