اهميت حفظ ظرفيت توليد

۱۴۰۲/۱۱/۰۱ - ۰۰:۵۰:۲۹
کد خبر: ۳۰۵۰۲۸
اهميت حفظ ظرفيت توليد

خوشبختانه در سال‌هاي گذشته واحدهاي توليدي مختلفي از سراسر كشور و در شهرك‌هاي صنعتي مستقر شده و كار خود را آغاز كردند. هرچند اين واحدها براي دستيابي به موفقيت‌هاي بيشتر نياز به حمايت و برطرف شدن برخي مشكلات زيرساختي دارند، اما در شرايط فعلي مي‌توان روي توانايي آنها در تامين مواد مورد نياز داخل كشور حساب باز كرد. توليدكنندگان ايراني در ماه‌هاي اخير با برخي تلاطم‌ها و تغييرات مكرر اقتصادي روبه‌رو شدند كه ارزيابي شرايط آينده براي آنها را دشوار كرد.

جمشيد عدالتيان

خوشبختانه در سال‌هاي گذشته واحدهاي توليدي مختلفي از سراسر كشور و در شهرك‌هاي صنعتي مستقر شده و كار خود را آغاز كردند. هرچند اين واحدها براي دستيابي به موفقيت‌هاي بيشتر نياز به حمايت و برطرف شدن برخي مشكلات زيرساختي دارند، اما در شرايط فعلي مي‌توان روي توانايي آنها در تامين مواد مورد نياز داخل كشور حساب باز كرد. توليدكنندگان ايراني در ماه‌هاي اخير با برخي تلاطم‌ها و تغييرات مكرر اقتصادي روبه‌رو شدند كه ارزيابي شرايط آينده براي آنها را دشوار كرد. از اين‌رو پيش از هر چيز براي افزايش توان توليد داخل بايد تلاش كرد آينده براي آنها قابل تحليل باشد. با توجه به بازگشت تحريم‌ها و افزايش قيمت ارز دسترسي به مواد اوليه براي توليدكنندگان ايراني قدري دشوار و پيچيده شده از اين‌رو يكي از راه‌هايي كه مي‌توان با استفاده از آن توليد ملي را تضمين كرد، حمايت از رسيدن مواد اوليه به توليدكنندگان است. در كنار آن نحوه‌ اخذ ماليات از توليدكنندگان و چگونگي حفظ وضعيت در شرايط فشار تحريم‌ها موضوع ديگري است كه مي‌تواند آينده اقتصادي ايران و توليدات داخلي را تضمين كند.
اگر توليدكنندگان ما بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند، ساير بخش‌ها نيز به حركت در مي‌آيد و رشد اقتصادي مثبت مي‌شود. از سوي ديگر نيازهاي مردم نيز با محصولات داخلي پاسخ داده خواهد شد. ما در اين فرآيند بايد دو موضوع را در نظر بگيريم. نخست اينكه بازار داخلي ايران با ۸۰ ميليون نفر جمعيت، بازار كوچكي نيست و در صورتي كه كالاهاي ايراني بيشتر عرضه شوند، مي‌توانند سهم خوبي از اين بازار به دست آورند. از سوي ديگر توليدكنندگان ايران در بازارهاي خارجي نيز حضور خوبي داشته‌اند اما براي تداوم اين حضور، نياز به بهبود كيفيت كالاها و رقابت با نمونه‌هاي مشابه خارجي خواهد بود. در شرايط تحريم، بايد تلاش كرد كه محدوديت داخلي براي توليدكنندگان به حداقل برسد. اين محدوديت‌هاي مي‌تواند به دليل قوانين سختگيرانه يا دستورالعمل‌هاي اشتباه باشد يا به دليل شكل‌گيري اتفاقاتي مانند سيل يا كرونا به وجود آيد. در هر شرايطي بايد چرخ توليد را به حركت درآورد تا اقتصاد به زمين نخورد زيرا هزينه فعال كردن دوباره كارخانه يا واحد توليدي كه تعطيل مي‌شود، بسيار بالا خواهد بود. ما در سال‌هاي گذشته با وجود تحريم‌هاي امريكا، توانستيم بازارهاي بين‌المللي را تا حدي حفظ كنيم اما براي توسعه اين فعاليت بايد دستان توليد باز شود، فضاي كسب و كار بهبود يابد و دردسرهايي كه امروز در داخل وجود دارد كنار بروند.

ارسال نظر