«تعادل» گزارش مي‌دهد

شرايط پرخطر بورس

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۰۱:۴۳:۰۸
کد خبر: ۳۰۶۴۱۸
شرايط پرخطر بورس

بورس تهران همچنان در محدوده خطرناك است و شاخص از كانال 2.1 ميليوني خارج شده و دوباره همانند روزهاي اخير كوچك‌ترين منفي مي‌تواند شرايط را وخيم سازد. اكنون اعتماد و افزايش نقدينگي مي‌تواند به كمك بازار بیاید و شرايط را تغيير دهد.

بورس تهران همچنان در محدوده خطرناك است و شاخص از كانال 2.1 ميليوني خارج شده و دوباره همانند روزهاي اخير كوچك‌ترين منفي مي‌تواند شرايط را وخيم سازد. اكنون اعتماد و افزايش نقدينگي مي‌تواند به كمك بازار بیاید و شرايط را تغيير دهد. مساله اينجاست كه اعتماد در بازار سرمايه با عدم دخالت و ثبات به وجود مي‌آيد اين بدان معناست كه اگر مسوولان امر در بازار دخالتي نداشته باشند و اجازه دهند شرايط با ثبات ادامه يابد آن زمان مي‌توان به آينده اميدوار بود. بارها تكرار شده كه بورس تهران بيش از هر چيزي نياز به اعتماد دارد كه پس از اين اعتماد نقدينگي نيز وارد بازار مي‌شود. اگر اعتماد در بازار افزايش يابد همه‌چيز به شرايط نرمال و معقول خواهد رسيد و آرام آرام ميزان سرمايه‌گذاري در بورس نيز افزايشي خواهد شد. اعتماد ركن مهم سرمايه‌گذاري در تمامي بازارهاي مالي به حساب مي‌آيد و از سال 99 به واسطه عملكرد مسوولان شاهد كاهش اعتماد در تالار شيشه‌اي معاملات بوديم. كاهش اعتماد مساوي با خروج نقدينگي از بازار است و زماني كه پول در بازار سرمايه وجود نداشته باشد معاملات نيز سقوط خواهد كرد. اكنون شاخص كل بورس به محدوده كمتر از 2.1 ميليوني رسيده و به نوعي در تراز 2 ميليوني قرار دارد و شرايط خطرناكي را تجربه مي‌كند. شاخص دو ميليوني از نظر رواني كمك زيادي به شرايط بازار سرمايه مي‌كند و مي‌تواند تا حدود زيادي سرمايه را در بازار حفظ كند. براي نمونه روز گذشته خروج نقدينگي از بازار سرمايه رشد 708 درصدي داشت. بخشي از سهامداران به همين شاخص دو ميليوني اعتماد دارند و به واسطه عدد اين شاخص سرمايه‌هاي خود را در بورس نگاه داشته‌اند؛ حال افت شاخص از اين محدوده باعث خروج نقدينگي سنگين نيز خواهد شد.

 

فرصت سرمايه‌گذاري جديد

محمد غفوري كارشناس بازار سرمايه درخصوص شرايط نوشت: «سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه چرا وضعيت بازار سرمايه با وجود بررسي بسياري از پارامترهاي فاندامنتال يا تكنيكال به وضعيتي تبديل شده است كه باعث عدم اعتماد و عدم ورود سرمايه‌گذار جديد به بازار گرديده، يا وضعيت خيلي ارزاني را تجربه مي‌كنيم يا وضعيت خيلي گران را و در اين بين سطح تعادلي وجود ندارد. به جرأت مي‌توان گفت كه شدت اتفاقات ۱۷ ارديبهشت ماه سال جاري بازار سرمايه خيلي قوي‌تر، زننده‌تر و نااميدكننده‌تر از اتفاقات مردادماه سال ۹۹ بوده است چراكه اين اتفاقات باعث شد در چند ماه اخير وضعيت ركودي و منفي در بازار تجربه نماييم كما اينكه در سال ۹۹ بسياري از سرمايه‌گذاران در شرايطي بودند كه پرتفوي سرمايه‌گذاري آنها سود بود و از منظر روانشناسي، فشارهاي رواني از جمله ترس جاماندن از بقيه بازارهاي موازي را تجربه نمي‌كردند و مي‌توان گفت بازار سرمايه توانسته بود ارزش افزوده براي بسياري از سرمايه‌گذاران خلق كند منتها اتفاقاتي كه در سال جاري رقم خورد جزو بدترين عملكرد بازارسازها بود. بازارگردان‌ها، بازار سازها و به بياني حكمران‌ها بازار را كنترل كرده و چه در سودها و چه در نزول‌ها به آن جهت مي‌دهند ضمن اينكه ۸۵ درصد بازار دست اين افراد مي‌باشد، قاعدتاً در چنين بازاري تحليل‌ها به راحتي فيك و چشم‌اندازها با يك ابلاغيه و حركت يا تصميم‌گيري جزيره‌اي نابود مي‌شود كه در سال جاري در حال تجربه آن هستيم پس درباره بازاري بررسي، تحليل و پيش بيني مي‌كنيم كه وزن بسيار بزرگي از آن را مردم و سرمايه‌گذاران عادي تشكيل نمي‌دهند. در چند سيكل گذشته كه بررسي كنيم خواهيم ديد بازارساز توانسته با يك تصميم، سرمايه‌ها را به سمت بازار روانه يا حتي باعث رشد چند ده برابري در بازارها گردد، در وضعيت حال حاضر بازارساز علاقه‌اي به رشد اين بازار نشان نداده است حتي با وجود اينكه در حراج قيمتي قرار داريم فعلاً تصميم بازارساز است كه مي‌تواند پارامتر مهمي در جهت بالا كشيدن بازار باشد. بهمن ماه سال جاري مي‌تواند فرصت سرمايه‌گذاري خيلي خوبي را خلق كند براي كساني كه قصد سرمايه‌گذاري در اين بازار را دارند، طي شش ماه تا يك سال آينده وضعيت بسيار مناسبي در بازار خواهد بود به اين دليل كه ركود بسيار سنگيني را در بازار تجربه كرديم همچنين شاخص كل در محدوده سقف تاريخي خود در حال دادوستد است اما بسياري از سهام حدود ۷۰ درصد از سقف تاريخي خود فاصله دارند و اين فرصت خوبي جهت سرمايه‌گذاري است كه بازار مي‌تواند ارزش افزوده نسبت به تورم و بازارهاي موازي خلق كند. شرايط فعلي بازار را همچنان شرايط حراج قيمتي عنوان مي‌كند كه مي‌تواند نقدينگي و اقبال سرمايه‌گذاران و نيز تصميم ماركت ميكرها را به سمت بازار سرمايه بكشاند و شاهد رونق و وضعيت مناسب در بازار باشيم.

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 8 هزار و 203 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 91 هزار و 900 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 5 هزار و 18 واحدي در رقم 734 هزار و 796 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 214 واحدي به رقم 25 هزار و 225 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 924 واحد به سطح 136 هزار و 607 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 299 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز شنبه افزايش 708 درصدي داشته است. در اين روز نماد خگستر بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 22 ميليارد تومان بود. پس از خگستر، نمادهاي ناما، خساپا، فكمند و فصبا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فاسمين، فن افزار، كروميت، بيوتيك و ثباغ تعلق داشت. دوشنبه شبندر، وبملت و شپنا نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي كگل، فسبزوار و كوير از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، شگويا و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي غصينو، ثباغ و آ س پ بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز اخير نماد سصفها بيشترين تراكنش را داشت و داتام و فاسمين در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، كروميت و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. طي دومين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 296 هزار و 902 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 290 هزار و 254 ميليارد تومان بود كه 98 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 18 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 135 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات اين روز نماد فنر بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 364 ميليارد تومان بود. پس از فنر، سصفها بيشترين ارزش معاملات را داشت و كروميت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فاسمين و كترام در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام فنر با تعداد 301 ميليون و 223 هزار و 22 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد كرمان و حفارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 48 نماد صف خريد داشتند و 56 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 34 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 303 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 14 درصدي به 219 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر