مبلغ وام ازدواج براي تهران ناكافي است

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۱:۱۱:۴۸
کد خبر: ۳۰۶۲۰۳

شايد وام ازدواج 600 و 700 ميليوني براي يك زوج در تهران خيلي زياد و كارا نباشد، اما در شهرهاي متوسط و كوچك رقم قابل توجهي است و مي‌تواند در بحث تهيه جهيزيه، حداقل‌هاي زندگي و اجاره يك خانه براي تشكيل يك زندگي مستقل كمك كند.

شايد وام ازدواج 600 و 700 ميليوني براي يك زوج در تهران خيلي زياد و كارا نباشد، اما در شهرهاي متوسط و كوچك رقم قابل توجهي است و مي‌تواند در بحث تهيه جهيزيه، حداقل‌هاي زندگي و اجاره يك خانه براي تشكيل يك زندگي مستقل كمك كند.

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين مطلب گفت: حتما نياز نيست وام ازدواج به صورت نقدي پرداخت شود و مي‌توان روش‌هاي ديگري را جايگزين وام نقدي كرد،

حسين گودرزي، نماينده مردم دورود و ازنا با اشاره به تصويب مبلغ پيشنهادي كميسيون اجتماعي براي وام ازدواج سال 1403 در صحن علني مجلس، از آن به عنوان يكي از عوامل تسهيل‌گر ازدواج در كنار ساير عوامل ياد كرد و گفت: متاسفانه جامعه ما به سمت بالا رفتن سن ازدواج حركت مي‌كند، اما همه متغيرهاي تاثيرگذار بر ازدواج هم به گونه‌اي تنظيم شده‌اند كه سن ازدواج را بالا مي‌برد.

 

تصميم قاطع براي توقف روند كاهشي

ازدواج

سخنگوي كميسيون اجتماعي ادامه داد: متغيرهايي مانند سربازي، دوران تحصيل، اشتغال و... در كشور ما به‌گونه‌اي است كه ازدواج‌ جوانان را به تاخير مي‌اندازد. از طرفي فرزندآوري هم به‌شدت كاسته شده؛ بنابراين آينده جمعيت كشور ايران در معرض خطر است و در دولت و مجلس و مجموعه حاكميت -هم دولت و هم ملت- بايد يك تصميم قاطع و راهبردي هم در جهت توقف روند كاهشي ازدواج‌ها و هم افزايش فرزندآوري و ازدواج صورت بگيرد.

گودرزي با اشاره به اينكه مقدمه واجب فرزندآوري ازدواج، آن هم تا سن 30 يا 35 سالگي و سن مطلوب باروري است؛ تصريح كرد: از آنجا كه ما وارد اين مرحله خطر شديم، تصميم‌گيري‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه ازدواج و فرزندآوري را تسهيل كند. در همين راستا مجموعه‌اي از قوانين در مجلس يازدهم، از جمله قانون جامع جواني جمعيت و حمايت از خانواده در اين جهت تنظيم شد و در ادامه دولت و مجلس در مسير اجراي همين قانون تصميمات و مصوباتي از جمله وام ازدواج را تصويب كردند.

او با اشاره به تصويب پرداخت 300 ميليون تومان وام ازدواج براي زوج و زوجه -جمعاً 600 ميليون- و 350 ميليون وام ازدواج براي زوج تا 25 سال و زوجه تا 23 سال -جمعاً 750 ميليون تومان- در صحن علني مجلس در جريان بررسي لايحه برنامه بودجه 1402، گفت: طبيعتاً شهرها متفاوتند و 300 و 350 ميليون و مجموع 600 و 700 ميليون براي يك زوج در تهران خيلي زياد و كارا نباشد، اما در شهرهاي متوسط و كوچك رقم قابل توجهي است و مي‌تواند در بحث تهيه جهیزيه، حداقل‌هاي زندگي و اجاره يك خانه براي تشكيل يك زندگي مستقل كمك كند.

 

تعريف الگوي زندگي

براساس قناعت و محبت

گودرزي تصريح كرد: اما بالاتر از همه اين‌ها، نظام فرهنگي ما است كه بايد الگوي زندگي متعادلي را مبتني بر قناعت، محبت و سازگاري تعريف كند؛ وگرنه حتي اگر وام ميلياردي هم پرداخت شود، انتظارات چنان رو به افزايش است كه باز هم پاسخگو نيست؛ يعني نظام فرهنگي ما بايد بين آنچه داريم و آنچه احساس مي‌كنيم بايد داشته باشيم، يك تعادل ايجاد كند. اگر نظام فرهنگي اين الگو را تعريف نكند و به عنوان هنجار به جامعه تحويل ندهد، ميزان و مقدار وام خيلي اهميت ندارد؛ زيرا همواره بين انتظارات و داشته‌ها يك شكاف و گپ بزرگ وجود داشته و دارد.

وي افزود: بنابراين رقم 700 و 600 ميليوني وام ازدواج خيلي رقم بزرگي نيست، اما با توجه به اينكه رويكردي كه ايجاد مي‌كند، كمك كننده است و به بالارفتن انگيزه ازدواج و تامين حداقل‌ها براي شروع زندگي مشترك زوج‌ها كمك مي‌كند. سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اينكه تصويب اين اعداد و ارقام با مجلس است و بخش مهم موضوع عمل‌كردن به اين مصوبات و قانون توسط دولت است؛ اضافه كرد: از آنجا كه در رديف بودجه منبع پايداري براي وام ازدواج تعريف نمي‌شود؛ گفته مي‌شود كه بانك‌ها از منابع عمومي خود استفاده كنند؛ بنابراين يك مقدار ناپايداري در اين زمينه داريم و بايد مكانيسم نظارت بر بانك‌ها و به خصوص توزيع آن بين بانك‌هاي دولتي و بخش خصوصي تقويت شود؛ يعني بانك‌هاي بخش خصوصي و تجاري هم بايد به ميدان بيايند تا جواناني كه در معرض ازدواج هستند بتوانند همان سال ازدوج خود اين وام را دريافت و استفاده كنند و به سال‌هاي بعد موكول نشود. گودرزي درباره تاخير بانك‌ها در پرداخت وام ازدواج زوج‌هاي جوان هم گفت: از آنجا كه بانك‌ها براي پرداخت وام ازدواج از منابع عمومي خود استفاده مي‌كنند و آن هم به صورت قرض‌الحسنه و بلند مدت است، طبيعتاً به نظام بانكي هم فشار وارد مي‌شود؛ اما از آنجا كه اولويت و راهبرد كشور بر اين است طبيعتاً ما بايد به بانك‌ها هم كمك كنيم كه بتوانند اين مسووليت بزرگ را انجام دهند.

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس با ارايه اين پيشنهاد كه مي‌توان راهكارهاي ديگري در كنار پرداخت وام نقدي به زوج‌هاي جوان پيدا كرد، افزود: به اين صورت جاي پرداخت وام نقدي را به بحث ارايه كالا تغيير داد يا از نظام يارانه‌اي براي زوج‌ها استفاده كرد. يا از منابع وام وديعه مسكن استفاده كرد. زيرا زوج‌هاي جوان معمولا وام ازدواج را براي خريد جهيزيه و پرداخت وديعه مسكن و اين قبيل موارد مي‌خواهند، بنابراين به نوعي اصلاً نياز نيست وام ازدواج به صورت نقدي پرداخت شود و مي‌توان تسهيلات خريد كالا و وام وديعه مسكن و كالابرگ را جايگزين آن كرد.

ارسال نظر