روزهاي خوب صادرات كشاورزي ايران

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۴۱:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۱۱۳
روزهاي خوب صادرات كشاورزي ايران

همانطور كه در آمارهاي گذشته نيز تاكيد شده بود، روند افزايشي صادرات محصولات كشاورزي ايران، ادامه پيدا كرده و اعداد از رشد قابل توجه در اين بخش خبر مي‌دهند.

روح‌الله لطيفي

همانطور كه در آمارهاي گذشته نيز تاكيد شده بود، روند افزايشي صادرات محصولات كشاورزي ايران، ادامه پيدا كرده و اعداد از رشد قابل توجه در اين بخش خبر مي‌دهند. از ابتداي امسال تا پايان دي ماه ۶ ميليون و ۷۷۵ هزار و ۶۵۸ تن محصول كشاورزي، غذايي، دامي و شيلاتي به ارزش چهار ميليارد و ۸۷۳ ميليون و ۱۹۴ هزار و ۸۸۴ دلار، صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۸.۴ درصدي در وزن و ۲۲ درصدي در ارزش داشته است. از اين ميزان چهار ميليون و ۹۴۴ هزار و ۴۸۱ تن محصولات زراعي، يك ميليون و ۱۳۳ هزار و ۷۱۰ تن محصولات غذايي فرآوري شده و نهايي و ۶۹۷ هزار و ۴۶۷ تن نيز محصولات دامي، شيلاتي و لبني بوده كه به ترتيب ارزش صادراتي آنها، دو ميليارد و ۹۳۰ ميليون و ۵۸۵ هزار و ۷۲۸ دلار، ۹۳۱ ميليون و ۹۶۱ هزار و ۱۵۸ دلار و يك ميليارد و ۱۰ ميليون و ۶۴۷ هزار و ۹۹۸ دلار بوده است.  ميزان صادرات محصولات زراعي و باغي و كشاورزي رشد ۳ درصدي در وزن و ۲۵ درصدي در ارزش، محصولات فرآوري شده و صنايع تبديلي، رشد ۲۶ درصدي در وزن و ۲۲ درصدي در ارزش و محصولات دامي و شيلاتي و لبني هم رشد
 ۲۸ درصدي در وزن و ۱۳ درصدي در ارزش را نسبت به ده ماهه سال قبل نشان مي‌دهند. لبنيات با ۵۶۱.۴ ميليون دلار، پسته با ۴۷۸.۷ ميليون دلار، گوجه فرنگي با ۲۵۵.۴ ميليون دلار، سيب با ۲۴۸.۷ ميليون دلار و محصولات شيلاتي با ۲۴۴.۹ ميليون دلار پنج محصول نخست صادراتي غذايي و كشاورزي كشور در ده ماهه نخست امسال بودند.  خرما با ۲۳۱ ميليون دلار، زعفران با ۱۷۲ ميليون دلار، كشمش با ۱۵۳.۶ ميليون دلار، هندوانه با ۱۵۰ ميليون دلار، تخم مرغ با ۱۴۱ ميليون دلار، رب گوجه با ۱۱۶ ميليون دلار، پياز تازه با ۱۰۶ ميليون دلار، مركبات با ۸۸ ميليون دلار، كيوي با ۸۶ ميليون دلار، شيريني بدون كاكائو با ۸۱ ميليون دلار، نان صنعتي با ۶۹ ميليون دلار، فلفل با ۶۵ ميليون دلار، هلو با ۶۲ ميليون دلار، خميرهاي غذايي با ۶۱ ميليون دلار و آب ميوه با ۶۰ ميليون دلار در رتبه‌هاي ششم تا بيستم صادرات محصولات غذايي و كشاورزي ايران در ۱۰ ماهه امسال بودند.

به اين ترتيب مي‌توان از اين گفت كه محصولات ايراني توانسته‌اند در بازارهاي مختلف جاي پاي خود را محكم كنند و مي‌توان انتظار داشت كه با اجراي سياست‌هاي حمايتي، اين روند در سال آينده نيز ادامه پيدا كند. 

ارسال نظر