شرايط بورس خوب است؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۰۱:۳۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۲۷۷
شرايط بورس  خوب است؟

درخصوص وضعيت بازار سرمايه و شرايط موجود در اين بازار بايد چند پارامتر را آناليز كرد. بازار سهام از منظر ارزان بودن قيمت‌ها و شرايط كلي موجود بسيار خوب است.

محمد غفوري

درخصوص وضعيت بازار سرمايه و شرايط موجود در اين بازار بايد چند پارامتر را آناليز كرد. بازار سهام از منظر ارزان بودن قيمت‌ها و شرايط كلي موجود بسيار خوب است. اگر بخواهيم كليت را در نظر بگيريم، گزارشات در وضعيت خوبي قرار دارد ما شاهد رشد سود خالص شركت‌ها نسبت به تابستان و مدت مشابه سال قبل بوديم. نسبت قيمت به سود( p/e) در بازار تعديل پيدا كرده و وضعيتي ارزاني است و نسبت براي سرمايه‌گذاري مناسب است.
منتها پارامتر‌هايي وجود دارد كه باعث ايجاد نگراني و عدم اطمينان و نااميدي در بازار شده كه عمده‌ترين را مي‌توان بازارسازي بازار دانست. البته ريسك‌هايي همچون افزايش ميانگين نرخ بهره تا مرز ۳۰ درصد را اين روزها تجربه مي‌كنيم كه اين روزها عامل مهمي براي روندگيري و ورود سرمايه‌گذار در بازار به حساب مي‌آيد؛ اما همين ۳۰ درصد باتوجه به آلارم انتظارات تورمي كه در يك ماه اخير در بازار ايجاد شده است كه عمده‌ترين را مي‌توان خروج سرمايه و تبديل سرمايه‌ها از سپرده‌هاي بلندمدت به سپرده‌هاي كوتاه‌مدت؛ خروج سرمايه‌ها از صندوق‌هاي درآمد ثابت و متشنج شدن بازارهاي كالايي از جمله بازار خودرو و املاك (در آينده نه چندان دور) مي‌توان ديد.  باتوجه به روي كار آمدن گزارشات نه ماهه شركت‌ها، انتظار تعديل نسبت قيمت به سود را داريم چراكه شركت‌ها سه ماهه خوبي را مي‌توانند تجربه کنند و بسياري از صنايع گزارشات جذابي را نيز ارايه كنند كه نهايتاً باعث شود شرايط مثبتي را در بسياري از صنايع بازار داشته باشيم. بسياري از سهام در محدوده مناسبي قرار دارند  منتها چاشني نقدينگي است كه مي‌تواند بازار را بالا و پايين كند و به آن رونق بخشد، بايد در محدوده‌هاي حمايتي اين نقدينگي به سمت بازار سوق داده شودتا بتوانیم حداقل شرايط بهتري را نسبت به بازارهاي موازي در چند ماه آينده تجربه نماييم. از منظر تكنيكي و بنيادي ريسك‌هاي تأثيرگذاري كه بازار را به سمت اصلاح ببرد، نداريم، بايد گفت پارامترها بيشتر به سمت حالت صعودي است منتها نقدينگي مهم‌ترين درايور بازار خواهد بود، اين نقدينگي مي‌تواند صنعت به صنعت در بازار بچرخد و انتظار صعود كلي و دسته‌جمعي نمي‌توان داشت.

ارسال نظر