بازخواست كنگره امريكا از مديران شبكه‌هاي اجتماعي

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۲۵:۵۳
کد خبر: ۳۰۶۰۴۰

وسط جلسه پرتنش سناي امريكا درباره خطرات شبكه اجتماعي كه چهارشنبه گذشته برگزار شد، مارك زاكربرگ، مديرعامل شركت متا ايستاد و به سمت خانواده‌هاي كودكان معترض به آسيب ديدن كودكانش در فيس‌بوك و اينستاگرام برگشت و از آنها عذرخواهي كرد.

وسط جلسه پرتنش سناي امريكا درباره خطرات شبكه اجتماعي كه چهارشنبه گذشته برگزار شد، مارك زاكربرگ، مديرعامل شركت متا ايستاد و به سمت خانواده‌هاي كودكان معترض به آسيب ديدن كودكانش در فيس‌بوك و اينستاگرام برگشت و از آنها عذرخواهي كرد. به گزارش ايسنا، زاكربرگ گفت: من براي همه آنچه كه تجربه كرده‌ايد متاسفم. هيچ كس نبايد با مشكلاتي كه خانواده‌هاي شما از آن رنج برده‌اند، روبرو شود و به همين دليل است كه ما سرمايه‌گذاري‌هاي بسيار زيادي انجام مي‌دهيم و به تلاش‌هاي پيشرو در صنعت ادامه مي‌دهيم تا مطمئن شويم هيچ‌كس مجبور به تحمل چيزهايي نيست كه خانواده‌هاي شما متحمل شده‌اند. اين عذرخواهي عمومي كم‌سابقه، در بحبوحه انتقاد شديد قانونگذاران و حاميان كودكان انجام شد كه مي‌گويند صنعت شبكه اجتماعي، سال‌ها نتوانسته است از آسيب پذيرترين كاربران خود در برابر سوءاستفاده و استثمار، محافظت كند. در جلسه استماع كميته قضايي سنا كه با هماهنگي هر دو حزب حاكم برگزار شد، كنگره از مديران برخي از شركت‌هاي بزرگ شبكه اجتماعي اين كشور، انتقاد كرد و از آنها خواست تا اقدامات فوري براي محافظت از كودكان و نوجوانان در فضاي آنلاين انجام دهند. سناتور ليندسي گراهام گفت: من از آن (پلتفرم‌هاي شبكه اجتماعي) استفاده مي‌كنم، همه ما از آن استفاده مي‌كنيم. هر چيزي در اينجا جنبه مثبتي دارد اما به جنبه تاريك آن پرداخته نشده است. اكنون زمان آن فرا رسيده است كه با جنبه تاريك مقابله كنيد زيرا افراد، ايده شما را گرفته‌اند و آن را به كابوسي براي مردم امريكا تبديل كرده‌اند. نگراني‌ها نسبت به اثرات مضر استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي بر كاربران خردسال امريكايي، در ماه‌هاي اخير به اوج خود رسيده است. جراح كل امريكا در يك توصيه بهداشت عمومي در سال ميلادي گذشته، هشدار داده بود استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي، خطر جدي آسيب ديدن سلامت روان كودكان و نوجوانان را ايجاد مي‌كند و خواستار اقدام فوري از سوي شركت‌هاي فناوري شده بود. برندي و توني رابرتز در بيانيه‌اي از سوي انجمن عدالت امريكا گفتند: ما از اين مديران عامل، اقدام و پاسخگويي قانوني مي‌خواهيم، نه دروغگويي. اين زوج پس از خودكشي دختر ۱۴ ساله‌شان انگلين، عليه شركت متا شكايت كردند. آنها مي‌گويند دخترشان در حال تقليد از يك ويديوي حلق آويز شدن بود كه براي او در اينستاگرام ارسال شده بود. خانواده رابرتز گفتند: عذرخواهي خالي، وقتي به خانه مي‌رويم و هر شب به اتاق خواب خالي انگلين مي‌رويم، آرامش سردي است. قانونگذاران از اين جلسه براي پيشبرد بسته‌اي از لوايح استفاده كردند كه شامل كمك به توقف استثمار آنلاين از كودكان است. اين بسته شامل قانون
STOP CSAM است كه به قربانيان استثمار كودكان اجازه مي‌دهد از پلتفرم‌هاي فناوري، شكايت كنند. زاكربرگ و ساير مديران فناوري استدلال كردند با اقدامات محافظتي براي ايزوله كردن كودكان و نوجوانان در پلتفرم‌هايشان، گام برداشته‌اند اما منتقدان، اين اظهارات را قبول نداشتند. سناتور جان كندي گفت: فكر مي‌كنم كنگره به شما كمك خواهد كرد. تصور مي‌كنم اصلاحاتي كه شما درباره آن صحبت مي‌كنيد، تا حدودي مثل رنگ زدن چوب‌هاي پوسيده خواهد بود. حتي در حالي كه قانونگذاران امريكا، شركت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي را محكوم كردند، اذعان كردند كه آنها نيز بخشي از اين مشكل بوده‌اند. كنگره در دهه گذشته، تنها يك قانون ايمني كودكان را تصويب كرده است. اين هشتمين باري بود كه زاكربرگ در مقابل كنگره به اداي شهادت پرداخت. اما براي ياكارينو، اشپيگل و سيترون، اولين‌بار بود كه به چنين جلسه‌اي احضار شدند. سناتور ديك دوربين گفت: سيترون تنها پس از آنكه مارشال‌هاي امريكايي با هزينه ماليات‌دهندگان، به دفتر مركزي ديسكورد رفتند، اين احضاريه را پذيرفت. مديران شركت‌هاي فناوري گفتند آماده همكاري با قانونگذاران براي رسيدگي به نگراني‌هاي آنها هستند. سيترون گفت: اميدوارم امروز آغاز يك گفت‌وگوي ادامه‌دار باشد كه منجر به بهبودهاي واقعي در ايمني آنلاين شود.

 

نكات برجسته اين جلسه

زاكربرگ درخواست‌ها براي گسترش تيم ايمني كودكان را رد كرد: قانون‌گذاران امريكايي روز چهارشنبه اسناد داخلي متا را منتشر كردند كه نشان مي‌داد زاكربرگ درخواست‌ها در سال ۲۰۲۱ براي اضافه كردن ده‌ها كارمند براي تمركز بر سلامت رواني و ايمني كودكان را رد كرده است. سناتور ريچارد بلومنتال گفت: به همين دليل است كه ديگر نمي‌توانيم به متا و صادقانه بگويم، به هيچ يك از شبكه‌هاي اجتماعي ديگر براي درجه‌بندي تكاليف خود، اعتماد كنيم. عذرخواهي زاكربرگ خطاب به خانواده‌هاي قربانيان: سناتور جاش هاولي، زاكربرگ را ترغيب كرد مستقيما از خانواده‌هاي قربانيان عذرخواهي كند و به اين ميلياردر پيشنهاد كرد يك صندوق پرداخت خسارت براي قربانيان ايجاد كند اما زاكربرگ در طول اين جلسه، براي انجام اين ايده، تعهدي نداد. تيك‌تاك براي روابطش با چين به صلابه كشيده شد: قانونگذاران اين نگراني را مطرح كردند كه تيك‌تاك (متعلق به شركت چيني بايت‌دنس)، داده‌هاي كاربران را با دولت چين به اشتراك مي‌گذارد. شو زي چو، مديرعامل تيك تاك مدعي شد اين شركت، ميلياردها دلار براي پروژه‌اي با هدف حفاظت از داده‌هاي كاربران امريكايي هزينه كرده است و اظهار كرد: هيچ اطلاعاتي از سوي دولت چين از شركت درخواست نشده است و ما هرگز چنين اطلاعاتي را ارايه نكرده‌ايم. قانونگذاران، وحدت در خطوط حزبي را برجسته كردند: سلامت رواني كودكان در شبكه‌هاي اجتماعي، موضوع نادري است كه فراتر از سياست‌هاي حزبي است. سناتور گراهام تاكيد كرد چطور دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان توافق كردند شركت‌هاي فناوري به نظارت رگولاتوري بيشتري نياز دارند. وي گفت: ما در اينجا نقاط مشتركي پيدا كرده‌ايم كه حيرت‌انگيز است. مقايسه‌ برخورد با شبكه‌هاي اجتماعي با برخورد با بوئينگ: ايمي كلوبوچار و كريس كانز، سناتورهاي امريكايي، مقررات در صنعت فناوري را با خطوط هوايي مقايسه كرده و به واكنش‌هاي سريع پس از بروز سانحه براي يك هواپيماي بوئينگ در اوايل ماه جاري، اشاره كردند. كلوبوچار پرسيد هيچ كس تصميم براي زمين گير كردن ناوگاني متشكل از ۷۰۰ هواپيما را زير سوال نبرد. پس چرا وقتي مي‌دانيم اين بچه‌ها در حال مرگ هستند، همان شكل از تصميم قاطع را در خصوص خطر اين پلتفرم‌ها نمي‌گيريم.

پلتفرم‌ها چه گفتند؟

مديران پلتفرم‌هاي شبكه اجتماعي وقتي از آنها پرسيده شد آيا از پنج لايحه‌اي كه اين كميته به دنبال نوشتن آنهاست، حمايت مي‌كنند، مخالفت كرده و مدعي شدند پيش از آن، اقداماتي براي محافظت از كاربران جوان انجام داده‌اند. ياكارينو كه مديرعامل شبكه اجتماعي ايكس است، گفت: اين شركت در حال ايجاد يك مركز پايش محتوا در آستين تگزاس است. وي همچنين خاطرنشان كرد اين شركت از قانون STOP CSAM پشتيباني مي‌كند. مديرعامل تيك تاك هم به اقدامات ايمني مانند غيرفعال كردن پيام‌هاي مستقيم براي حساب‌هاي متعلق به كاربران زير ۱۶ سال و خصوصي كردن خودكار حساب‌هاي آنها اشاره كرد. در شهادت مكتوب زاكربرگ اشاره شد شركت متا، ويژگي‌هاي مختلفي را براي كمك به والدين و نوجوانان معرفي كرده است كه شامل كنترل‌هايي است كه به والدين اجازه مي‌دهد محدوديت‌هايي را براي زمان و مدت زماني كه فرزندانشان مي‌توانند از خدمات متا استفاده كنند، تعيين كنند. اين تنظيمات، محتواي بالقوه حساس را پنهان مي‌كنند و هنگامي كه نوجوانان تا ديري از شب از اينستاگرام استفاده مي‌كنند، به آنها زمان استراحت را يادآوري مي‌كند. زاكربرگ در شهادت كتبي خود گفت: ما متعهد به محافظت از كاربران خردسال در برابر سوءاستفاده در سرويس‌هاي خود هستيم، اما اين يك چالش مداوم است. اسنپ كه سازنده اپليكيشن پيام‌رسان فوري اسنپ چت است و ايكس، از قانون ايمني آنلاين كودكان حمايت كردند. اين قانون مي‌تواند به شكايت‌هاي بيشتر عليه شركت‌هاي فناوري منتهي شود كه مطالب زيان‌آور را به كاربران خردسال توصيه مي‌كنند. مديرعامل ديسكورد گفت: درست مانند تمام فناوري‌ها و ابزارها، افرادي هستند كه از پلتفرم‌هاي ما براي اهداف غيراخلاقي و غيرقانوني سوءاستفاده مي‌كنند. همه ما كه در جلسه امروز و در سراسر صنعت فناوري هستيم، مسووليت جدي و فوري داريم تا اطمينان حاصل كنيم همه كساني كه از پلتفرم‌هاي ما استفاده مي‌كنند، در برابر اين مجرمان، چه آنلاين و چه غيرحضوري، محافظت مي‌شوند.

ارسال نظر