اخطار ايمني به چه منظور صادر مي‌شود

۱۴۰۲/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۵۴۱۷
اخطار ايمني به چه منظور صادر مي‌شود

پنجشنبه شب خبر آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي تهران كه بنا به مطالب منتشر شده

مريم شاهسمندي

پنجشنبه شب خبر آتش‌سوزي در بيمارستان گاندي تهران كه بنا به مطالب منتشر شده در سايت اين بيمارستان يكي از بهترين 
هتل بيمارستان‌هاي كشور به شمار مي‌رود باعث شد تا بسياري افراد دچار شوك شوند.  وسعت آتش به قدري زياد بود كه همه انتظار فاجعه‌اي مانند پلاسكو را داشتند اما خوشبختانه همه‌چيز به خير و خوشي گذشت. در همان زماني كه آتش‌نشانان براي مهار اين آتش از اقصي نقاط تهران به خيابان گاندي گسيل شده بودند اخباري مبني بر دريافت اخطارهاي ايمني از سوي اين بيمارستان منتشر شد. اخطارهايي كه به گفته برخي مسوولان آتش‌نشاني ۵ بار و برخي ديگر آن را حداقل ۳ بار ذكر كردند. سوال اينجاست كه وقتي اخطار ايمني صادر مي‌شود چه كساني بايد بر جدي گرفتن اين اخطارها و اقدام براي رفع آن نظارت داشته باشند. 
صرف صدور اخطار مي‌تواند مانع از بروز آسيب‌ها و اتفاقات شود. مگر ساختمان پلاسكو هم اخطار دريافت نكرده بود. مگر ساختمان متروپل هم اخطار دريافت نكرده بود. مساله دردناك اينجاست كه به گفته مسوولان آتش نشاني اكثر بيمارستان‌هاي تهران اخطار ايمني دريافت كرده‌اند. 
بيمارستان آخرين جايي است كه بايد چنين اخطارهايي را دريافت كند اما به مدد بي‌توجهي مسوولان در ليست يكي از پر اخطارترين ساختمان‌هاي تهران قرار گرفته است. فرقي نمي‌كند يك بيمارستان فوق مدرن مانند گاندي باشد يا بيمارستان قديمي و فرسوده مانند امام خميني. اين ساختمان‌هاي ناايمن قرار است جايي باشند براي درمان بيماران و بازگرداندن سالم آنها به آغوش خانواده نه جايي که حتي نمي‌توانند به ايمن بودن ساختمان آن هم اطمينان داشته باشند. يكي از مشكلات كه روز پنجشنبه براي رسيدگي به آتش سوزي بيمارستان گاندي به وجود آمده بود چگونگي امداد رساني ماشين‌هاي آتش نشاني به اين ساختمان بود. ساختماني كه حتي از نظر جاگذاري هم در جاي درستي قرار ندارد دسترسي به آن در مواقع حوادث اينچنيني سخت است. بماند كه ما هنوز هم بايد از نبود هلي كوپترهاي آب پاش در سيستم آتش نشاني خود رنج ببريم اين مساله به راحتي به قيمت جان انسان‌هاي بي‌گناه تمام مي‌شود. آتش‌سوزي بيمارستان گاندي به خير گذشت هر چند كه ده‌ها آتش‌نشان ساعت‌ها تلاش كردند تا توانستند اين آتش بزرگ را مهار كنند اما معلوم نيست اتفاق بعدي كي، كجا و چطور رخ بدهد و چه عواقبي داشته باشد. 
از سوي ديگر مسوولان اعلام كرده‌اند كه استفاده از نماي كامپوزيت در بيمارستان باعث بزرگ نمايي آتش شده است. مساله اينجاست كه براي استفاده از ابزار ساخت و ساز مساله ايمني و سلامت افراد ساكن در ساختمان‌هاست يا شيك و مجلسي به نظر رسيدن آنها از نظر ظاهري؟ چرا نبايد براي استفاده از نماي ساختمان در يك بيمارستان بزرگ هيچ نظارتي وجود داشته باشد و چرا نبايد در اين باره اين افراد كاربلد و كارشناس باشند كه تصميم مي‌گيرند. آتش سوزي بيمارستان گاندي با همه اما و اگرهايش به خير گذشت اما اين فاجعه مي‌تواند در جاي ديگر به شكل ديگري انسان‌هاي ديگري را درگير كند. ‌اي كاش مسوولان حوزه شهري بيش از آنكه به حاشيه‌ها بپردازند براي انجام وظايف قانوني خود كمي تلاش مي‌كردند.

ارسال نظر