بحران املاك چين مانع صعود نفت شد

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۲۳:۴۵:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۷۷۱
بحران املاك چين  مانع صعود نفت شد

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا تحت تاثير عوامل بنيادين منفي، كاهش يافت.

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا تحت تاثير عوامل بنيادين منفي، كاهش يافت.
بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در مارس كه روز جاري منقضي مي‌شود، ۳۷ سنت كاهش يافت و به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشكه رسيد. معاملات نفت برنت براي تحويل در آوريل، با ۲۴ سنت كاهش، ۸۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشكه معامله شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۱۸ سنت كاهش، در ۷۷ دلار و ۶۴ سنت در هر بشكه ايستاد.
معاملات نفت برنت براي تحويل در مارس روز سه شنبه با ۴۷ سنت افزايش و شاخص نفت امريكا با يك دلار و چهار سنت افزايش، بسته شده بود.
توني سايكامور، تحليلگر شركت مالي‌اي جي درباره روند بازار گفت: مساله اصلي براي خوش‌بين شدن به افزايش قيمت نفت، اين است كه تصوير فني همچنان نزولي است و هنوز به رويدادهاي اخير از جمله حمله مرگبار پهپادي به نيروهاي امريكايي در نزديكي مرز اردن و سوريه در هفته گذشته، نرسيده است.
اما تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي گفتند: واكنش از سوي امريكا به حمله هواپيماي بدون سرنشين، همچنان مي‌تواند واكنش شديد بازار را به همراه داشته باشد.
جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا بدون ارايه توضيحات بيشتر، اعلام كرده كه مي‌خواهد از جنگ گسترده‌تر در خاورميانه، اجتناب كند.
عوامل بنيادين منفي شامل عميق شدن بحران املاك چين پس از انحلال شركت املاك «گروه چاينا اورگراند» است كه نگراني‌ها نسبت به وضعيت تقاضا براي سوخت در بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان را برانگيخت. بازارها همچنين منتظر انتشار آماده شاخص مديران خريد چين در روز چهارشنبه هستند كه احتمالا رشد منفي براي چهارمين ماه متوالي را نشان مي‌دهد.
در بخش عرضه، امريكا پس از اقدام ونزوئلا در ممنوع كردن حضور نامزد مخالف دولت در انتخابات رياست‌جمهوري، وضع مجدد تحريم‌ها عليه اين كشور امريكاي جنوبي را آغاز كرد.
نشست آنلاين كميته نظارتي وزيران اوپك پلاس روز پنجشنبه برگزار خواهد شد اما بعيد است براي تغيير سياست توليد اين گروه توصيه‌اي ارايه كند.
بر اساس گزارش رويترز، منابع آگاه با اشاره به آمار موسسه امريكن پتروليوم، اعلام كردند ذخاير نفت امريكا در هفته منتهي به ۲۶ ژانويه، به ميزان ۲.۵ ميليون بشكه كاهش يافت و ذخاير بنزين، ۶۰۰ هزار بشكه افزايش يافت. آمار رسمي بعدازظهر روز جاري منتشر خواهد شد.
شركت شورون، مسير ارسال محموله‌هاي گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» قزاقستان به آسيا را از منطقه درياي سرخ، به دماغه اميد نيك آفريقا تغيير داد تا از ريسك‌هاي امنيتي اجتناب كند.
به گزارش ايسنا، تنش‌هاي ژئوپليتيكي در درياي سرخ، باعث شده است كشتي‌هاي بيشتري مسير خود را تغيير دهند تا از استفاده از درياي سرخ و كانال سوئز كه كوتاه‌ترين مسير دريايي ميان اروپا و آسياست، اجتناب كنند.
محموله‌هاي گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» قزاقستان در پايانه يوژنايا اوزريوكا درياي سياه روسيه در نزديكي نووروسيسك بارگيري مي‌شوند. مسير معمولي براي محموله‌ها به آسيا، از درياي سياه به درياي مديترانه و سپس از طريق كانال سوئز است. رفتن به غرب از طريق مديترانه و سپس جنوب و دور زدن آفريقا، روزهاي بيشتري را به زمان سفر كشتي‌ها افزوده و هزينه‌هاي كشتيراني را افزايش مي‌دهد.
بخش عمده نفت گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» از قزاقستان است اما بخشي هم از سوي شركت‌هاي روسي عرضه مي‌شود. طبق اعلام منابع آگاه و داده‌هاي شركت LSEG، گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» روسيه همچنان از طريق درياي سرخ حمل مي‌شود.
به نظر مي‌رسد حوادث امنيتي در درياي سرخ و افزايش هزينه‌هاي كشتيراني، جريان گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» به آسيا را محدود كرده است. بنا بر آمار و طبق اظهارات منابع آگاه، مجموع عرضه گريد نفتي «سي پي سي بِلِند» به آسيا، بيش از نيمي كاهش پيدا كرد و از ۱.۲ ميليون تن در دسامبر، به ۵۵۰ هزار تن در ژانويه رسيد.
شركت امريكايي شورون اعلام كرد همچنان به ارزيابي امنيت مسيرها در درياي سرخ و خاورميانه ادامه مي‌دهد و بر اساس جديدترين تحولات، تصميم‌گيري مي‌كند.
بر اساس گزارش رويترز، كنسرسيوم خط لوله كاسپين، صادركننده اصلي نفت خام قزاقستان است. سهامداران اصلي در اين كنسرسيوم، اپراتور خط لوله روسي ترانس‌نفت با ۲۴ درصد سهم، شركت كازموناي‌گاز قزاقستان با ۱۹ درصد سهم و شركت كنسرسيوم خط لوله كاسپين شورون با ۱۵ درصد سهم، هستند.

ارسال نظر