رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بر افزايش كيفيت همزمان با افزايش تعرفه ارتباطي تاكيد كرد

توسعه، مهم‌ترين توجيه گران شدن اينترنت

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۰۱:۵۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۵۲۸۵
توسعه، مهم‌ترين توجيه  گران شدن اينترنت

وزارت ارتباطات معتقد است كه افزايش توسعه بدون سرمايه‌گذاري ممكن نيست و برنامه‌ريزي شده تا با تغيير تعرفه‌هاي ارتباطي تا سقف ۳۴ درصد بتوانيم شرايط توسعه را براي اپراتورها فراهم كنيم.

وزارت ارتباطات معتقد است كه افزايش توسعه بدون سرمايه‌گذاري ممكن نيست و برنامه‌ريزي شده تا با تغيير تعرفه‌هاي ارتباطي تا سقف ۳۴ درصد بتوانيم شرايط توسعه را براي اپراتورها فراهم كنيم. در عين حال مديران اپراتورهاي ارتباطي با ارايه توضيحاتي درباره كيفيت شبكه طي سال‌هاي اخير و وضعيت تعرفه‌هاي ارتباطي، توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي را مهم‌ترين دليل افزايش تعرفه اعلام كردند. امير محمدزاده لاجوردي - رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- در نشست بررسي و تبادل نظر پيرامون انجام تعهدات اپراتورها براي بهبود كيفيت اينترنت با توجه به تغييرات تعرفه‌اي اظهار كرد: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و رگولاتوري جزو وظايف خود مي‌داند كه توسعه ارتباطات با كيفيت را در كار خود قرار دهد. وي افزود: وزارت ارتباطات در دولت سيزدهم دو موضوع مهم را در دستور كار خود دارد؛ موضوع اول توسعه اينترنت ثابت مبتني بر فيبر نوري است كه تعريف شده تا پايان دولت ۲۰ ميليون پوشش فيبر نوري فراهم شود. اين پروژه از نظر مقياس در مقايسه با ساير كشورها در زمان كمي انجام شده و اتحاديه اروپا اعلام كرده است كه تا سال ۲۰۳۰ بحث فيبر نوري انجام شود. لاجوردي گفت: ما اين موضوع را انجام داده و قول داديم تا پايان سال به هشت ميليون دست يابيم و در حال حاضر پنج ميليون و ۲۰۰ هزار پوشش ايجاد شده است. اما در راستاي توسعه شبكه ثابت، شبكه سيار را هم در دستور خود داريم. يكي از بلوك‌هاي فركانسي كه در نسل پنجم اينترنت پر طرفدار است، فركانس ۳8۰۰-۳6۰۰ است كه مزايده آن به زودي برگزار مي‌شود و در اختيار اپراتورها قرار مي‌گيرد. وي تاكيد كرد: وزارت ارتباطات معتقد است كه افزايش توسعه بدون سرمايه‌گذاري ممكن نيست و برنامه‌ريزي كرديم تا با تغيير تعرفه تا سقف ۳۴ درصد بتوانيم شرايط توسعه را براي اپراتورها فراهم كنيم. رييس رگولاتوري در ادامه با بيان اينكه افزايش تعرفه موضوع امروز و ديروز نيست تصريح كرد: جلسات متعددي را برگزار و درنهايت به اين جمع‌بندي رسيديم كه افزايش تعرفه ارتباطي منوط به افزايش كيفيت شود و اپراتورها در اين زمينه الحاقيه‌اي را امضا كردند و قرار گذاشتيم تا پايان سال ۱۴۰۳، تعداد سايت‌هاي نسل پنجم به ۱۰ درصد افزايش يابد، همچنين پوشش نسل چهارم تا پايان ۱۴۰۳ به ۹۶ درصد برسد. لاجوردي در ادامه تصريح كرد: علاوه بر موارد گفته شده موضوع توزيع ترافيك هم براي اپراتورهاي ثابت و سيار در نظر داريم. همچنين با اپراتورهاي ارتباطي توافق كرديم هيچ بسته اينترنتي حذف نشود و قيمت ترافيك داخلي تغيير نكند و ترافيك بين‌المللي حداكثر ۳۴ درصد افزايش يابد كه در اين زمينه از دوازدهم دي‌ماه، حدود ۱۲ گيگ ترافيك به همه شهروندان هديه داده شد كه به مرور هم اپراتورهاي ارتباطي، ترافيك و بسته‌هاي خود را اعلام كردند. وي در ادامه صحبت‌هايش تاكيد كرد: ما در وزارت ارتباطات به صورت لحظه‌اي ميزان توسعه اپراتورها را رصد مي‌كنيم. همچنين بخش بزرگي از شبكه ارتباطي و هسته بسياري از اپراتورها در تهران متمركز بوده و نياز است كه هسته‌هاي جديدي را ايجاد كنند تا اين تمركز از تهران برداشته شود.

جزيياتي جديد از نحوه  واگذاري فركانس‌هاي ۵G

لاجوردي در ادامه نشست بررسي و تبادل نظر پيرامون انجام تعهدات اپراتورها براي بهبود كيفيت اينترنت با توجه به تغييرات تعرفه‌اي، در پاسخ به سوال ايسنا، درباره چرايي عدم واگذاري فركانس ۳8۰۰-۳6۰۰ به اپراتورهاي ارتباطي براي توسعه نسل پنجم اينترنت اظهار كرد: فركانس نسل پنجم فقط فركانس ۳۶۰۰ و ۳۸۰۰ نيست و طبيعتا از زير ۱۰۰۰ تا ۲۴ هزار مي‌توان براي ۵G استفاده كرد؛ اما طبيعتا كيفيت سرويس متفاوت است. به‌طور مثال ما مي‌گوييم زير ۱۰۰۰ سرعت ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابيت بر ثانيه به كاربر تحويل داده شود اما به صورت عملياتي ۵۰ الي ۶۰ مگابيت بر ثانيه باشد. همين الان هم اپراتورهاي محترم بر روي ساير فركانس‌هايي كه به آنها داده شده سرويس ۵G ارايه مي‌دهند. وي گفت: اما فركانس ۳8۰۰-۳6۰۰ را كه عملا مي‌شود سرعت‌هاي چند صد مگابيت بر ثانيه را در آن به كاربر ارايه دهند، در اختيار اپراتورها قرار خواهيم داد و اميداريم اين كار تا پايان سال انجام شود. او درباره اينكه اختصاص اين فركانس به اپراتورها هزينه دارد يا خير، گفت: در اين زمينه مي‌توان گفت بله هزينه دارد در واقع مصوبه كميسيون داشته و قيمت‌گذاري هم شده مدل پرداختي هم استخراج شده كه در بازه زماني مشخص بتواند پرداخت و فركانس را دريافت كند.

 

چهار ميليون نفر براي دريافت اين هديه

ثبت نام كردند

در ادامه لاجوردي در پاسخ به سوال ديگر مطرح شده يك خبرنگار مبني بر ضمانت اجراي تعهدات دريافت شده از اپراتورهاي ارتباطي اظهار كرد: در زمينه ضمانت اجراي تعهدات از سوي اپراتورها، الحاقيه پروانه وجود دارد و به دنبال آن تعهدات سختي براي آنها در نظر گرفته شده است. به عبارتي تعهدي كه گرفته شده سختگيرانه است اما شدني است. بنابراين اگر اپراتورها تعهدات خود را انجام ندهند جريمه مي‌شوند؛ البته اقدامي كه در اين زمينه انجام شده ارائه اينترنت هديه‌ بود و تا الان چهار ميليون نفر براي دريافت اين هديه ثبت نام كردند. اما به صورت كلي سامانه و شماره ۱۹۵ وجود دارد و اگر كسي در اين زمينه شكايت دارد مي‌تواند شكايت و پيگيري كند. وي در ادامه درباره پروژه فيبر نوري گفت: درست است كه تمركز ما روي پوشش است، ولي براي اتصال هم برنامه داريم. در سال ۱۴۰۲ تمام توانمان را بر روي پوشش گذاشتيم، ولي براي سال بعد پيش بيني ما اين است كه در نيمه دوم سال بعد، در بحث اتصال سرمايه‌گذاري خوبي داشته باشيم. يكي از موضوعاتي كه الان مطرح است بحث انتقال از شبكه مبتني بر ADSL به شبكه مبتني بر فيبرنوري است و اكنون حدود ۱۱ ميليون مشترك در شبكه ADSL داريم و انتقال از فناوري قديمي به شبكه مبتني بر فيبر يكي از موضوعاتي است كه مي‌تواند جهش در ميزان اتصال را فراهم كند. رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در ادامه گفت: يكي از كارهاي ديگري كه با برخي از اپراتورهاي فعال در حوزه فيبر پيش مي‌بريم بحث استفاده و تخصيص برخي از باندهاي فركانسي است كه بتوانيم به اپراتورها اختصاص دهيم تا در بازه زماني كمي، اتصال كاربر را فراهم كنند تا موضوع اتصال مبتني بر فيبر انجام شود. رييس رگولاتوري، خاطرنشان كرد: موضوع ديگري كه با كمك وزارت نيرو پيگيري مي‌كنيم، بحث استفاده از زيرساخت‌هاي اين وزارتخانه است كه بتوانيم امكان اتصال سريعتر را فراهم كنيم. موضوع بعدي يارانه‌اي است كه وزارت ارتباطات به اپراتورهاي ارتباطي براي بحث اتصال مي‌دهد و در سال آينده روي اين موضوع تمركز ويژه‌اي خواهيم داشت. در ادامه مديرعامل يك اپراتور تلفن همراه در پاسخ به پرسش يك خبرنگار درباره اينكه آيا برنامه كوتاه‌مدتي كه براي بهبود كيفيت و سرعت شبكه خود دارند به گونه‌اي كه كاربران آن را تا نوروز كنند، گفت: در اپراتور دوم تلفن همراه برنامه‌هايي براي توسعه شبكه در كل كشور مخصوصا در مكان‌هايي كه ترافيك بيشتري دارد را در دستور كار داريم و سعي مي‌كنيم در تمام لايه‌ها توسعه را تسريع كنيم. وي افزود: تلاش مي‌كنيم در ۲ ماه باقي‌مانده در سال اين كار را با سرعت بيشتري جلو ببريم و با تاسيس سايت‌هاي جديد تجربه كاربري بهتري را براي هموطنان خود در تعطيلات نوروز رقم بزنيم.

 

چرايي افزايش تعرفه‌ها

از زبان اپراتورهاي ارتباطي

در اين جلسه همچنين مديران و نمايندگان اپراتورهاي تلفن همراه به تشريح كيفيت شبكه و وضعيت سرمايه اپراتورها طي سال‌هاي اخير و لزوم افزايش تعرفه پرداختند. بيژن عباسي آرند- مديرعامل اپراتور دوم تلفن همراه - در اين جلسه تشريح كرد: اپراتورهاي سيار در طول ۱۰ سال اخير تلاش جدي براي توسعه شبكه به خصوص نسل چهارم و پنجم كردند. اپراتورها تلاش كردند كه بهترين كيفيت را به شهروندان ارايه كنند و در حال حاضر هم از نظر پوشش ۹۰ درصد جمعيت كشور پر سرعت است و در بسياري از شهرها اين عدد نزديك به ۱۰۰ است؛ در برخي جاده‌ها و روستاها دسترسي به نسل چهارم كمتر است كه در برنامه قرار دارد توسعه پيدا كنند. مدير اين اپراتور اعلام كرد با توجه به ترافيك جدي كه در طي چند سال اتفاق افتاده، پيش بيني اپراتورها جوابگو بود و اين نشان داد كه برنامه توسعه پيش‌بيني شده تا حد نيازي خوب بود. او تأكيد كرد اما با گذشت زمان و افزايش تقاضا و استفاده زير ساخت‌هاي ارتباطي ظرفيت پر شد و ضرورت توسعه و سرمايه‌گذاري را دو چندان كرد. در ادامه حميد بهروزي-قائم مقام اپراتور اول تلفن همراه- به چرايي و ضرورت افزايش تعرفه‌ها پرداخت. به گفته او اين موضوع براي اپراتورها يك موضوع جدي بود و در طي سال‌ها افزايش تعرفه‌اي نداشتند. او تاكيد كرد: اگر نرخ تورم و دلار در طي سال‌ها افزايش قيمتي نداشت به نحوي مي‌شد ركود ۶ ساله قبل را حفظ كرد، به همين دليل رگولاتوري و وزارت ارتباطات در اين زمينه همكاري و جلسات متعددي برگزار كردند، بنابراين مانند هر صنعت ديگه به اجبار به توسعه نياز داشتيم و در نهايت موظف شديم همه درآمدي ناشي از افزايش تعرفه را براي توسعه زيرساخت در نظر بگيريم و اميدواريم بتوانيم بهترين خدمات را به مردم ارايه دهيم. در ادامه محمد علي يوسفي زاده-مديرعامل يك اپراتور ديگر -هم تصريح كرد كه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ بر اساس هزينه‌هاي حقوق و دستمزد در اپراتور مذكور، هزينه‌هاي سرمايه انساني بيش از ۱۶ برابر افزايش داشته است. وي در ادامه با بيان اينكه در صورت‌هاي مالي شركت‌ها به خصوص شركت‌هاي سهامي عام نكته‌اي وجود دارد تصريح كرد: نرخ برق هشت برابر شده است، در صورتي كه در مراكز داده و بحث زيرساخت‌ها، نگهداري و توسعه محتوا همچنان هزينه برق تجاري وجود دارد. از سوي ديگر نرخ ارز از سال ۱۳۹۵ تاكنون، افزايش داشته است و درحالي كه درآمد اين اپراتور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲، بيش از پنج برابر افزايش داشته است. همچنين نماينده اين اپراتور تلفن همراه درباره تاثير مصوبه تمركز زدايي در افزايش هزينه تمام شده محتواي داخلي، توضيح داد كه طبق مصوبه ۳۴۴ (طرح توزيع ترافيك و تمركززدايي شبكه ارتباطي كشور)، شبكه ارتباطي كشور به پنج ناحيه اصلي تقسيم شده و تعرفه ابر انتقال بين اين نواحي، ۵ برابر شده است، بنابراين سازمان‌ها يا بايد هزينه پنج برابري بابت انتقال پرداخت كنند يا اينكه اقدام Core، BRAS، CGNAT و تجهيزات مربوطه براي نزديك شدن به كاربر كنند. در پايان رضا خليلي - معاون فني شركت مخابرات ايران- با بيان اينكه اين شركت در حوزه ثابت پوشش كشوري را برعهده دارد به دنبال اين مسووليت همه شهرها و روستاها را پوشش مي‌دهد، گفت در حال حاضر ۳۰ ميليون تلفن و حدود ۴۰ ميليون زوج در شبكه حضور دارند كه موضوع نگهداري و نوسازي را براي شركت مخابرات ايران سخت و پر هزينه كرده است. معاون فني شركت مخابرات ايران در ادمه صحبت‌هايش تاكيد كرد كه هزينه برق اين شركت در سال گذشته ۴۵۰ ميليارد بود كه رشد حدود ۷۰ درصدي را شاهد بوديم.

ارسال نظر