انتشار سويه جديد كرونا در كشورهاي مختلف با آغاز سال ميلادي جديد

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۰۲:۱۸:۱۶
کد خبر: ۳۰۵۳۰۳
انتشار سويه جديد كرونا در كشورهاي مختلف با آغاز سال ميلادي جديد

هنوز هم خواندن و شنيدن اخبار در مورد كرونا براي خيلي از ما تلخ و گزنده است. طي ۴ سال گذشته بسياري از افراد در دنيا بر اثر اين بيماري جان خود را از دست دادند اما مساله اينجاست كه كرونا هنوز هم به پايان نرسيده هر چند كه به مدد تحقيقات گسترده در سراسر دنيا و كشف واكسن‌ها اين بيماري ديگر قدرت كشندگي سابق را ندارد اما همچنان هم در دنيا مقام اول بيماري‌هاي تنفسي را به خود اختصاص مي‌دهد و همچنان تعداد مبتلايان به آن رو به افزايش است.

هنوز هم خواندن و شنيدن اخبار در مورد كرونا براي خيلي از ما تلخ و گزنده است. طي ۴ سال گذشته بسياري از افراد در دنيا بر اثر اين بيماري جان خود را از دست دادند اما مساله اينجاست كه كرونا هنوز هم به پايان نرسيده هر چند كه به مدد تحقيقات گسترده در سراسر دنيا و كشف واكسن‌ها اين بيماري ديگر قدرت كشندگي سابق را ندارد اما همچنان هم در دنيا مقام اول بيماري‌هاي تنفسي را به خود اختصاص مي‌دهد و همچنان تعداد مبتلايان به آن رو به افزايش است. تاريخ بيماري‌ها از ابتلا و دردهاي ما شروع نمي‌شود، مثلا هرچند درباره كرونا حافظه ما به همين ۴ سال گذشته و هزاران مرگ دردناك ختم مي‌شود، اما در تاريخ، آنفلوآنزا به مراتب كشنده‌تر و ترسناك‌تر بوده است. در همين قرني كه گذشت، همه‌گيري بيماري آنفلوآنزاي اسپانيايي در سال ۱۹۱۸، حدود ۴۰ تا ۵۰ ميليون نفر را در جهان به كام مرگ كشاند. آنفلوآنزاي اسپانيايي يكي از مرگ‌بارترين وقايع بيماري در تاريخ بشر به حساب مي‌آيد. پس تعجب نكنيد و انتظارش را داشته باشيد كه نه تنها آنفلوآنزا بعد از صد سال همچنان وجود دارد، بلكه كرونا هم با ما خداحافظي نكرده است.

 

مراجعه بيماران به خصوص اطفال زياد شده است

دو روز پيش رييس اورژانس بيمارستان مسيح دانشوري در يك برنامه تلويزيوني درباره همين ويروس‌ها هشدار داد و اعلام كرد: ما معمولا در اين موقع از سال انتظار داريم كه ميزان شيوع آنفلوآنزا و علائم تشديد تنفسي و عفونت ويروسي خيلي كم شده باشد اما الان تعداد مراجعه به مطب‌ها و بيمارستان‌ها به ويژه در بخش اطفال به دليل عفونت‌هاي ويروسي به صورت آنفلوآنزا بسيار زياد است.

عاطفه عابديني فوق تخصص ريه ادامه داد: خانواده‌ها به ويژه كودكان مقطع ابتدايي و پيش دبستاني طي چند هفته اخير دچار علائمي مانند سرفه، تنگي نفس، گلودرد و تب شدند كه از زيرسويه‌هاي اوميكرون يا آنفلوآنزا و در برخي موارد عفونت است.

 

شيوع سويه جديد كرونا در سال ميلادي جديد

دكتر مينو محرز، متخصص بيماري‌هاي عفوني نيز با تاييد افزايش آمار مبتلايان به ويروس‌هاي تنفسي به خبرآنلاين مي‌گويد: اكثر نقاط جهان به خاطر افزايش سفرها و رفت و آمدها در تعطيلات سال نوي ميلادي سويه جديد كرونا شيوع پيدا كرده و با افزايش موارد ابتلا به كوويد مواجه شده‌اند. او ادامه مي‌دهد: در ايران نيز هم سويه جديد كرونا افزايش يافته و هم آنفلوآنزا فراگير شده است، البته علاوه بر ويروس كرونا و آنفلوآنزا، ويروس‌هاي زمستاني هم كه باعث عوارض تنفسي مي‌شوند، بسيار شايع هستند. اين متخصص مي‌گويد: همچنان به تزريق واكسن آنفلوآنزا توصيه مي‌كنم چرا كه هنوز تا پايان سال زمان زيادي مانده، ‌ضمن اينكه ويروس آنفلوآنزا تا فروردين و ارديبهشت هم شايع است. محرز با بيان اينكه سويه جديد كرونا مرگ و مير ندارد مگر در گروه‌هاي خاص شامل سالمندان يا كساني كه بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند، تاكيد مي‌كند: هيچ راه تشخيصي وجود ندارد تا كسي بفهمد كه به كدام‌يك از اين ويروس‌ها مبتلا شده، تنها راه تشخيص همچنان تست‌هاي موجود در آزمايشگاه‌هاي معتبر است. به گفته اين متخصص علي‌رغم افزايش مبتلايان به اين ويروس‌ها همچنان شهروندان ماسك نمي‌زنند و اين موضوع خطرناك است. محرز ادامه مي‌دهد: تنها راه پيشگيري كه سازمان جهاني بهداشت نيز بر آن تاكيد دارد، همچنان ماسك، فاصله‌گذاري اجتماعي و شستن دست‌ها است. او توصيه مي‌كند: بچه‌هاي داراي علائم را مدرسه نفرستيد، چون نه تنها بقيه دانش‌آموزان هم مبتلا مي‌شوند، ‌بلكه والدين آنها هم بيمار شده و گردش ويروس ادامه خواهد داشت. همچنين كارمندان، كارگران و همه شاغلاني كه در فضاهاي بسته مشغول به كار هستند و به اين ويروس‌ها مبتلا شده‌اند، نبايد سركار بروند.

 

قرنطيه كار قرون وسطايي بود

دكتر محرز در زمان شيوع كرونا، اسفند سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگويي مفصل با خبرآنلاين درباره قرنطينه كردن شهرهاي ايران مانند چين اظهارنظري كرده بود كه بازتاب زيادي در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي داشت.

او در آن گفت‌وگو اعلام كرده بود: « ما با قرنطينه كردن يك سيستم را مي‌خوابانيم، زمان قرنطينه كردن ديگر گذشته است. اين كار براي قرون وسطي است كه امكاناتي وجود نداشت و شهرهاي كوچك را قرنطينه مي‌كردند، ديگر اين كار منسوخ شده است. فقط بايد به مردم سفارش كنيم كه جاهاي پرجمعيت نروند. دانشجوياني كه در ووهان قرنطينه شده بودند، مي‌گفتند به آنها اصلا غذا ندادند، چين يك كشور كمونيستي است كه اقدامات غلط زيادي در اين باره انجام داده، براي مثال ده‌ها ويديو از ووهان منتشر شده است كه همگي مردم را ترساندند.»

چهار سال بعد از اين گفت‌وگو دوباره از او درباره اين اظهارنظر و حواشي آن سوال كرديم، محرز مي‌گويد: من هنوز سر همان حرفم هستم، قرنطيه در شهرهاي ايران امكان نداشت با توجه به اين حجم از رفت‌ و آمد و نيازهايي كه از لحاظ اقتصادي و اجتماعي وجود داشت. روزانه هزاران نفر براي كار از شهرهاي اطراف به تهران مي‌آيند، ‌چطور مي‌شد همه اينها را تعطيل كرد. او ادامه مي‌دهد: كاري كه چين به عنوان قرنطينه انجام داد با زور و وحشي‌بازي بود، كاري كه چين در ووهان كرد اصلا نه امكان داشت در ايران انجام دهيم و نه درست بود.

ارسال نظر