فشرده شدن فنر رشد بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۱/۱۵ - ۰۱:۰۵:۳۷
کد خبر: ۳۰۵۹۵۲

احسان مدني كارشناس بازار سرمايه در رابطه با عملكرد بازار سرمايه تا انتهاي سال جاري بيان كرد: بازار خودرو و بازار دلار عملكرد مشابهي را با يك شيب ملايم و همچنان صعودي خواهند داشت و بعيد مي‌دانم قبل از پايان سال، دلار بالاي ۶۰ هزار تومان را تجريه كند اما؛ فكر مي‌كنم همان حوالي ۵۶ يا ۵۷ هزار تومان قيمت بخورد. بازار خودرو نيز بالتبع به همان اندازه حدود بين ۵ تا ۱۰ درصد بازار با افزايش قيمت همراه باشد.

بورس نيوز| احسان مدني كارشناس بازار سرمايه در رابطه با عملكرد بازار سرمايه تا انتهاي سال جاري بيان كرد: بازار خودرو و بازار دلار عملكرد مشابهي را با يك شيب ملايم و همچنان صعودي خواهند داشت و بعيد مي‌دانم قبل از پايان سال، دلار بالاي ۶۰ هزار تومان را تجريه كند اما؛ فكر مي‌كنم همان حوالي ۵۶ يا ۵۷ هزار تومان قيمت بخورد. بازار خودرو نيز بالتبع به همان اندازه حدود بين ۵ تا ۱۰ درصد بازار با افزايش قيمت همراه باشد.
وي ادامه داد: در مورد بازار طلا بايد بگويم كه عملكرد آن شبيه به بازار دلار خواهد بود و احتمالاً مقداري عملكرد ضعيف‌تري با توجه به اين اخباري كه در مورد واردات شمش‌هاي طلا هست، خواهند داشت. احتمال دارد مقداري در قسمت سكه حباب آن كمي كمتر شود و در واقع بازدهي سكه كمتر از بازدهي شمش و بازدهي دلار باشد.
براي بازار سرمايه من تصورم اين است كه در واقع اسفند خوبي را پشت سر بگذارد و معمولاً نيز به صورت سنتي از اواسط اسفند تا پايان فروردين هميشه بازار خوب بوده است. حالا اميدوارم اين اتفاق تكرار شود و به اين دليل كه بازار واقعا با اين منفي‌هايي كه در چند وقت اخير مواجه بوده، خيلي جذاب است و امكان رشد آن خيلي بيشتر است؛ بنابراين بازار شايد بهمن خيلي خوبي را نداشته باشد اما؛ به احتمال قوي در اسفندماه بازار مثبت باشد و احتمالاً تا سقف قبلي حداقل بالاتر برود
احسان مدني در رابطه صنايعي كه در تا پايان سال مالي پتانسيل پيشتاز بودن را دارند اينگونه توصيف كرد: صنايعي كه به صورت تك سهم، چه شركت‌هايي كه تجديد ارزيابي‌هاي با درصد‌هاي بالايي گذاشتند، احتمالاً پيشتاز باشند. به عنوان مثال صحبت‌هايي در خصوص ذوب آهن هست ۶۰۰ تومان تارگت معقولي هست با توجه به افزايش سرمايه‌اي كه قرار است انجام دهد. سهامي كه تجديد ارزيابي دارند ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل بازدهي در انتظارشان است.
وي ادامه داد: در مورد صنعتي كه بخواهيم صحبت كنيم احتمال مي‌دهم گروه پالايشگاهي با توجه به گزارشي كه «شتران» و «شبندر» منتشر كردند، احتمال مي‌دهم كه وضعيتشان بد نباشد. به اين معنا كه بتوانند خودش را بالا بكشند. نگاهم نسبت به گروه فلزات نيز مثبت است و كلاً سهام شاخص ساز اين دفعه بتوانند رشد خوبي را داشته باشند و كليت بازار را به روند صعودي سوق دهند.
اين كارشناس اتفاقات اخير بازار سرمايه را اينگونه ارزيابي كرد: آن خبري كه راجع به پالايشي‌ها منتشر شد براي چند روزي كه بازار نزولي بوده و پس از آن پالايشگاهي‌ها خودشان را جمع و جور كردند اما؛ كليت بازار و منفي شد. با توجه به اينكه در اكثر بازار‌ها تورم داريم و قيمت‌ها به جز بازار سرمايه خيلي فزاينده رشد مي‌كنند. اين فنر در حال فشرده شدن است و به نظر من يك جايي اين فنر به‌شدت در خواهد رفت و بازار سرمايه يك رشد خيلي خوبي را خواهد داشت.
با توجه به تحليلي كه حدوداً هفت الي هشت ماه پيش انجام داده بوديم و بازار را با توجه به روند سودسازي كه پيش‌بيني شده بود، حدوداً يك و يك همت سود براي كل بازار بود يك رقمي حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ ميليارد دلار در واقع ارزندگي بازار بود. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مي‌تواند رشد كند تا در همان محدوده ارزندگي باشد. اكنون ما براي سال ۱۴۰۳ نيز خوب مي‌دانيم اگر در واقع سود شركت‌ها را ۲۵ تا ۳۰ درصد به صورت سر انگشتي در نظر بگيريم، بازار سرمايه جاي رشد بيشتري براي سال بعد دارد. اينكه در سال جاري تا كجا به اين صورت كنترل شود،‌الله اعلم، اما من فكر مي‌كنم از حوالي اواسط اسفند به بعد قطعاً بازار بهتري را خواهيم داشت.

ارسال نظر