جزييات افزايش 90.47 درصدي نرخ طرح ترافيك پايتخت اعلام شد

فرمول عوارض طرح ترافيك در 1403

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۲۵:۰۶
کد خبر: ۳۰۶۱۰۲
فرمول عوارض طرح ترافيك در 1403

يكشنبه هفته جاري در دويست و سيزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ پايه عوارض ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك تعيين و تبصره‌هاي اين لايحه تصويب شد. بر اساس اين مصوبه نرخ پايه عوارض طرح ترافيك با 90.47 درصد رشد به 100 هزار تومان افزايش يافت. نرخ پايه عوارض طرح ترافيك سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعيين شده بود و اين نرخ براي سال ۱۴۰۳ به ميزان ۱۰۰ هزار تومان تعيين شد.

گروه راه و شهرسازي|

يكشنبه هفته جاري در دويست و سيزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ پايه عوارض ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك تعيين و تبصره‌هاي اين لايحه تصويب شد. بر اساس اين مصوبه نرخ پايه عوارض طرح ترافيك با 90.47 درصد رشد به 100 هزار تومان افزايش يافت. نرخ پايه عوارض طرح ترافيك سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعيين شده بود و اين نرخ براي سال ۱۴۰۳ به ميزان ۱۰۰ هزار تومان تعيين شد. بر اساس لايحه عوارض ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك، عوارض تردد وسايل نقليه‌اي كه به صورت غيرمجاز در محدوده‌‎هاي ممنوعه تردد مي‌كنند، در صورت تكميل نبودن ظرفيت سقف مجاز تردد روزانه، مطابق حداكثر ضرايب پيش‌بيني شده در جداول ضرايب مربوط به روز و ساعت تردد و همچنين ضرايب مربوط به آلايندگي وسايل نقليه محاسبه خواهد شد. ضريب تردد در محدوده طرح ترافيك (حلقه اول) ۱.۵ درصد، محدوده كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) در روزهاي غيرمجاز ۰.۷۵ درصد و هر دو محدوده طرح ترافيك (حلقه اول) و كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) ۱.۵ درصد پيش‌بيني شده است.

 

اثر زمان روي نرخ طرح ترافيك

بر اساس جدول ضريب مربوط به ساعت تردد، براي اولين ورود يا تردد در ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا ۱۰) و آخرين خروج يا تردد از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ضريب ۱.۵ درصد، اولين ورود يا تردد در ساعات اوج صبحگاهي (6:30 تا ۱۰) و آخرين خروج يا تردد در ساعات غيراوج (قبل از ۱۶ يا بعد از ۱۹) ضريب ۱ درصد، اولين ورود يا تردد در ساعات غير اوج (۱۰ به بعد) و آخرين خروج يا تردد در ساعات اوج عصرگاهي (6:30 تا ۱۰) ۱ درصد، اولين ورود يا تردد در ساعات اوج عصرگاهي (۱۶ تا ۱۹) و آخرين خروج يا تردد در ساعات اوج عصرگاهي (۱۶ تا ۱۹) ۱ درصد و اولين ورود يا تردد در ساعات غير اوج (۱۰ به بعد) و آخرين خروج يا تردد در ساعات غير اوج (قبل از ۱۶ يا بعد از ۱۹) ۰.۷ درصد پيش‌بيني شده است. با تغيير ساعت خاتمه (۱۹) در نيمه دوم سال، ساعت مصوب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ملاك محاسبه خواهد بود.

 

اثر ضريب آلايندگي خودرو بر نرخ طرح ترافيك

بر اساس جدول ضريب مربوط به آلايندگي وسايل نقليه، براي تردد وسايل نقليه هيبريدي و وسايل نقليه برقي ضريب صفر درصد، وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني برتر تهران ۰.۸ درصد، وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر از مراكز معاينه فني تهران (در صورت ايجاد دسترسي لازم از سامانه سيمفا) ۰.۹ درصد، وسايل نقليه داراي گواهي معاينه فني معتبر ۱ درصد و وسايل نقليه با عمر بيش از ۲۰ سال (در صورت ايجاد دسترسي لازم از سامانه سيمفا) ۱.۲ درصد تعيين شده است. بنابر اين لايحه، وسايل نقليه مجاز، خودروهايي هستند كه مطابق ضوابط و مقررات قانوني داراي معاينه فني برتر بوده، فاقد بدهي عوارض سالانه خودرو باشند، مالكان آنها نسبت به انجام ثبت نام در سامانه «تهران من» اقدام كرده باشند و در سقف مجوزهاي ورودي روزانه نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافيك اقدام كنند.

 

اثر محل سكونت مالك خودرو

بر نرخ طرح ترافيك

در لايحه عوارض ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك در سال آينده، عوارض تردد خودروي متعلق به ساكنين محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا كه در سامانه «تهران من» ثبت نام و عوارض سالانه خودرو و بدهي عوارض تردد در محدوده طرح ترافيك و كنترل آلودگي هواي خودروي خود را پرداخت كرده باشند، براي صدور مجوز تردد به محدوده‌ها، متناسب با محدوده مرتبط با محل سكونت با ضريب ۰.۵ محاسبه مي‌شود. شهرداري تهران مكلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافيك و عدم ورود در محدوده مذكور، نسبت به دريافت معادل ۲۰ درصد نرخ پايه از متقاضيان اقدام كند. به ازاي صدور مجوز سالانه تردد در محدوده طرح ترافيك در كل سال براي هر خودرو مبلغ ۳۹۳ هزار تومان بابت بهاي خدمات اخذ خواهد شد. عوارض تردد وسايل نقليه پلاك شهرستان با اعمال ضريب ۱.۲ تعيين و محاسبه مي‌شود. همچنين خودروهاي تاكسي كه منطبق با ضوابط سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران در زمينه حمل مسافر فعاليت نمي‌كنند، با اعلام آن سازمان به عنوان خودروي عادي محسوب شده و مشمول پرداخت عوارض تردد خواهند شد.

 

طرح‌هاي خاص براي اقشار خاص

عوارض تردد وسايل نقليه بيماران خاص و افراد داراي معلوليت جسمي و حركتي كه انجام فعاليت‌ها، وظايف شغلي و امور درماني آنها مستلزم ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك و كاهش آلودگي هواست، در سقف مجوزهاي ورودي در كل سال با اعمال ضريب ۰.۱ تعيين و محاسبه مي‌شود. وسايل نقليه با پلاك ويلچر (ژ) كه انجام فعاليت‌ها، وظايف شغلي و امور درماني آنها مستلزم ورود به محدوده‌هاي ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع اين مصوبه نيست. در لايحه به شهرداري تهران اجازه داده شده به خبرنگاراني كه از سهميه تخصيص يافته استفاده نكرده يا فاقد خوردو هستند، كارت بليت الكترونيك رايگان يك ساله براي استفاده از وسايل نقليه عمومي اختصاص دهد. نحوه تعيين موارد خاص از جمله خبرنگاران، عكاسان خبري و روزنامه‌نگاران به موجب دستورالعملي كه به تأييد كميسيون مشترك متشكل از كميسيون عمران و حمل و نقل و كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا مي‌رسد، تعيين خواهد شد.

عوارض ورود و تردد در محدوده‌هاي ترافيكي با رعايت سقف مجوزهاي ورودي به محدوده براي جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر با ارايه تأييديه بنياد شهيد و امور ايثارگران با ضريب صفر محاسبه مي‌شود.

 

نرخ طرح ترافيك

براي خودروهاي عمومي و باري

عوارض تردد خودروهاي آژانس و موسسات اتومبيل كرايه با ضريب ۰.۶ درصد، خودروهاي سواري مجاز پلاك (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» و خودروهاي مجاز سرويس مدارس در روزهاي تحصيلي و آموزشگاه‌هاي رانندگي با ضريب ۰.۳ درصد و خودروهاي ميني بوس و اتوبوس مجاز پلاك (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانه «تهران من» با ضريب صفر پيش بيني شده است. عوارض تردد وانت پلاك عمومي با ظرفيت زير ۲.۵ تن در صورت دريافت باربرگ سفر، وانت پلاك شخصي زير ۳.۵ تن در صورت دريافت باربرگ حقوقي ۰.۳ درصد و در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني ۰.۱۵ درصد و در صورت دريافت باربرگ حقيقي ۰.۶۵ درصد و همچنين دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني ۰.۴۵ درصد محاسبه خواهد شد. عوارض تردد كاميونت بين ۳.۵ تا ۶ تن در صورت دريافت باربرگ حقوقي ۰.۴ درصد و در صورت دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني ۰.۲۵ درصد و در صورت دريافت باربرگ حقيقي ۰.۹ درصد و همچنين دريافت حداقل سه باربرگ حقوقي همراه با ارسال اطلاعات مكاني ۰.۷۵ درصد پيش‌بيني شده است.

وسايل نقليه باري در صورتي مشمول تسهيلات برتر مي‌شوند كه در هر روز حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مكاني و زماني آن تردد از طريق GPS يا هر طريق ديگر به سامانه بارانه شهرداري تهران، صادر كند. تا زمان فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم توسط شهرداري جهت ارسال اطلاعات مكاني و زماني تردد، صدور حداقل سه باربرگ در روز براي برخورداري از تسهيلات برتر ملاك عمل خواهد بود. عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده كاميون ممنوع در شهر تهران در موارد خاص كه به تشخيص سازمان مديريت حمل و نقل بار و پايانه‌هاي مسافري شهر تهران صادر مي‌شود، تا پنج سال مبلغ ۵۰ هزار تومان، پنج تا ۱۵ سال ۷۰ هزار تومان و ۱۵ سال به بالا ۹۰ هزار تومان است. تردد شبانه وسايل نقليه باري در محدوده كاميون ممنوع شهر تهران از ساعت ۲۳ تا ساعت ۶ صبح، در صورت عدم دريافت باربرگ يا تردد خارج از مسير تعيين شده در باربرگ، مشمول پرداخت عوارض به ميزان ۹۰ هزار تومان بوده و در صورت دريافت باربرگ، عوارض براي اين وسايل نقليه با ضريب صفر محاسبه خواهد شد. همچنين كاميون‌هاي حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مكلف به دريافت باربرگ خواهند بود. صدور مجوز تردد براي كاميون‌ها در ساعات مجاز تردد، منوط به دارا بودن معاينه فني معتبر و اخذ مجوز از سامانه حمل و نقل بار و كالاي شهرداري تهران است، همچنين تردد كاميون‌هاي بالاي ۶ تن ظرفيت در محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرايب خواهد بود.

 

وظايف پليس، شهرداري و مالك خودرو

بر اين اساس، شهرداري تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشي از ورود يا تردد غيرمجاز وسايل نقليه در محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا، نسبت به شناسايي وسايل نقليه‌اي كه عوارض را پرداخت نكرده‌اند، اقدام و بدهي دارنده وسيله نقليه بابت عوارض پرداخت نشده را به حساب وي منظور و به آخرين شماره تلفن مالك ثبت شده در سامانه تهران من، پيامك كند و مالكان وسايل نقليه مكلفند ظرف مدت ۱۰ روز كاري از تاريخ دريافت پيامك بدهي عوارض، نسبت پرداخت و تسويه بدهي اعلامي اقدام كنند. در صورت عدم پرداخت بدهي، به صورت ماهيانه ۲ درصد و تا سقف ۲۴ درصد سالانه، جريمه بدهي بر ميزان بدهي اعلامي افزوده خواهد شد. پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مكلف است نسبت به اعمال قانون وسايل نقليه متخلف از ضوابط مقرر در خصوص تردد غيرمجاز در محدوده‌هاي طرح ترافيك و كنترل آلودگي هوا اقدام كند و شهرداري تهران نيز وظيفه دارد سه درصد از درآمد ناشي از مديريت عوارض ورود به طرح ترافيك را در راستاي بهبود اجراي طرح، تقويت و پشتيباني لجستيكي و نيروي انساني براي پليس راهور تهران بزرگ به منظور اجراي كامل طرح و همچنين وصول مطالبات هزينه كند. بر اساس اين گزارش، لايحه عوارض ورود به محدوده‌هاي طرح ترافيك در دويست و سيزدهمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران تصويب و جهت تأييد نهايي به هيات تطبيق فرمانداري تهران ارسال شد.

ارسال نظر