تعميق روابط تجاري با عربستان از مسير بخش خصوصي

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۴۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۱۱۹

عبدالله بن‌سعود العنزي، سفير عربستان در ايران با تأكيد بر اهميت نقش بخش‌هاي خصوصي دو كشور در افزايش حجم مبادلات تجاري، گفت: تعميق روابط برادرانه ايران و عربستان، به دست بخش خصوصي ميسر خواهد بود.

عبدالله بن‌سعود العنزي، سفير عربستان در ايران با تأكيد بر اهميت نقش بخش‌هاي خصوصي دو كشور در افزايش حجم مبادلات تجاري، گفت: تعميق روابط برادرانه ايران و عربستان، به دست بخش خصوصي ميسر خواهد بود.
رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، گفت: دولت ايران و عربستان مي‌توانند در كنار هم براي توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي، اقدامات مشترك خوبي در دستور كار قرار دهند.
صمد حسن‌زاده، در ديدار با سفير عربستان در ايران، با ابراز خرسندي از پيشرفت‌هاي علمي و اقتصادي عربستان در سال‌هاي اخير، افزود: ايران در حوزه صنايع، فناوري اطلاعات، نفت، گاز و انرژي امكانات خوبي در اختيار دارد. ما معتقديم مهندسين ايراني در همه زمينه‌ها از جمله برق و انرژي و ساختمان‌سازي مي‌توانند توانمندي‌هاي خود را با عربستان به اشتراك بگذارند.
او ادامه داد: در حوزه گردشگري نيز با توجه به تجربه عربستان در پذيرش سالانه تعداد زيادي از گردشگران و زيارت‌كنندگان، مايل به تبادل تجارب و دانش با اين كشور و افزايش همكاري‌ها در حوزه گردشگري هستيم.
رييس اتاق ايران با تأكيد بر اينكه گشايش‌هاي سياسي در روابط ايران و عربستان بايد زمينه تبادلات بيشتر اقتصادي ميان دو كشور را فراهم كند، گفت: به‌طور رسمي از رييس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني عربستان سعودي دعوت مي‌كنم همراه با يك هيات اقتصادي به ايران سفر كنند تا در مذاكراتي از نزديك براي بهبود بيشتر سطح مبادلات تجاري ميان بخش‌هاي خصوصي دو كشور، برنامه‌ريزي كنيم.
حسن‌زاده با تأكيد بر عزم اتاق ايران براي افزايش سطح همكاري‌هاي تجاري ايران و عربستان ادامه داد: سفارتخانه‌هاي دو كشور نيز براي ايجاد ارتباطات بيشتر ميان تجار و دريافت و انتقال اطلاعات تجاري دو كشور نقش مهمي دارند.
قدير قيافه، نايب‌رييس اتاق ايران نيز با اشاره به علقه‌هاي اسلامي و ديني ميان دو كشور، گفت: ايران و عربستان ظرفيت‌هاي زيادي براي همكاري‌هاي اقتصادي دارند. به‌ويژه دو كشور در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير، معادن، نفت، گاز و ساخت پالايشگاه و پتروشيمي مي‌توانند همكاري‌هاي نزديكي داشته باشند.
او با اشاره به برخي دشواري‌ها در زمينه صدور ويزاي عربستان براي تجار ايراني، افزود: توسعه روابط اقتصادي به دوستي‌هاي بيشتر دامن مي‌زند و آينده بهتري را براي هر دو كشور رقم خواهد زد.
قيافه ابراز اميدواري كرد با همكاري سفارت عربستان و اتاق‌هاي دو كشور، در دوره كوتاه‌مدت يك‌ساله و بعد 5 ساله، شاهد افزايش مبادلات تجاري ميان دو كشور باشيم. عبدالله بن‌سعود العنزي، سفير عربستان در ايران نيز با ابلاغ پيام تبريك حسن بن معجب الحويزي، رييس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني عربستان، براي انتخاب حسن‌زاده به عنوان رييس اتاق ايران، گفت: دولت عربستان براي بخش خصوصي و جايگاه آن اهميت زيادي قائل است. ما معتقديم تعميق روابط برادرانه دو كشور به دست بخش خصوصي ميسر خواهد بود و به همين دليل دولت امكانات زيادي به بخش خصوصي عربستان در راستاي تعميق روابط تجاري دو كشور، اختصاص داده است.
او با اشاره به سند توسعه 2030 عربستان، افزود: در قالب اين طرح، پروژه‌هاي بزرگي براي همكاري دو كشور وجود دارد. بخش خصوصي ايران و عربستان مي‌توانند با تعامل بيشتر، فرصت‌هاي اقتصادي مناسب خود را پيدا كنند.
بن سعود العنزي، تأكيد كرد: رييس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني عربستان، علاقه‌مند به ديدار با رييس اتاق ايران است و امكان برگزاري اين ديدار فراهم است. او با بيان اينكه عربستان آماده استقبال از تجار و بازرگانان ايراني است، گفت: هيچ مشكلي بين دو كشور براي صدور ويزا وجود ندارد. رهبران ما در عربستان اهميت ويژه‌اي به روابط برادرانه دو كشور مي‌دهند. فقط كافي است درخواست صدور ويزا در زمان مناسب انجام شود تا فرصت كافي براي صدور آن وجود داشته باشد.

ارسال نظر