جدال بازار با ريسك‌ها

۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۰۱:۱۶:۱۶
کد خبر: ۳۰۵۸۷۲
جدال بازار با ريسك‌ها

در اواسط بهمن ماهي به‌سر مي‌بريم که ريسك‌ها و خبرهاي منفي بازار را رها نمي‌كند و يكي پس از ديگري فرا مي‌رسد .

اميرحسين جناني

در اواسط بهمن ماهي به‌سر مي‌بريم که ريسك‌ها و خبرهاي منفي بازار را رها نمي‌كند و يكي پس از ديگري فرا مي‌رسد .
 رويكرد روانشناسي و اثرگذاري اخبار در بازار معمولاً دو موج ايجاد مي‌كند؛ موج اول موج قوي رواني و اوليه اخبار است و زود هم تخليه مي‌شود و موج دوم موج واقعي اثرگذار در بازار خواهد بود كه اولي كوتاه و دومي كمي ميان‌مدت و زمان‌بر مي‌شود.
پس از موج صعودي شدن دلار و سخنان سه‌شنبه رهبري مبني بر سپردن اختيار شركت‌ها به سهامداران، روز چهارشنبه شاهد دستور معاون اول ریيس‌جمهور در مورد بازنگري در نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها بوديم.
در دي ماه 1402 به دليل ابلاغ دستورالعمل فروش خوراك (نفت) به پالايشگاه‌ها و خريد فرآورده‌هاي اصلي (گازویيل و بنزين و…) كه منجر به كاهش قيمت بنزين خريداري شده از آنها مي‌شود، فضاي كلي بر بازار و صندوق‌هاي سهامي منفي بود.
اين بازنگري ممكن است موجب بهبود سودآوري صنعت پالايش شده و بازده مناسبي را براي سهامداران اين صنعت ايجاد كند.تحولات سياسي هنور سايه خود را از سر بازار برنداشته است. خبر اوراق گواهي سپرده ۳۰ درصدي ۱۲ ماهه كه نرخ موثر آن حدود ۳۳.۵ درصد است نرخ شكست اين اوراق مهم است و به نظر نرخ جريمه و شكست كمتر از يك سال باعث مي‌شود جذابيت فعلي از بين برود.يك سياست آشكار از سوي بانك مركزي براي كنترل نرخ تورم و شايد هم نرخ ارز است. اين خبر يك سيگنال منفي قوي از سوي سياست‌گذار به بازار ارايه مي‌دهد و سيگنال دوم و اثرات واقعي اين جريان است كه در اجرا و اثرگذاري واقعي اين مصوبه در بازار ديده خواهد شد. 
اين اوراق گواهي سپرده كه نرخ سود آن ۳۰ درصد با نرخ شكست بالا و البته محدود بودن احتمالي به واسطه اجراي برخي پروژه‌ها برنامه‌ريزي شده است و به نظر اين نرخ براي بازار عجيب نيست و همين نرخ در حال حاضر در دسترس بوده و بدون شكست است. 

جريان نرخ سود يكي از مهم‌ترين ركن‌هاي اساسي تاثيرگذار در بازار است كه نمي‌توان از كنار آن به سادگي گذشت و قطعاً شرايط بازار را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد، در سال جاري بازدهي دلار از نرخ سود سپرده كمتر بوده و براي بسياري نرخ سود ۳۰ درصدي رقيب جدي براي دلار محسوب شود. همچنان ريسك دولت و تصميمات غيرمنتظره سياست‌گذار، حتي از ريسك سياسي و تحولات جنگ نيز بيشتر است كه مي‌بايست مورد توجه سهامداران قرار بگيرد. افرادي كه به دنبال دردسر خريد دلار نيستند و ترجيح مي‌دهند منابع خود را در يك بازار مطمئن سرمايه‌گذاري كنند، به دنبال سرمايه‌گذاري در بازار پول هستند، اخبار مخابره شده درباره نوع پاسخ امريكا باعث شده كه سطح ريسك در بازارها افزايش يابد.  در روزهاي آتي بايد ديد چه سيگنال‌هاي سياسي جديدي منتشر خواهد شد و همچنين آيا نرخ سود سپرده ۳۰ درصدي توانايي تغيير مسير معامله‌گران از بازار ارز و طلا به بازار پول را دارد يا خير.

ارسال نظر