پيش‌بيني بارش‌هاي قابل ملاحظه در برخي مناطق كشور

۱۴۰۲/۱۱/۱۱ - ۰۱:۰۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۵۷۱۴

رييس مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي با اشاره به بارش قابل ملاحظه آخر هفته در كشور، گفت: بارش برف باعث بروز اختلاف در ترددها مي‌شود.

رييس مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي با اشاره به بارش قابل ملاحظه آخر هفته در كشور، گفت: بارش برف باعث بروز اختلاف در ترددها مي‌شود.
احد وظيفه در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به ورود سامانه بارشي به كشور اظهار كرد: طي امروز و روز پنجشنبه در كشور به خصوص در غرب، دامنه‌هاي البرز، جنوب و جنوب غرب بارش‌هاي خوب و قابل ملاحظه‌اي را پيش‌بيني مي‌كنيم.
وي افزود: بارش برف در مناطق كوهستاني و سردسير باعث اختلال در تردد وسايل نقليه خواهد شد و مركز پيش بيني سازمان هواشناسي هشدارهاي لازم در اين خصوص را صادر خواهد كرد. رييس مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي تاكيد كرد: بارش‌هاي آخر هفته از نظر خشكسالي به خصوص براي مناطق جنوبي كشور از جمله فارس، هرمزگان و سيستان و بلوچستان نسبتاً خوب خواهد بود.
وظيفه گفت: اين‌بارش‌ها مي‌تواند بخشي از كمبودهاي جدي بارش‌ها در مناطق ذكر شده را بهبود بخشد. رييس مركز ملي اقليم و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور همچنين ديروز در ميزگرد تخصصي هفتمين كنفرانس بين‌المللي تغيير اقليم تهران گفت: كاهش برف در يك منطقه كوهستاني به‌معناي از بين رفتن آب در رودخانه‌هاي فصلي و كاهش آب در رودخانه‌هاي دايمي است، اگرچه برخي رودخانه‌هاي دايمي مانند «اترك» هم به اين دليل خشك شده است. به گزارش ايرنا، وظيفه اظهار كرد: تغيير اقليم تغييرات بزرگي را بر كشور تحميل كرده است و پديده‌هاي بزرگي ناشي از اين پديده شاهديم كه نگراني‌ها درباره آن را دو چندان كرده است. وي افزود: در دهه ۷۰ نگراني اين بود كه درياي خزر خانه‌هاي ساحلي را زير آب ببرد، اما از آن موقع تاكنون ۲ متر از ارتفاع آب آن كاسته شده، درياچه اروميه تقريبا خشك شده و درياچه آرال به‌طور كلي محو شده است. رييس مركز ملي اقليم و مديريت بحران خشكسالي سازمان هواشناسي كشور با بيان اينكه وضعيت ما مثل سابق نيست، ادامه‌داد: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه سطح پوشش برف در ارتفاعات ايران بسيار كاهش يافته است، اين شرايط مختص ايران نيست بلكه بسياري از مناطق جهان با اين چالش روبرو هستند.
وظيفه اضافه‌كرد: اين تغييرات فشار بر منابع طبيعي را گسترش داده كه فشاري چند سويه و چند جانبه است. اين مقام مسوول تصريح‌كرد: در جهان رويكردهاي طبيعي مانند درختكاري، جذب كربن و غيره محور رويارويي با تغيير اقليم است كه در آن اصل منصفانه و متعادل بين اين موضوع، امنيت غذايي و ساير بخش‌ها نيز بايد رعايت شود تا خدشه‌اي به ساير حوزه‌هاي مهم و اساسي وارد نشود. وي گفت: در ايران روزانه ۱۱۶ ميليون ليتر بنزين و ۸۵۰ ميليون مترمكعب گاز مصرف مي‌شود، اما در اروپا به دليل استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، سوخت فسيلي سهم بسيار كمتري در فعاليت‌هاي آنها دارد.

ارسال نظر