ساعات درسي دانش‌آموزان عشاير طولاني‌تر شود

۱۴۰۲/۱۱/۰۱ - ۰۲:۰۵:۳۱
کد خبر: ۳۰۵۰۷۴
ساعات درسي دانش‌آموزان عشاير طولاني‌تر شود

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: ساعات درسي طولاني‌تر و محتواي آموزشي غني‌تري بايد براي دانش‌آموزان عشاير پيش بيني شود تا خلاءهاي شناختي آنها در زمينه‌هاي آموزشي پر شود.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: ساعات درسي طولاني‌تر و محتواي آموزشي غني‌تري بايد براي دانش‌آموزان عشاير پيش بيني شود تا خلاءهاي شناختي آنها در زمينه‌هاي آموزشي پر شود. به گزارش ايرنا، معصومه نجفي پازوكي عدالت آموزشي و توجه به دانش‌آموزان عشاير را از اولويت‌هاي وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در بررسي‌ها مشخص شد دانش‌آموزان عشاير به لحاظ شناختي نسبت به ساير دانش‌آموزان در شهر فاصله دارند و شايد به دليل سبك زندگي خانواده نمي‌توانند به لحاظ فرهنگي، اجتماعي و مواد درسي تقويت شوند. وي افزود: اين دانش‌آموزان بايد به تنهايي درس بخوانند و خانواده آنها را همراهي نمي‌كند، بنابراين اگر سال تحصيلي براي دانش‌آموزان ديگر ۹ ماه است، براي اين دانش‌آموزان بايد بيشتر شود چرا كه به دليل كوچ، سال تحصيلي آنها كوتاه‌تر از سايرين است. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش با بيان اينكه الگوي مورد نظر براي راهبري آموزش ابتدايي ۴ مرحله دارد، مرحله نخست آن را برنامه‌ريزي دقيق و داشتن سند راهبردي برشمرد و گفت: مرحله دوم، برنامه عملياتي متناسب با اهداف، راهبردها و راهكارهاي سند است كه به همه استان‌ها ابلاغ و برش استاني خورده مي‌شود. نجفي ادامه داد: گام سوم اين برنامه براي تك تك برنامه‌ها شيوه‌نامه دقيق، علمي و كيفي نوشته شود تا همه گام‌هاي هر برنامه‌ را براي مخاطب روشن و همزمان در طول مسير اين شيوه‌نامه و گام‌ها را پايش كند. معاون وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: پيشتر يك شيوه‌نامه نوشته مي‌شد كه ساز و كار كيفي قوي نداشت اما براي اينكه برنامه‌ها به كف كلاس برسد، بايد شيوه‌نامه‌ها چهارچوب قوي داشته باشند. نجفي پازوكي افزود: اكنون شيوه‌نامه نوشته شده براي اجرا سطحي و شعاري نيست، همچنان كه آفت اجرا بي‌توجهي به كيفيت كار است. وي عنوان كرد: اين برنامه و شيوه‌نامه براي همه پايه‌هاي ابتدايي و همه درس‌ها در نظر گرفته شده و هدف نهايي آن، اين است كه اتفاقي كه كف كلاس رخ مي‌دهد، منطبق با برنامه آموزشي و درسي باشد. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش با بيان اينكه برخي اين انتقاد را دارند كه خروجي‌ آموزش و پرورش ضعيف بوده و اهل تفكر نيستند به‌طوري که اگر از دانش‌آموز فارغ‌التحصيل پايه ششم سوالي بپرسيد، نمي‌تواند تجزيه و تحليل خوب و مناسبي ارايه دهد، اظهار داشت: علت اين است كه مسير اجرا تاكنون غلط و كليشه‌اي بوده و سال‌ها به صورت سنتي و سينه به سينه از اين معلم به معلم ديگر منتقل شده است. نجفي پازوكي با بيان اينكه در سايه اين الگوي جديد، تغيير و تحول در آموزش‌هاي ابتدايي رخ مي‌دهد، مرحله چهارم اين برنامه را نظارت و ارزيابي عنوان كرد و گفت: بايد در سفرهاي استاني ميزان عملكرد هر استان بررسي شود. معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش با يادآوري اينكه مرحله اول و دوم اين الگو در ارديبهشت و خرداد سال جاري به همكاران ابلاغ و فاز سوم در تابستان و پاييز انجام شد، اظهار داشت: تا پايان آذرماه سه مرحله از اين شيوه نامه اجرا شده و كار نظارت و ارزيابي استان‌ها از دي ماه كليد خورده است. نجفي پازوكي خاطرنشان كرد: تاكنون نظارت بر عملكرد استان‌هاي تهران، سمنان، سيستان و بلوچستان و خوزستان انجام شده است و رتبه‌بندي استان‌ها در پايان سال تحصيلي در تيرماه انجام مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه همه برنامه‌هاي آموزش ابتدايي در جهت تقويت برنانه‌هاي درسي سازمان پژوهش و شايستگي محور است، ادامه داد: تلاش مي‌شود تا دانش‌آموزان ابتدايي را به سمت حافظه محوري نبريم بلكه با محوريت شايستگي‌هاي تفكر، ارتباط و فناوري‌هاي آنها تقويت شود. معاون وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي ما متناسب با سند راهبردي و براي همه استان‌ها مشترك است، اظهار كرد: انسداد مبادي بي‌سوادي و بازماندگان از تحصيل و توانمندسازي معلمان ابتدايي از مهم‌ترين شاخص‌هاست كه آنها را از رويكرد سنتي و كليشه‌اي جدا مي‌كنيم. وي افزود: در دوره ابتدايي نبايد معلم به علت زيادي جمعيت دانش‌آموزان را ساكت كند و اجازه كار گروهي به آنها ندهد؛ فضاي كار آموزش ابتدايي فضاي مشاركتي است و معلم بايد به دانش‌آموز موقعيت يادگيري دهد تا دانش‌آموز كشف شود، اكنون چنين فضايي وجود ندارد و معلم در كلاس همچنان سخنراني مي‌كند. معاون وزير آموزش و پرورش گفت: براي اين كار بايد معلم آموزش ببيند، در اين راستا ۱۵۰ هزار معلم يعني ۵۰ درصد معلمان كشور را شبكه‌سازي كرديم. نجفي پازوكي ادامه داد: تجهيز منابع آموزشي در كلاس درس از ديگر عناوين اين برنامه است كه در آن كتابخانه كلاسي اهميت دارد تا اينكه كتابخواني در طراحي آموزشي معلم متناسب با پايه تحصيلي كتاب‌ها شناسايي شود. وي افزود: كتاب اگر در پوشه كلاس دانش‌آموز باشد و سه بار در هفته سه تا بيست دقيقه در طراحي آموزشي معلم قرار گيرد، دانش‌آموز را به درك و تحليل مي‌رساند، نه اينكه عادت كنيم فقط توضيح دهيم، به‌طور مثال اگر دانش‌آموز متوجه نشد، بايد براي بار بيستم هم فقط توضيح داد اما نمي‌دانيم كه اگر روش را اصلاح كرده بوديم ديگر نياز به توضيح براي بار بيستم نبود. وي درباره بسته‌هاي آموزشي براي اول ابتدايي توضيح داد: بسته زبان آموزي اول ابتدايي، طراحي آموزشي را با زبان روز به معلم مي‌آموزد، اگر پايه زبان آموزي در اول ابتدايي درست شكل گيرد مي‌توان شاهد رقم‌خوردن تغييرات مثبت باشيم. 

ارسال نظر