تصويب راه‌اندازي تراموا در شوراي عالي ترافيك

۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۰۱:۳۱:۰۵
کد خبر: ۳۰۵۸۷۹

بررسي سناريو‌هاي برتر درباره خطوط انبوه‌بر از جمله تراموا در آخرين جلسه شوراي عالي ترافيك به پايان رسيد و بدين‌ترتيب شهرداري تهران يك گام به راه‌اندازي تراموا در تهران نزديك شد.

بررسي سناريو‌هاي برتر درباره خطوط انبوه‌بر از جمله تراموا در آخرين جلسه شوراي عالي ترافيك به پايان رسيد و بدين‌ترتيب شهرداري تهران يك گام به راه‌اندازي تراموا در تهران نزديك شد. به گزارش تسنيم، در سال 1398 بازنگري طرح جامع ريلي تهران شامل 4 خط جديد 8 تا 11 مترو، خطوط اكسپرس، خطوط حومه‌اي و توسعه خطوط 7گانه قبلي در شوراي عالي ترافيك به تصويب رسيد، اما به دليل اينكه مدل طرح جامع ترافيك به عنوان مبناي اين بازنگري قديمي بود، سازمان بازرسي كل كشور از مصوبه ايراد گرفت. طرح جامع ترافيك تهران شامل 17 بخش است و به بخشي از آن‌كه زيربناي مطالعه است «مدل كلان» گفته مي‌شود؛ اين مدل بايد به روزرساني مي‌شد تا بتوان خطوط ريلي را بر اساس آن طراحي كرد اما از آنجايي كه طرح سال 98 بدون مدل جديد خطوط ريلي انجام شده بود، عملاً ارزش كارشناسي نداشت بنابراين مورد ايراد واقع شد. بر اين اساس فعاليت‌هاي عمراني مترو منوط به تصويب مطالعات به‌روزي بر اساس مدل جديد طرح جامع شد چراكه كه مدل طرح جامع قبلي به حدود 15 سال قبل مربوط بود و مدت زيادي از آن مي‌گذشت. درباره نتيجه آخرين جلسه شوراي عالي ترافيك كه به موضوع مذكور پرداخته شد، سيد مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهر‌هاي كشور گفت: سناريوي برتر تصويب شده نسبت به آنچه در سال 98 به تصويب رسيد، تغييراتي دارد كه البته تغييرات بزرگي نيست؛ بر اين اساس در خطوط 4گانه جديد مترو مجموعا حدود 10 تا 15 درصد از مسيرهاي تعيين شده اصلاح شد كه در اين بين خط 10 مترو اصلاحات بيشتري داشت و در هر يك از خطوط 8، 9 و 11 اصلاح اندكي ايجاد شد.خطوط اكسپرس مترو و حومه‌اي نيز تغييرات جدي داشت و بيش از 60 درصد مسير خط B آنها تغيير كرد؛ توسعه خطوط 7گانه مترو نيز عينا مثل مصوبه سال 98 تأييد شد. او افزود: دو خط ال‌آرتي هم كه در اين طرح پيشنهاد شده بود كه به تصويب رسيد؛ ال‌آر‌تي 
(Light Rail Transit) نوعي قطار سبك شهري است و تراموا نيز نوعي از ال‌آر‌تي محسوب مي‌شود كه نسبت به اتوبوس‌هاي تندروي بي‌آر‌تي ظرفيت بيشتر و نسبت به مترو ظرفيت كمتري براي جابه‌جايي مسافر دارد. در دنيا سيستم‌هاي مختلفي براي اين وسيله به كار برده مي‌شود، داراي واگن‌هاي مختلفي از نظر ابعاد و فناوري هستند و برخي سيستم‌هاي تأمين نيروي متفاوتي دارند اما آنچه در شوراي عالي ترافيك به تصويب رسيده است مربوط به اين جزييات نيست و اينكه اين مُد حمل و نقلي برق بالاسري داشته باشد، چرخ آهني يا چرخ لاستيكي و اينطور مشخصات به مطالعات فازهاي بعدي مربوط مي‌شود بنابراين شوراي عالي فقط كليات آن را خصوصا در بحث ظرفيت و تقاضاي جابه‌جايي مسافر و ملاحظات كلان بررسي مي‌كند. دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهر‌هاي كشور با بيان اينكه شهرداري يك قدم به اجراي خطوط ال آر تي و اجراي خطوط 4‌گانه جديد، توسعه خطوط 7گانه موجود و همچنين خطوط اكسپرس مترو نزديك شد، گفت: به‌طور كلي هزينه راه‌اندازي قطارهاي سبك شهري يك سوم هزينه احداث مترو است زيرا به تأسيسات زيرزميني، تونل و ايستگاه‌هاي زيرزميني و غيره نياز ندارد و نوع چرخ لاستيكي آن هم نسبت به چرخ‌هاي آهني هم هزينه كمتري دارد. شفيعي در پاسخ به اينكه در جلسه شوراي عالي ترافيك كدام محور به عنوان سناريوي برتر براي اجراي تراموا انتخاب شد؟ اظهار كرد: يكي از محور‌هاي تأييد شده منطبق با خط يك بي‌آر‌تي يعني امتداد محور آزادي انقلاب است. محور دوم نيز از محدوده جنت‌آباد آغاز مي‌شود و تا لويزان ادامه پيدا مي‌كند؛ اين مسير هم به صورت شرقي- غربي است كه از محدوده‌هايي چون ستارخان و بزرگراه شهيد چمران و ميدان فاطمي عبور مي‌كند. البته محل دقيق عبور مسير در مطالعات تكميلي تعيين مي‌شود.

ارسال نظر