نات‌كوين در حال تبديل شدن به يك بازيگر جدي در صنعت نوظهور بازي‌هاي ديجيتال است

بررسي جديدترين پروژه‌ رمزارزي تلگرام

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۲۹:۳۲
کد خبر: ۳۰۶۱۰۸
بررسي جديدترين پروژه‌ رمزارزي تلگرام

نات‌كوين NotCoin يك ارز ديجيتال است كه توسط تيم تلگرام ايجاد و در همين اپليكيشن ادغام شده است. نات كوين با لمس نمايشگر موبايل توسط يك بازي در تلگرام به دست مي‌آيد و هيچ ارزشي ندارد به همين دليل آن را يكي از شت‌كوين‌ها مي‌دانند.

نات‌كوين NotCoin يك ارز ديجيتال است كه توسط تيم تلگرام ايجاد و در همين اپليكيشن ادغام شده است. نات كوين با لمس نمايشگر موبايل توسط يك بازي در تلگرام به دست مي‌آيد و هيچ ارزشي ندارد به همين دليل آن را يكي از شت‌كوين‌ها مي‌دانند.

ارز ديجيتال نات‌كوين بخشي از جنبش بازي براي كسب درآمد (P2E) است يعني مي‌توانيد بازي كنيد و درآمد داشته باشيد البته اين درآمد هيچ ارزشي ندارد و در واقع درآمد نيست فقط امتيازي است كه در يك بازي به دست آورده‌ايد. اطلاعات زيادي در مورد پروژه نات‌كوين در دسترس عموم نيست. ارز‌هاي ديجيتال داراي سپيدنامه هستند كه مشخصات فني آنها و شرايطي كه دارند را توضيح مي‌دهد با اين حال براي نات‌كوين عملاً چند برگ سفيد كه داخل آن هيچ نوشته‌اي نيست منتشر شده است. به همين دليل آن را بيشتر مي‌توان يك شوخي در دنياي ارز‌هاي ديجيتال نامگذاري كرد. عده‌اي معتقدند نات‌كوين (not) به نوعي بازي با حروف تون‌كوين (ton) است كه هر دو توسط تلگرام توسعه پيدا كرده‌اند. حتي لوگوي اين دو نيز نشان مي‌دهد نات‌كوين اصالتي سرنگون‌شده از تون‌كوين دارد. اگر به‌دنيال اطلاعات بيشتر در مورد TonCoin هستيد مي‌توانيد مطلب « Toncoinچيست؟ با توكن Ton يا تون‌كوين آشنا شويد» را بخوانيد.

 

چگونه نات‌كوين به دست‌آوريم؟

نات‌كوين در واقع امتيازي است كه در يك بازي به دست مي‌آوريد و فعلا هيچ كاركرد ديگري ندارد. البته به آن بازي هم نمي‌توان گفت در واقع يك سكه روي صفحه نمايش است كه بايد روي آن ضربه بزنيد. براي شروع اين بازي بايد از يك بات در تلگرام استفاده كنيد. بات Notcoin با ‌اي‌دي @Notcoin_Bot را در تلگرام جست‌وجو و با كليك روي start آن را اجرا كنيد. پس از اجراي بات چند گزينه نمايش داده مي‌شود كه بايد روي Let’s go كليك كنيد. حالا يك سكه روي نمايشگر موبايل مي‌بينيد. با ضربه زدن روي صفحه گوشي خود مي‌توانيد نات‌كوين به دست‌آوريد. راه‌هايي هم براي افزايش سرعت و دسترسي بيشتر به سكه‌ها وجود دارد. با جمع‌آوري تعدادي سكه انرژي شما تمام خواهد شد و لازم است مدتي صبر كنيد تا دوباره انرژي داشته باشيد. مي‌توانيد از بوست‌ها براي افزايش راندمان استخراج استفاده كنيد، آنها از طريق دكمه Boost در دسترس هستند. گاهي اوقات يك موشك در بازي ظاهر مي‌شود كه حالت توربو را فعال مي‌كند. روي موشك كليك كنيد تعداد سكه‌ها در هر ضربه به‌طور قابل توجهي افزايش مي‌يابد و انرژي مصرف نمي‌كند. در بازي با اين عبارت‌ها آشنا خواهيد شد. براي افزايش استخراج كوين مي‌توانيد ظرفيت ان را افزايش دهيد.

 

Squad يا جوخه چيست؟

در اين بازي (اگر آن را بازي بناميم) مي‌توانيد تيم درست كنيد يا به يك تيم ملحق شويد كه به اين تيم‌ها جوخه يا Squad گفته مي‌شود. طبق توضيحات نات‌كوين هر كانال يا گروه چت عمومي در تلگرام مي‌تواند يك تيم باشد. اين جوخه‌ها با يكديگر رقابت مي‌كنند و داراي يك ليدربورد داخلي هستند. به ازاي هر نوت كوين استخراج شده، ۱ امتياز هم براي تيمي كه در آن عضو هستيد دريافت مي‌كنيد. امتياز‌ها از تيمي به تيم ديگر قابل انتقال نيستند. جوخه‌ها در واقع كانال‌ها و چت‌هاي عمومي در تلگرام هستند كه به صورت خودكار ايجاد مي‌شوند. يك راه ديگر اين است كه در بازي، روي دكمه Join Squad در بالاي صفحه ضربه بزنيد. ليستي از جوخه‌ها ظاهر مي‌شود، مي‌توانيد يكي را انتخاب كنيد يا روي Join other Squad ضربه بزنيد. همچنين با ضربه زدن روي «پيوستن به يك تيم ديگر» به يك ربات متني مي‌رويد كه در آن بايد پيوندي به يك كانال عمومي يا چت ارسال كنيد.

تاريخچه نات‌كوين:

از ميم كوين تا احساس جهاني

نات‌كوين ابتدا در پاييز ۱۴۰۲ به عنوان يك قابليت آزمايشي در تلگرام راه‌اندازي شد اما در زمان عرضه اطلاعاتي در مورد نات‌كوين منتشر نشد. اين گوين توسط تيم Open Builders توسعه پيدا كرد كه قبلاً كمي تجربه در پروژه‌هاي بزرگ داشت.

اين تيم نات‌كوين را به عنوان يك memecoin به بازار عرضه كرد، يك دارايي ديجيتالي كه از يك الگوي رفتاري اينترنتي الهام گرفته شده است و هدف مشخصي فراتر از ويروسي شدن ندارد. به عبارت ديگر، آنها بازي را به عنوان يك ميم اينترنتي معمولي ارايه كردند كه ظاهراً هيچ هدف واقعي را دنبال نمي‌كرد و انتظار موفقيتي را كه تاكنون به دست آورده بود، نداشتند. سادگي بازي باعث شد تا ويروسي شود و ساعت‌ها سرگرمي را براي كساني كه مي‌خواهند در حين «ماينينگ» ارز‌هاي ديجيتال سرگرم شوند، ارايه مي‌كند.

تنها در چند هفته، نسخه بتا بيش از ۶۵۰ هزار بازيكن را جذب كرد و ميليارد‌ها توكن درون بازي توليد شد كه در حال حاضر هيچ ارزش واقعي ندارند. با اين حال، رشد سريع ارگانيك آن توجه بنياد TON را به خود جلب كرد و آنها را به حمايت از پروژه و مشروعيت بخشيدن به جامعه ارز‌هاي ديجيتال سوق داد. سرانجام، در اول ژانويه ۲۰۲۴، نا‌ت‌كوين از حالت آزمايشي خارج شد و شكل رسمي به‌خود گرفت. در هفته اول، بيش از ۵ ميليون بازيكن را جذب كرد و به سريع‌ترين بازي درآمدي در تاريخ تبديل شد.

 

آيا نات‌كوين كلاهبرداري است؟

رشد سريع نات‌كوين منجر به ترديد‌هايي در مورد اصالت و هويت اين پروژه در برخي از محافل رمزارزي شده است. با اين حال، مانند هر پروژه‌اي در مراحل اوليه خود، نات‌كوين هم موافقان و مخالفاني دارد. از جمله دلايل شك و ترديد اين گروه توان به موارد زير اشاره كرد: «تيم پشت نات‌كوين سابقه محدودي دارد و اطلاعات كمي در مورد برنامه‌هاي بلندمدت آنها منتشر شده است. به عبارت ديگر، هيچ تضميني وجود ندارد كه آنها به وعده‌هاي خود عمل كنند.» از ژانويه ۲۰۲۴ هيچ توكن واقعي در دسترس نيست. در نتيجه، سكه‌هاي درون بازي فاقد ارزش واقعي هستند و اين نگراني‌ها را در مورد اينكه آيا ارز ديجيتال وعده داده شده هرگز راه‌اندازي خواهد شد، ايجاد مي‌كند. تعداد و فعاليت بازيكنان مي‌تواند به‌طور مصنوعي از طريق ربات‌ها يا حساب‌هاي جعلي افزايش يابد. سيستم ارجاع و پاداش آن را مي‌توان با طرح‌هاي هرمي يا كلاهبرداري‌هاي پانزي مقايسه كرد. با اين حال، اين يك رويه رايج در بسياري از بازي‌ها و پلتفرم‌هاي ارز‌هاي ديجيتال است.

موافقان هم به مزاياي نات‌كوين اشاره مي‌كنند: «حمايت آزمايشگاه‌هاي TON و بنياد TON مشروعيت قابل توجهي به اين پروژه مي‌دهد، زيرا اينها سازمان‌هاي جدي و شناخته شده‌اي در اكوسيستم هستند.» كد بازي براي توسعه‌دهندگان باز است تا آن را بررسي كنند و به‌طور قابل توجهي احتمال كلاهبرداري را كاهش مي‌دهد. علاقه شديد صرافي‌هاي ارز‌هاي ديجيتال به فهرست كردن توكن‌هاي آتي نشان‌دهنده پتانسيل بلندمدت است. ويروسي بودن ارگانيك آن بدون تبليغات پولي نشان مي‌دهد كه آنها با وجود شك و ترديد پيرامون پروژه، يك مفهوم جذاب ايجاد كرده‌اند. بنابراين، در حالي كه امكان كلاهبرداري را نمي‌توان به‌طور كامل رد كرد، به نظر مي‌رسد نات‌كوين به عنوان يك پروژه قصد قانوني براي تبديل شدن به يك بازيگر جدي در صنعت نوظهور بازي‌هاي ديجيتال را دارد. مشاهده دقيق مراحل بعدي توسعه‌دهندگان براي رفع عدم قطعيت‌ها ضروري است.

ارسال نظر