رييس‌جمهور:

جهاد تبيين از عرصه‌هاي مهم كار جهادي است

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۰:۵۲:۲۴
کد خبر: ۳۰۶۰۱۷

رييس‌جمهور گره‌گشايي از زندگي مردم، ايجاد زمينه براي رشد و شكوفايي استعدادها و برقراري عدالت در زمينه برخورداري مردم از امكانات و زمينه‌هاي پيشرفت را از جمله اهداف مشترك دولت و گروه‌هاي جهادي دانست و گفت: يكي از كارهاي مهم شما گروه‌هاي جهادي، مساله‌يابي، يافتن راهكارها و تلاش براي حل مساله است. سيد ابراهيم رييسي در ديدار «جمعي از فعالين و مسوولان گروه‌هاي جهادي سراسر كشور» كه در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، ضمن تبريك فرا رسيدن ايام دهه مبارك فجر، به سابقه تشكيل جهادسازندگي و عملكرد درخشان آن در دوران دفاع مقدس اشاره و تصريح كرد: دولت مردمي با باور عميق به حركت جهادي، رفع موانع فعاليت گروه‌هاي جهادي و گسترش فرهنگ و روحيه جهادي را وظيفه خود مي‌داند.

رييس‌جمهور گره‌گشايي از زندگي مردم، ايجاد زمينه براي رشد و شكوفايي استعدادها و برقراري عدالت در زمينه برخورداري مردم از امكانات و زمينه‌هاي پيشرفت را از جمله اهداف مشترك دولت و گروه‌هاي جهادي دانست و گفت: يكي از كارهاي مهم شما گروه‌هاي جهادي، مساله‌يابي، يافتن راهكارها و تلاش براي حل مساله است.
سيد ابراهيم رييسي در ديدار «جمعي از فعالين و مسوولان گروه‌هاي جهادي سراسر كشور» كه در مسجد سلمان فارسي نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد، ضمن تبريك فرا رسيدن ايام دهه مبارك فجر، به سابقه تشكيل جهادسازندگي و عملكرد درخشان آن در دوران دفاع مقدس اشاره و تصريح كرد: دولت مردمي با باور عميق به حركت جهادي، رفع موانع فعاليت گروه‌هاي جهادي و گسترش فرهنگ و روحيه جهادي را وظيفه خود مي‌داند.
رييس‌جمهور با اشاره به روند ادغام جهادسازندگي در سازمان اداري ديگر و نگراني از گرفتار شدن اين حركت مردمي در چنبره بروكراسي اداري، همت جهادي دانشجويان، طلاب، دانش‌آموزان، بسيجيان و مسجدي‌ها را موجب تداوم حركت جهادي در سراسر ايران دانست و افزود: در اين مدت جوانان جهادگر با راه‌اندازي اردوهاي جهادي در دور افتاده‌ترين شهرها و روستاهاي كشور حضور يافتند تا غبار محروميت را از چهره اين مناطق پاك كنند.  رييسي تداوم حركت جهادي و احياي جهادسازندگي را از برنامه‌هاي اصلي دولت مردمي برشمرد و اظهار داشت: با توجه به تشكيل گروه‌هاي متنوع جهادي از بسترهاي دانشجويي، طلبگي، سازمان‌هاي مردم نهاد، بسيج، مساجد و امثال آن، پس از تشكيل دولت سيزدهم، تلاش شد ساز و كاري طراحي شود كه كار جهادي بر عهده خود جهادگران باشد و دولت فقط به حمايت از آنها بپردازد. رييس‌جمهور تشكيل شوراي عالي جهادسازندگي را نتيجه اين طراحي دانست و گفت: طراحي ساز و كاري براي مرتبط كردن گروه‌هاي جهادي به يكديگر و فراهم آوردن زيرساخت‌هاي حمايت حقوقي و مالي به منظور هم‌افزايي ظرفيت عظيم اين گروه‌ها در مسير آباداني، رشد و شكوفايي، ارتقاي كيفيت اقدامات فرهنگي و رفع آسيب‌هاي اجتماعي و مسائل كشور از اهداف تشكيل اين شورا است. رييس‌جمهور با ضروري دانستن تدوين و تصويب قوانين لازم براي تسهيل و حمايت از فعاليت‌هاي جهادي، به نقش‌آفريني فرهنگي گروه‌هاي جهادي براي تربيت انسان‌هاي باتجربه و برخوردار از تخصص همراه با روحيه انقلابي و جهادي اشاره كرد و افزود: با توجه به ظرفيت مناسب گروه‌هاي جهادي براي پرورش مديران توانمند، با تجربه، انقلابي و با انگيزه، بهره‌گيري از نيروهاي تربيت شده در اين گروه‌هاي جهادي در رده‌هاي مديريتي مي‌تواند به ارتقاي كارآمدي دستگاه‌ها بينجامد. رييسي گره‌گشايي از زندگي مردم، يافتن استعدادهاي درخشان و ايجاد زمينه براي رشد و شكوفايي آنها و برقراري عدالت در زمينه برخورداري مردم از امكانات و زمينه‌هاي رشد و پيشرفت را از جمله اهداف مشترك دولت و گروه‌هاي جهادي دانست و افزود: يكي از كارهاي مهم شما گروه‌هاي جهادي، مساله‌يابي، يافتن راهكارها و تلاش براي حل مساله است. رييس‌جمهور جهاد تبيين را از عرصه‌هاي مهم كار جهادي دانست و با بيان اينكه «دشمني كه روزگاري دنبال غارت ثروت‌هاي زميني و زيرزميني ملت‌ها بود، امروز به دنبال غارت مغزها و نخبگان است، با استفاده از روش‌هاي تهديد، تطميع، ايجاد شبهه و سوال و انحراف در اذهان عمومي است»، از گروه‌هاي جهادي و به خصوص افرادي كه قدرت بيان دارند خواست در راستاي گشودن گره‌هاي ذهني اقشار مختلف جامعه تلاش كنند.
رييسي با تاكيد بر اهميت و ضرورت برگزاري اردوهاي راهيان پيشرفت، ركوردشكني‌هاي سال‌هاي اخير در رشد تجارت كشور، صادرات نفتي و غيرنفتي، رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال، راه‌سازي، ساخت و تكميل بيمارستان‌هاي كوچك و بزرگ در سراسر كشور و همچنين اجراي طرح‌هاي بزرگ و پيچيده صنعتي نظير راه‌اندازي فاز ۱۱ پارس جنوبي و احياي حدود هفت هزار واحد تعطيل يا نيمه تعطيل توليدي را از جمله ظرفيت‌هاي قابل تبيين براي مقابله با توطئه نااميدسازي جامعه از سوي دشمن دانست و افزود: شرط جهادي كار كردن اين است كه دشمن را در برابر خود ببينيم و براي پيشرفت كشور و ناكام گذاشتن دشمن تلاش كنيم. رييس‌جمهور در دقايق پاياني جلسه ۲ ساعته خود با فعالان گروه‌هاي جهادي تاكيد كرد كه پايان اين جلسه به معناي پايان كار ما نيست، بلكه اين جلسه آغاز يك ارتباط سازنده ميان دولت و گروه‌هاي جهادي است. همچنين سيدابراهيم رييسي در مراسم تجليل از مدال‌آوران المپيادهاي علمي جهاني و احياي باشگاه دانش‌پژوهان جهان، با بيان اينكه «انقلاب اسلامي توجه به علم و معرفت‌افزايي را همواره مورد توجه و تاكيد داشته است»، اظهار كرد: امام راحل به عنوان رهبر انقلاب، خود يك عالم فرزانه بود. ايشان باوجود اشتغال فراوان ۵۰ جلد كتاب نوشتند كه اغلب آنها كتب مرجع هستند. وي افزود: اگر بخواهيم مراكز علمي امروز با پيش از انقلاب را مقايسه كنيم مي‌بينيم چقدر دانشجو و دانشگاه و اعضاي هيات علمي اضافه شده است. تعداد مقالات در سال ۱۳۵۶ به ۵۰۰ مقاله مي‌رسيد و امروز ۷۸ هزار مقاله داريم. امروز بيش از ۳۰۰ مجله علمي داريم‌. ارتقاي رتبه علمي كشور نشان‌دهنده توجه انقلاب به علم و عالم و معرفت‌افزايي است.
رييسي يادآور شد: تاكيد رهبري بر دانش‌بنيان بودن كارها بر همين مبناست كه كارها علم‌پايه و فناوري‌پايه باشد. علم بايد در عرصه زندگي انسان آثار خود را نشان دهد. توجه به علم و عالم در اين كشور يك محور است. ظرفيت ما بسيار بالاست و جوانان و نوجوانان ما مي‌توانند در عرصه‌هاي داخلي و خارجي براي ما افتخارآفرين باشند.
رييس‌جمهور تأكيد كرد: اين افتخارات بايد همواره تجليل و تكريم شود. بايد هم حفظ شود و هم ارتقاء پيدا كند. نبايد در يك سطح متوقف شويم. بايد مسير رشد و تعالي براي خود نخبگان و جامعه همواره به سوي پيشرفت حركت كند و براي جامعه اقدامات مفيدي به دست نخبگان انجام شود. وي ادامه داد: مهم اين است كه ما چگونه عمل كنيم و چه كاري براي جامعه انجام دهيم‌. نخبگان بايد به جامعه و حل مشكلات و مسائل مردم توجه داشته باشند. ما بايد افراد موثري در جامعه باشيم. افرادي مثل معلم يا استاد دانشگاه در سطح خود بسيار تاثيرگذار هستند. شاگردپروري و نخبه‌پروري بسيار مهم است. نخبگان بايد از جايگاه علمي خود براي خدمت و گره‌گشايي از جامعه كمك كنند. رييس دولت سيزدهم با بيان اينكه «مي‌توانيم با تكيه بر مباني استوار، سخناني نو، حرفي جديد و نظريه‌اي تازه ارايه دهيم»، اظهار كرد: برخي از دانشجويان هستند كه از استادان خود جايگاه علمي برتري دارند. وقتي كتابي از آن دانشجو را نگاه مي‌كنيم، حرف‌هاي نويي در آن مي‌بينيم كه در كتاب استادش نيست. هرچه شاگرد دارد از استاد است اما راه نظريه‌پردازي و حرف تازه زدن همواره باز است. وي تأكيد كرد: انديشه‌ها بايد در مباحثه و تبادل نظر به خلق نظريه نو و حرف تازه منجر شود. اين كاري است كه باشگاه دانش‌پژوهان مي‌تواند انجام دهد. اين باشگاه، يك باشگاه انديشه‌ورزي هم براي علم‌آموزي و هم دانش‌افزايي و البته به كارگيري دانش است. ما در همه عرصه‌ها مي‌توانيم در جايگاه رفيع علمي قرار‌گيريم و به جايگاهي برتر از آن هم صعود كنيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه «اميدوارم اين باشگاه همچنان زنده و نوآور باشد»، اظهار كرد: بايد نخبگان را شناسايي كرد و به اين باشگاه افزود. در گوشه شهر يا مدرسه‌اي ممكن است فردي نخبه باشد كه بايد پيدا و شناسايي شود. از دل اين باشگاه بايد راه‌حل مسائل خارج شود. ما با اين حرف كاملاً موافقيم كه حتماً از نگاه نخبگان و ديدگاه آنان درباره مسائل خود نخبگان بايد استفاده كرد. رييسي ادامه داد: توصيه مي‌كنم وزراي علوم و آموزش و پرورش از ديدگاه‌هاي خود نخبگان در مسائل آنان بهره‌ ببرند، يعني جمع را كاملاً نخبگاني شكل دهند كه براي دولت و وزارتخانه‌ها هم مفيد است. آن طرحي هم كه براي حل مسائل نخبگي اشاره شد اگر به ما ارايه شود ظرف نهايتاً ۱۰ روز راهكار آن اعلام خواهد شد.
وي يادآور شد: حتماً نسبت به كادري كه در اين باشگاه به كارگيري شود موافقت داريم. افرادي هستند كه اداري نيستند اما گفته مي‌شود كه مي‌توانند در اين فضا كمك‌كننده باشند كه در اين زمينه هم سازمان اداري استخدامي همكاري خواهد كرد. عدالت در به‌كارگيري افراد براي ما خيلي مهم است و اينكه گزينش‌ها و به‌كارگيري‌ها براساس شايستگي‌ها باشد نكته‌اي است كه بايد همه مردم در سازمان‌ها آن را تجربه كنند.
رييس دولت سيزدهم همچنين اظهار اميدواري كرد كه باشگاه دانش‌پژوهان جهان نماد علم‌آموزي، علم‌اندوزي و كاربرد علم در دانشگاه‌ها باشد.

ارسال نظر