«تعادل» گزارش مي‌دهد

چرخه معيوب در بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۰۰:۴۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۵۴۷۴
چرخه معيوب در بازار سرمايه

بورس تهران بالاخره پس از چند هفته قرمزپوشي توانست روز گذشته و در اولين روز كاري هفته مثبت شود؛ اما نكته اساسي اينجاست كه اين مثبت شدن بازار را نمي‌توان رشد دانست و تنها بازار تا حدودي مثبت شده و حتي ادامه‌دار شدن اين سبزپوشي شاخص مشروط به شرايط است و اگر شرايط مطلوب باشد و مجددا دخالتي در شرايط بازار صورت نگيرد آن زمان تا حدودي مي‌توان به رشد بازار اميدوار بود.

بورس تهران بالاخره پس از چند هفته قرمزپوشي توانست روز گذشته و در اولين روز كاري هفته مثبت شود؛ اما نكته اساسي اينجاست كه اين مثبت شدن بازار را نمي‌توان رشد دانست و تنها بازار تا حدودي مثبت شده و حتي ادامه‌دار شدن اين سبزپوشي شاخص مشروط به شرايط است و اگر شرايط مطلوب باشد و مجددا دخالتي در شرايط بازار صورت نگيرد آن زمان تا حدودي مي‌توان به رشد بازار اميدوار بود.

البته روز اخير نه تنها بورس بلكه تمامي بازارها از جمله دلار بازار آزاد، سكه و طلا نيز روند صعودي قابل توجهي داشتند. در حال حاضر بازار به مولفه‌هاي منفي بهاي بيشتري داشته و همين موضوع رنگ قرمز بورس را بيشتر نمايان كرده است. بازار سرمايه اكنون نياز به آرامش دارد و باتوجه به شرايط اين بازار هرگونه دخالت و دستكاري دوباره بورس را نزولي مي‌كند. درحال حاضر افزايش آرامش و ثبات دارد تا در مسير واقعي خود پيش برود و شرايطي آرام را تجربه كند.

بازار سرمايه بر روي سقف تاريخي سال ۹۹ قرار دارد و عليرغم رشد ساير بازارها بررسي‌ها از بازار سرمايه حكايت از عقب‌ماندگي اين بازار دارد. غالباً انتظار اهالي بازار نسبت به وضعيت بورس در بهمن‌ماه بهبود و رونق اوضاع است ولي بررسي‌ روند شاخص كل بازار سرمايه نشان مي‌دهد كه بر خلاف انتظارات بازار در يك روند ملايم منفي رنج شده است. طي ده روز اخير شاهد خروج نقدينگي از بازار سهام بوديم كه آمارها نشان مي‌دهد كه اين نقدينگي وارد بازارهاي موازي همانند سكه و طلا شود. قرمز شدن بازار عواقب بسيار زيادي دارد و همين مساله خروج نقدينگي از چرخه معاملات باعث مي‌شود كه سقوط‌هاي عميق‌تري را تجربه كند و بورس به آخرين بازار مقصد سرمايه‌گذاري تبديل شود. با وجود افزايش ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس آمار‌ها نشان مي‌دهد عوامل بنيادي كه مي‌توانند محركي براي رشد شاخص بورس باشند افزايش يافته است و اين موضوع سهامداران را برسر دو راهي قرار داده است. از يك طرف قيمت دلار افزايش يافته و از طرف ديگر ارزش بازار به نقاط جذابي رسيده است. به بيان بهتر قيمت سهام شركت‌ها به دليل كاهش‌هاي مداوم به محدوده‌اي رسيده كه جذابيت خريد سهام افزايش يافته است و در عين حال ارزش كل بازار تحت تاثير رشد قيمت دلار و نزول قيمت‌ها به پايين‌ترين محدوده تاريخي خود در چند سال گذشته رسيده است.

 

ركوردشكني قيمت نفت

بهاي معاملات نفت برنت يك دلار و ۱۲ سنت معادل ۱.۴ درصد افزايش يافت و در ۸۳ دلار و ۵۵ سنت در هر بشكه بسته شد كه بالاترين قيمت از ۳۰ نوامبر بود. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۶۵ سنت معادل ۰.۸ درصد افزايش، در ۷۸ دلار و يك سنت در هر بشكه بسته شد كه بالاترين قيمت از نوامبر بود. هر دو شاخص، بيش از ۶ درصد رشد هفتگي ثبت كردند كه بزرگ‌ترين رشد هفتگي از هفته منتهي به ۱۳ اكتبر بود كه جنگ غزه آغاز شده بود. تيم ايوانز، تحليلگر مستقل بازار نفت گفت: محرك‌هاي اقتصادي چين، رشد توليد ناخالص داخلي قوي‌تر از حد انتظار امريكا در سه ماهه چهارم، كاهش نرخ تورم امريكا، ريسك‌هاي ژئوپليتيكي مداوم و كاهش ۹.۲ ميليون بشكه‌اي ذخاير نفت تجاري امريكا در هفته گذشته، همگي باعث شده‌اند قيمت‌ها بالاتر بروند.

سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام كرد نيروهاي دريايي يك عمليات را برگزار كرده و يك نفتكش را در خليج عدن، هدف قرار دادند و باعث آتش سوزي آن شدند. حادثه مذكور، به نگراني‌ها نسبت به مختل شدن عرضه اضافه كرد. قيمت نفت در هفته گذشته از برداشت بيش از حد انتظار ذخاير نفت امريكا پشتيباني شد. كاهش ذخاير به خصوص در كاشينگ اوكلاهاما كه هاب تحويل معاملات وست تگزاس اينترمديت است و در سراسر منطقه ميدوست، مي‌تواند فشار صعودي بيشتري روي قيمت‌ها ايجاد كند.

در بخش عرضه، امريكا كه بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت در جهان است، رشد اقتصادي سريع‌تر از حد انتظاري را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تجربه كرد. همچنين بازار از تدابير اخير چين براي تقويت رشد اقتصادي استقبال كرد. با اين حال، اين پيش بيني معامله‌گران كه بانك مركزي امريكا، احتمالا به جاي مارس، در ماه مه، دور كاهش نرخ خود را آغاز خواهد كرد، بر معاملات نفت سنگيني كرد. بر اساس گزارش رويترز، عامل ديگري كه رشد قيمت‌ها را محدود كرد، آمار شركت خدمات انرژي بيكرهيوز بود كه نشان داد شركت‌هاي انرژي امريكايي در هفته گذشته، دو حلقه به شمار دكل‌هاي حفاري نفت افزودند و تعداد آنها را به ۴۹۹ حلقه رساندند.

 

نرخ سود بين بانكي بيشتر شد

بر اساس اعلام بانك مركزي، نرخ سود در بازار بين بانكي رشد 0.04 درصدي نسبت به آخرين نرخ به 23.53 درصد داشت. بنابر اين گزارش، نرخ سود در بازار بين بانكي از 30 آذر سال گذشته به سطح 21 درصدي ورود كرد و همچنان روند صعودي را تاكنون حفظ كرده است.

به عقيده برخي از كارشناسان اين افزايش نرخ بهره بين بانكي تاثير منفي روي بورس دارد و باعث مي‌شود نقدينگي پرقدرت از بورس خارج و وارد بازار مذكور شود.

 

بازار از نگاه معاملات

در اولين روز كاري هفته يعني شنبه 7 بهمن ماه بازار سهام روندي برخلاف روزها و هفته‌هاي اخير خود داشت و توانست مثبت شود. شاخص كل بورس در اولين روز كاري هفته با رشد سه هزار و 363 هزار واحدي معادل 0.16 به محدوده دوميليون و 126 هزار واحدي رسيد. همچنين شاخص كل هم وزن نيز 5 هزار و 413 هزار واحد رشد كرد تا به تراز 733 هزار و 377 واحدي برسد. شاخص كل فرابورس نيز با رشد 214 واحدي به محدوده 25 هزار و 494 واحدي رسيد. روز شنبه براي يازدهمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 97 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد دي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 44 ميليارد تومان بود. پس از دي، نمادهاي وملي، شستا، وبصادر و آسياتك بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي ارفع، ثمسكن، ثعمرا، كالا و والماس تعلق داشت. روز اخير فملي، فولاد و ثفارس نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي حكشتي، پارس و صبا از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي هرمز، ارفع و انتخاب بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي توسن، مارون و ددانا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد داتام بيشترين تراكنش را داشت و ثشاهد و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فصبا، نخريس و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند.

در اولين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 21 هزار و 488 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 12 هزار و 613 ميليارد تومان بود كه 59 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 4 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 74 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز اخير نماد كروميت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 97 ميليارد تومان بود. پس از كروميت، ثفارس بيشترين ارزش معاملات را داشت و ثشاهد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و ثنوسا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام پارس با تعداد 400 ميليون سهم در صدر قرار گرفته است. كرمان در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به داتام تعلق داشت. دو نماد خودرو و شستا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 89 نماد صف خريد داشتند و 31 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 99 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 291 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 26 درصدي به 230 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر