قيمت نجومي ويژن پرو تنها مختص بازار ايران نيست

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۱:۲۳:۱۲
کد خبر: ۳۰۶۳۵۸

گزارش‌ها از بازار داخلي نشان مي‌دهد كه هدست واقعيت تركيبي اپل با قيمتي حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ ميليون تومان در كشورمان خريد و فروش مي‌شود اما گزارشي از بلومبرگ نشان مي‌دهد كه اين قيمت نجومي تنها مختص ايران نيست.

گزارش‌ها از بازار داخلي نشان مي‌دهد كه هدست واقعيت تركيبي اپل با قيمتي حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ ميليون تومان در كشورمان خريد و فروش مي‌شود اما گزارشي از بلومبرگ نشان مي‌دهد كه اين قيمت نجومي تنها مختص ايران نيست. از آنجايي كه اين محصول فقط در بازار ايالات متحده عرضه شده مشتريان خارج از امريكا حاضرند بيش از ۵ هزار دلار براي آن بپردازند. به گزارش پيوست، آخرين نوآوري اپل كه با قيمت پايه ۳ هزار ۵۰۰ دلار روانه بازار امريكا شد طبق گزارش‌ها در كشور‌هاي ديگر با قيمتي حتي نجومي‌تر از اين به فروش مي‌رسد. در بازارگاه مركاري (Mercari) ژاپن، نسخه پايه و ۲۵۶ گيگ اين محصول به قيمت ۸۰۰ هزار ين يا چيزي حدود ۵ هزا ر۴۰۰ دلار فروخته مي‌شود. در بازار سنگاپور قيمت ويژن پرو حتي از اين هم فراتر رفته و به حدود ۸ هزار ۵۰۰ دلار سنگاپور يا چيزي حدود ۶ هزار و ۳۰۰ دلار امريكا رسيده است. اين محصول همچنين در هنگ‌كنگ نيز به قيمت ۳۵ هزار ۸۰۰ دلار هنگ‌كنگ يا حدود ۴ هزار ۵۸۰ دلار امريكا فروخته مي‌شود. يكي از دلايل اين قيمت‌هاي نجومي عرضه محدود اين محصول در سري اول است كه باعث شد تمام ۲۰۰ هزار نسخه ويژن پرو
‌ به سرعت پيش‌فروش شوند. همچنين از آنجايي كه اولين بازار انتخابي اپل ايالات متحده بود، طبيعي است كه مشتريان ديگر بازار‌ها به دليل عدم دسترسي بايد به قيمت بالاتري آن را بازخريد كنند. مارك گورمن، خبرنگار فناوري بلومبرگ، مي‌گويد اين اتفاق باعث شده تا اپل برآوردي از وضعيت بازارهاي خارجي به دست آورد و حتي شايد گام‌هاي بعدي خود را بهتر برنامه‌ريزي كند. اما نكته جالبي كه گورمن به آن اشاره مي‌كند الزام استفاده از اپل آي‌دي امريكايي براي ورود به اپ استور و برخي از قابليت‌هاي ويژن پرو است كه شايد تجربه كاربران را تا حدي پيچيده كند و حتي اپل نيز در پشتيباني از مشتريان به مشكل بخورد. ايوان لم، تحليلگر شركت تحقيقاتي كانترپوينت نيز مي‌گويد مشاهدات ما از اوج قيمت ۴۰ هزار يوان در بازار چين حكايت مي‌كند اما به گفته او چنين رفتاري براي محصولي كه با عرضه محدود فقط در يك بازار خارجي ارايه شده طبيعي به نظر مي‌رسد. براين ما، تحليلگر IDC، نيز معتقد است كه علاوه بر طرفداران پرشمار اپل، بخشي از تقاضا نيز مربوط به توسعه‌دهندگان و فعالان صنعتي است. شركت‌ها و توسعه‌دهندگان هم مي‌خواهند زودتر از بقيه با اين محصول مهم آشنا شده و آن را تجربه كنند تا گام بعدي خود را بهتر مشخص كنند. بازار هدست‌هاي واقعيت تركيبي علاوه بر اپل بازيگران ديگري هم دارد كه از جمله مهم‌ترين‌ آنها مي‌توان به شركت متا و سري هدست‌هاي كوئست اشاره كرد. كوئست از لحاظ قيمتي فاصله بسياري با هدست اپل اما يك شركت فنلاندي به نام Varjo نيز كه توسط مهندسان سابق نوكيا راه‌اندازي شده است عينك‌هاي گران‌قيمت واقعيت تركيبي با قيمتي بيش از ۳۹۹۰ دلاري را عرضه مي‌كند كه بيشتر براي آموزش خلبانان و طراحي‌هاي اوليه صنعتي كاربرد دارند.

ارسال نظر