كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا اولين صندوق قابل معامله بيت‌كوين را تأييد كرد و هاوينگ نيز در راه است

چشم‌انداز مثبت بيت‌كوين با صعود به 48 هزار دلار

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ - ۰۱:۱۶:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۴۰۳
چشم‌انداز مثبت بيت‌كوين با صعود به 48 هزار دلار

بيت‌كوين از مرز ۴۸ هزار دلار عبور كرده و با شكست مانع رواني كليدي، به خوش‌بيني بيشتر در بازار ارزهاي ديجيتال دامن زد. اين افزايش در ميان مجموعه‌اي از عوامل ازجمله تاييد صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF)، كاهش سرعت خروجي صندوق‌گري اسكيل (GBTC) و راه‌اندازي صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين بلك راك و احساسات مثبت بازار حاصل شد. از زمان روي‌كارآمدن بيت كوين در سال ۲۰۰۹، اين ارز ديجيتال هر روز بيشتر روي زبان‌ها افتاده و نگاه‌ها را به سوي خود جذب كرده است.

بيت‌كوين از مرز ۴۸ هزار دلار عبور كرده و با شكست مانع رواني كليدي، به خوش‌بيني بيشتر در بازار ارزهاي ديجيتال دامن زد. اين افزايش در ميان مجموعه‌اي از عوامل ازجمله تاييد صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (ETF)، كاهش سرعت خروجي صندوق‌گري اسكيل (GBTC) و راه‌اندازي صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين بلك راك و احساسات مثبت بازار حاصل شد. از زمان روي‌كارآمدن بيت كوين در سال ۲۰۰۹، اين ارز ديجيتال هر روز بيشتر روي زبان‌ها افتاده و نگاه‌ها را به سوي خود جذب كرده است. شهرت بيت كوين به گونه‌اي است كه حتي بسياري از مردم كه هنوز با مفهوم ارزهاي ديجيتال آشنايي ندارند، نام بيت كوين را شنيده‌اند. با ورود بيشتر به عصر ديجيتال و پيشرفت‌هاي گسترده در اين زمينه، به نظر مي‌رسد آينده ما با آينده قيمت بيت كوين پيوند خورده است؛ ارز ديجيتالي كه كنترل امور مالي را به دست مردم بازمي‌گرداند. كميسيون بورس و اوراق بهادار (SEC) امريكا در اوايل سال ۲۰۲۴ اولين صندوق قابل معامله در بورس بيت‌كوين (Bitcoin ETF) را تأييد كرده و هاوينگ بيت كوين نيز در راه است. در نتيجه بسياري با اين پرسش مواجه‌اند كه آينده قيمت بيت كوين چيست و قيمت اين ارز ديجيتال به چه سمت‌وسويي مي‌رود. هنوز برخي افراد به يك دارايي كه كاملاً ديجيتال و غيرقابل لمس باشد اعتماد كافي ندارند؛ اما در عين حال مي‌بينند كه بسياري از سرمايه‌گذاري در بيت كوين سود خوبي به دست آورده‌اند. شايد نتوانيم دقيقاً بگوييم كه بيت كوين در آينده چه جايگاهي در ميان مردم و امور مالي روزمره آنها خواهد داشت، اما با استفاده از بينش تحليلگران مي‌توانيم تخمين بزنيم كه آينده قيمت بيت‌كوين در سال‌هاي ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و بعد از آن به چه سويي خواهد رفت. تحليلگران تكنوپديا بر اين باورند كه قيمت بيت كوين ممكن است تا پايان سال ۲۰۲۴ در سناريوي نزولي به ۳۵,۰۰۰ دلار و در سناريوي صعودي به ۸۵,۰۰۰ دلار برسد. پيش‌بيني اين تحليلگران براي سال ۲۰۲۵ اين است كه بيت كوين ابتدا به ۵۰,۰۰۰ دلار افت كند (كه كمي بالاتر از قيمت آن در ژانويه ۲۰۲۴ است) تا بتواند براي يك روند صعودي جديد در سال ۲۰۲۶ و بعد از آن آماده شود.

پايان زمستان ارزهاي ديجيتال

بيت كوين سال ۲۰۲۳ را با قدرت زيادي تمام كرد و بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه اين نشان‌دهنده به پايان رسيدن زمستان ارزهاي ديجيتال حتي پيش از هاوينگ بيت كوين است. اين ارز ديجيتال موقعيت خود در را از دسامبر ۲۰۲۳ و با ورود به ۲۰۲۴ بالاي ۴۰,۰۰۰ دلار نگه داشت و حتي سطح مقاومت ۴۵,۰۰۰ دلار را نيز براي مدت كوتاهي شكست. قيمت بيت كوين در سال ۲۰۲۴ در بهترين سناريو ممكن است به ۸۵,۰۰۰ دلار برسد، اگرچه برخي از تحليلگران معتقدند كه بيت كوين بزودي دچار اصلاح قيمت اساسي مي‌شود. بدترين سناريو هم براي اين ارز ديجيتال در اين سال اين است كه به سطح حمايت خود در ۳۵,۰۰۰ دلار برگردد. بيت كوين سال جديد ميلادي را پرقدرت آغاز كرد و در ژانويه براي اولين‌بار در دو سال گذشته بالاي ۴۵,۰۰۰ دلار معامله شد. به‌گفته كوين گلس (Coinglass)، دلايل اين افزايش قيمت، فشار فروش استقراضي يا شورت اسكوييز بود كه در آن بيش از ۱۳۳ ميليون دلار در ۲۴ ساعت نقد شد. همچنين، يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت بيت كوين نزديك ‌شدن به تأييد ETF بيت كوين توسط كميسيون بورس و اوراق بهادار امريكا بود.

 

صندوق قابل معامله در بورس بيت كوين

تحليلگران تخمين مي‌زنند كه تأييد ETF بيت كوين يكي از دو كاتاليزور اصلي باشد كه قيمت بيت كوين و ديگر ارزهاي ديجيتال را در سال ۲۰۲۴ افزايش دهد. پلتفرم تحليل بلاك چين گلس نود (Glassnode) نيز پيش‌بيني مي‌كند كه حدود ۷۰ ميليارد دلار سرمايه جديد از طريق ETFهاي جديد بيت كوين وارد بازار كريپتو خواهد شد. انتظارات بر اين است كه از منظر اقتصاد كلان، شرايط براي بيت كوين در سال ۲۰۲۴ بهبود يابد؛ اگر فدرال رزرو ايالات متحده به‌طور گسترده نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ كاهش دهد، فشار را از روي بازار ارزهاي ديجيتال برداشته و جريان سرمايه‌گذاري به سوي بيت كوين را تشويق مي‌كند. در همين زمان، لايحه احتمالي در امريكا كه شفافيت مقررات و نظارت بر سرمايه‌گذاري‌ها در ارزهاي ديجيتال را در اين كشور بيشتر مي‌كند، باعث مي‌شود سرمايه‌گذاران بيشتري به بيت كوين اعتماد كنند، خريداران بيت كوين بيشتر شده و بازار صعود كند.

 

هاوينگ بيت‌كوين

همچنين چشم‌انداز رويداد هاوينگ نيز بر آينده قيمت بيت كوين در سال ۲۰۲۴ تأثير بسزايي دارد. برخي از تحليلگران معتقدند كه پس از هاوينگ مي‌توانيم شاهد شكست ركوردهاي جديد بيت كوين و شايد حتي شش رقمي شدن آن در سال جاري باشيم. ادامه خوش‌بيني‌ها در مورد ETFهاي بيت كوين، كاهش نرخ بهره فدرال رزرو و نزديك‌شدن به هاوينگ، باعث مي‌شود بيت كوين همچنان از شتاب مثبت نيمه اول سال ۲۰۲۴ بهره‌مند شود. تحليلگران بر اين باورند كه اثرات رويداد هاوينگ بيت‌كوين تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و اگر همه جوانب هماهنگ باشد، قيمت بيت كوين اين پتانسيل را دارد كه از۱۰۰ هزار دلار فراتر برود.

 

اقتصاد كلان و قانون‌گذاري

اقتصاد كلان يكي از اين جوانب مهم است. اگر اقتصاد جهاني خوب پيش برود و تورم پايين بماند، نرخ بهره مي‌تواند به‌طور مداوم كاهش يابد. اعمال مقررات و نظارت بيشتر بر روي آلت كوين‌ها نيز مي‌تواند افراد بيشتري را براي وارد‌كردن سرمايه خود به بازار ارزهاي ديجيتال ترغيب كند و در اين صورت، اولين دارايي كه سرمايه‌گذاران با اطمينان خاطر نگه مي‌دارند بيت كوين است. علاوه بر اين، مقررات بيشتر روي بازار كريپتو و قانون‌گذاري آن مي‌تواند باعث شود كه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاران نهادي، مانند صندوق‌هاي بازنشستگي، شروع به قبول سرمايه‌گذاري در بيت كوين كنند. اين به‌طور بالقوه باعث مي‌شود دروازه تريليون‌ها دلار در صندوق‌هاي بازنشستگي كه در حال حاضر از سرمايه‌گذاري در بيت كوين منع شده‌اند، به روي بازار اين ارز ديجيتال باز شود. در حال حاضر، فيدليتي (Fidelity) تنها سرويس ۴۰۱K يا همان برنامه بازنشستگي در ايالات متحده است كه سرمايه‌گذاري در بيت كوين را ارايه مي‌دهد.

 

اثرات بلندمدت هاوينگ

در اين ميان، يك ركود قيمت نيز وجود دارد كه پس از تمام رويدادهاي هاوينگ بيت كوين رخ مي‌دهد و بايد آن را در نظر گرفت. تاريخ نشان مي‌دهد كه طي يك سال پس از افزايش قيمت بيت كوين كه در نتيجه رويداد هاوينگ بيت‌كوين مشاهده شده، قيمت بيت كوين معمولاً به نصف كاهش يافته است و در هر دو رويداد گذشته هاوينگ، ۷۵درصد از سودهاي بيت كوين ظرف دو سال پس از وقوع هاوينگ از بين رفته است. اگر همه اين عوامل را تركيب كنيم، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه قيمت بيت كوين در سال ۲۰۲۵ به كف قيمت ۵۰,۰۰۰ دلاري و سقف ۸۰,۰۰۰ دلاري مي‌رسد و تلاش مي‌كند تا نقطه عطف بسيار مهم ۱۰۰ هزار دلاري را بشكند.

ارسال نظر