معاون وزير نيرو:

پساب به زودي در بورس انرژي عرضه مي‌شود

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۰۸:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۰۹۰
پساب به زودي در بورس انرژي عرضه مي‌شود

معاون وزير نيرو گفت: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژي به‌شدت رونق خواهد يافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهيم داشت و عرضه پساب در بورس انرژي را شاهد خواهيم بود.

معاون وزير نيرو گفت: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژي به‌شدت رونق خواهد يافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهيم داشت و عرضه پساب در بورس انرژي را شاهد خواهيم بود.
به گزارش وزارت نيرو، «يزدان رضايي» گفت: خانواده بزرگ وزارت نيرو مجموعه‌اي با 180 شركت و سازمان و 190هزار نفر نيروي انساني است كه به 40 ميليون مشترك خدمات مورد نياز بخش آب و برق را ارايه مي‌دهد.
 معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو افزود: اين خدمات در همه سطوح اعم از روستايي تا سطح وزارت نيرو به منظور ارايه با كيفيت‌تر برنامه‌ريزي مي‌شوند؛ بر اين اساس در وزارت نيرو « پياده‌سازي و استقرار حاكميت شركتي» را در نظر گرفته‌ايم. در اين ساز و كار ضمن حفظ استقلال و مسووليت هيات‌مديره شركت‌ها، نظارت كافي بر پياده‌سازي قوانين، سياست‌ها و مقررات صورت مي‌گيرد و با شفافيت كامل و استقرار سامانه حاكميت شركتي به صورت برخط، اين اطلاعات در دسترس همه خواهد بود.
وي با بيان اينكه همه شركت‌هاي صنعت آب و برق فرآيند ثبت اطلاعات خود را در اين سامانه آغاز كرده‌اند، ادامه داد: بر اساس بخش‌نامه حاكميت شركتي همه تصميمات هيات‌مديره شركت‌ها در سامانه ثبت مي‌شود و پس از بررسي و تاييد در شركت مادرتخصصي و حوزه ستادي وزارت نيرو، به عنوان مصوبه تلقي خواهد شد.
رضايي در ادامه يادآور شد: امسال در بررسي صورت‌هاي مالي و عملكرد جاري شركت‌ها و طرح‌هاي تملك براي نخستين‌بار حدود 78 شركت زيرمجموعه در چارچوب استانداردهاي سخت‌گيرانه سازمان حسابرسي، مورد حسابرسي قرار گرفتند و يك وحدت رويه اعمال شد؛ در اين ميان براي اولين‌بار شركت توانير از تاريخ تاسيس و شركت آب و فاضلاب كشور براي هفدهمين سال متوالي موفق به دريافت صورت‌هاي مقبول عملكرد شدند؛ همچنين شركت توليد برق حرارتي نيز براي نخستين‌بار صورت‌هاي مقبول طرح‌هاي تملك را دريافت كرد.
معاون وزير نيرو گفت: اميد است در سال آينده همه شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت نيرو صورت‌هاي مالي عملكرد و طرح‌هاي تملك را با رعايت ضوابط ابلاغي در موعد مقرر و به صورت مقبول و بدون بند شرط و تاكيد دريافت كنند.
وي به استقرار و پياده‌سازي موفق «نظام تعرفه‌اي IPT بر مبناي قانون مانع‌زدايي از توسعه صنعت برق» با هدف سوق دادن مشتركان به سمت رعايت الگوي مصرف بهينه در دولت مردمي سيزدهم اشاره كرد و افزود: در سال 1403 گام جديدي براي ارتقاي «نظام تعرفه‌اي پلكاني در صنعت آب» پيگيري خواهد شد.
رضايي بيان كرد: در بخش تجديدپذير در ايجاد تقاضا با مصوبات شوراي عالي انرژي و قانون دانش‌بنيان توانستيم الزام بخش صنايع و دستگاه‌هاي دولتي را به منظور استفاده از ظرفيت تجديدپذيرها داشته باشيم. در همين راستا مي‎توان به مصوبه اخير كه مجوز صادرات برق تجديدپذير را براي دوره هشت ماه غير گرم سال مي‌دهد و نيز استفاده از ظرفيت ماده 12 كه به خوبي در ساتبا پيش رفته است اشاره كرد. به گفته معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو، امروز مجوز 11 هزار و 500 مگاوات ظرفيت تجديدپذير و 4500 مگاوات ظرفيت بخش بخار نيروگاهي گازي از ماده 12 ابلاغ شده كه در حال پيشبرد امور است.
وي اظهار كرد: به واسطه پياده‌سازي تابلوي برق سبز بورس انرژي موفق شديم يك ظرفيت جديدي را در راستاي تنوع‌بخشي به روش‌هاي تامين مالي در بخش تجديدپذيرها تجربه كنيم كه بر اين اساس اين صنعت توسعه خواهد يافت.
رضايي به موضوع ايجاد رقابت در بازارهاي آب و برق پرداخت و اضافه كرد: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژي به‌شدت رونق خواهد يافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهيم داشت و عرضه پساب در بورس انرژي را شاهد خواهيم بود.
معاون وزير نيرو گفت: براي استفاده از ظرفيت مولدهاي مقياس كوچك در نقاط اولويت‌دار، مشوق‌هاي خوبي تنظيم و سازو كار آن توسط وزير نيرو ابلاغ شده است و انتظار مي‌رود از اين بخش موثر نيز به خوبي بتوانيم در رفع ناترازي برق نيز استفاده كنيم.
وي بازتخصيص منابع آب‌هاي غيرمتعارف براي مصرف صنعت و فضاي سبز را ديگر اقدام موثر وزارت نيرو برشمرد و افزود: در نظام‌مند كردن تعرفه‌هاي حق انشعاب دو اقدام موثر صورت گرفته است. درخصوص ماده 11 تشكيل شركت‌هاي آب و فاضلاب سازو كار جديد تنظيم و نهايي شد. رضايي همچنين بيان كرد: مشكلاتي در بخش تعرفه حق انشعاب نيرورساني برق وجود داشت كه سازو كار اين امر نيز تدوين و با همكاري توانير به زودي ابلاغ خواهد شد.
وي در ادامه سخنان خود عملكرد مطلوب صنعت برق در دولت سيزدهم را مورد اشاره قرار داد و افزود: در صورت تداوم شرايط پيش از آغاز فعاليت دولت سيزدهم، انتظار مي‌رفت در چهارماهه گرم سال جاري 58 ميليارد كيلووات ساعت برق در بخش خانگي مصرف شود كه به رغم گرماي بي‌سابقه سال 1402 و اضافه شدن 2 ميليون مشترك جديد با مديريت كارآمد و پياده‌سازي سياست‌هاي اقتصادي، 12 ميليارد كيلووات ساعت در اين بخش صرفه‌جويي و اين ميزان صرفه‌جويي انرژي در بخش خانگي تقديم بخش صنعت كشور شد.
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزير نيرو در اين زمينه تصريح كرد: در دولت سيزدهم انرژي تحويلي در ماه‌هاي گرم سال به بخش صنعت از بخش خانگي براي نخستين‌بار پيشي گرفت.
رضايي در ادامه به گزارش بانك مركزي در خصوص رشد توليد صنايع كشور اشاره كرد و گفت: بر اين اساس، بيشترين رشد توليد صنعت مربوط به دو ماه تير و مرداد ماه بود كه بيانگر اين است كه صنعت برق به رسالت خود در راستاي تامين برق مولد به خوبي عمل كرده است.
وي گفت: در بخش منابع عمومي آنچه كه از محل رديف‌ها در قانون بودجه سالانه در صنعت آب و برق قرار گرفته است، تقريبا بيش از 5 برابر عملكرد آخرين سال دولت دوازدهم است. در بخش فاينانس موفق شديم در طي دو سال اخير هفت طرح بزرگ صنعت آب و برق، نيروگاه‌هاي حرارتي، برق – آبي و طرح‌هاي انتقال را از محل باقيمانده خط اول فاينانس به ارزش بيش از 2 ميليارد يورو تامين مالي كنيم. اين طرح‌ها گشايش يافته و ادامه خواهند داشت.
وي ادامه داد: در تهاتر بدهي‌ها در دو سال گذشته بيش از 50 همت عملكرد موثر ثبت شد. 23 همت تهاتر بدهي‌هاي بانكي صنعت آب و برق، هفت همت بدهي‌هاي موضوع مالياتي و 6 همت بدهي‌هاي ماده 32 در دو سال گذشته از اين محل تهاتر شد. همچنين از مجوز اصلاحيه بودجه سال گذشته 15همت بدهي پيمانكاران تهاتر شد و با مجوزي كه به زودي ابلاغ خواهد شد 30 همت ديگر در بخش برق استفاده خواهيم كرد.
رضايي گفت: در استفاده از تسهيلات فايناس داخلي در ماده 56، مجوز 14 همت در اختيار طرح‌هاي مختلف صنعت آب و فاضلاب قرار گرفته است و چارچوب استفاده از ظرفيت مولدسازي ابلاغ شده است.

ارسال نظر