سرنوشت بورس در حال خنثي شدن است!

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۸:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۹۷۱
سرنوشت بورس در حال خنثي شدن است!

لابه‌لاي اخبار ريز و درشت دو رويداد در بورس ناديده گرفته شد؛ رخداد اول تاكيد وزير اقتصاد بر تجديد ارزيابي و ديگري كاهش ماليات بود. از اين رو پيش بيني بورس در ابتداي بهمن ۱۴۰۲ منفي يا خنثي خواهد بود.

لابه‌لاي اخبار ريز و درشت دو رويداد در بورس ناديده گرفته شد؛ رخداد اول تاكيد وزير اقتصاد بر تجديد ارزيابي و ديگري كاهش ماليات بود. از اين رو پيش بيني بورس در ابتداي بهمن ۱۴۰۲ منفي يا خنثي خواهد بود. آن قدر در آخر هفته‌ها اتفاقات عجيب و غريب رخ مي‌دهد كه بازار همين شد كه نه خيلي پرحجم بود و نه ميلي براي مثبت شدن داشت و البته با وجود خبرهاي منفي سياسي باز هم ايستادگي خوبي داشت. در واقع ريسك‌هاي آوار شده از تحولات اخير باعث شده بازار در عين اينكه افزايش نرخ ارز را به چشم مي‌ديد دوباره شجاعت روزهاي گذشته خود را پس بگيرد و محافظه‌كارانه به بازار امروز نگاه كند. بازار آخر هفته تا حدودي توانسته بود با محوريت دلار كمي خود را از زير بار فشار فروش رها كند ولي براي حركت به سمت فرار از اين شرايط به بستر مناسب سياسي هم احتياج دارد در واقع آرامش سياسي و كاهش تنش‌ها و همچنين ثبات يا ادامه نرم و ريز نرخ ارز مي‌تواند اين قابليت را براي بازار رقم بزند كه كم كم مسير خود را پيدا كند تحولات دنياي سياست آنقدر لحظه‌اي و خاص و حساس پيش مي‌رود كه هر روز ريسك جديدي پديدار مي‌شود. اتفاقات اين چند هفته گذشته و واكنش ايران بي‌شك طي سال‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده است. بازار آخر هفته تا حدودي توانسته بود با محوريت دلار كمي خود را از زير بار فشار فروش رها كند ولي براي حركت به سمت فرار از اين شرايط به بستر مناسب سياسي هم احتياج دارد در واقع آرامش سياسي و كاهش تنش‌ها و همچنين ثبات يا ادامه نرم و ريز نرخ ارز مي‌تواند اين قابليت را براي بازار رقم بزند كه كم كم مسير خود را پيدا كند. البته در اين بين گزارش‌هاي ميان دوره هم در اين آخر هفته و ابتداي هفته بعد مي‌تواند فضاي منطقي‌تري را در قيمت‌ها ايجاد كند.

 

بي‌توجهي به دو عامل موثر در بورس

در حال حاضر لابه‌لاي اخبار و تحولات ريز و درشت مختلف دو رويداد رخ داد كه سهامداران آن را ناديده گرفتند؛ رخداد اول صحبت‌هاي وزير اقتصاد بود كه تاكيد كرد موضوع تجديد ارزيابي دارايي‌ها به موضوع اصلي و اولويت‌دار دولت تبديل شده و تا پايان سال ۱۴۰ هزار ميليارد تومان فقط توسط بانك‌هاي دولتي افزايش سرمايه انجام مي‌شود حالا بسيار مهم است كه شركت‌هاي سهامي بازار يا سازمان بورس اين موضوع را اجرايي كردن و تجديد را دوباره در شركت‌ها آغاز كند. موضوع دوم اخبار و رويدادهاي بودجه است كه در آرامش پيش مي‌رود و حتي شاهديم خبرهاي نسبتاً خوبي از بودجه نظير كاهش ماليات و مواردي از اين منتشر شده اما بازار واكنشي نداشت.

مصوبه مهم نرخ ماليات شركت‌هاي توليدي از ۲۵ به ۱۸ درصد كاهش پيدا كرد و مشابه همين سال ۱۴۰۲ شد. معمولا اخبار بد بهتر پوشش داده مي‌شوند و به همين دليل به اين موضوع كه مي‌تواند براي شركت‌هاي توليدي بسيار كمك‌كننده باشد، پرداخته نشد.

در واقع بازار هنوز كمي جو منفي دارد و با خبر حمله موشكي به اربيل و سوريه و تقابل پاكستان اين جو منفي در ابتداي هفته آينده تبديل به هيجان منفي شود و احتمالا شاهد شروع منفي نسبتا شديد در بازار باشيم. البته رفته رفته فشار منفي كم مي‌شود اما در هر صورت بازار متعادل مي‌شود، زيرا ارزش معاملات خرد به ۶ هزار ميليارد تومان رسيده در حالي كه بورس جذابي نداشتيم. در مجموع بورس اين روزها وضعيت مثبت و جذابي ندارد و بعد از آن موج رشدي ناشي از تجديد ارزيابي، كماكان در حال در جا زدن است. همچنين برخي از مصوبات بودجه‌اي كميسيون تلفيق بيرون آمده است اما تغييرات نهايي اعداد بودجه با اين مصوبات هنوز مشخص نشده است و با وجود رسيدن به پايان هفته هنوز خبري از ارسال بودجه به صحن مجلس نيست. در يك مصوبه مهم نرخ ماليات شركت‌هاي توليدي از ۲۵ به ۱۸ درصد كاهش پيدا كرد و مشابه همين سال ۱۴۰۲ شد. معمولا اخبار بد بهتر پوشش داده مي‌شوند و به همين دليل به اين موضوع كه مي‌تواند براي شركت‌هاي توليدي بسيار كمك‌كننده باشد پرداخته نشد. البته واقعا مي‌توان به اين منفي نگري حق داد. اركان مختلف دولت به قدري به شركت‌ها و فضاي سرمايه‌گذاري رسمي فشار آورده‌اند كه حتي تصميمات مثبت نيز به چشم نمي‌آيد.

 

واكنش شاخص به دلايل تحولات امنيتي

شاخص به دلايل تحولات امنيتي در منطقه ميل به تشكيل روند صعودي ندارد. از طرف ديگر علي‌رغم جو مداخله كه اين هفته به‌شدت توسط بانك مركزي با اجرا گذاشته شد، امروز مجددا دلار در بازار آزاد به ۵۳ هزار تومان برگشت. انواع تلاش‌ها توسط بانك مركزي براي جلوگيري از ايجاد جو خريد در دلار صورت مي‌گيرد اما معمولا بازارها كار خودشان را مي‌كنند و از بانك‌هاي مركزي در سال‌هاي گذشته فرمانبردار نبودند. واقعيتي كه كف بازار ارز قابل مشاهده است، افزايش تمايل به خريد است و اين نوع مداخله‌ها بيشتر فرصت خريد ايجاد مي‌كند تا جلوگيري از روند. براي نجات بازار در كوتاه‌مدت به نظر عامل تجديد و گزارش‌ها بايد كم كم خودنمايي كنند كه بين اين دو فكر مي‌كنيم گزارش‌ها عامل قوي‌تر و محكم‌تري براي حركت به بازار باشد اما متاسفانه شاهديم كه مطابق رويه ايجاد شده در سنوات قبل اين دوره هم خبري از انتشار گزارش‌ها نيست. بعد از اصرار فراوان براي عرضه طلاي صادركنندگان در بازار مبادله ارز و طلا امروز بالاخره شاهد اولين نوع از اين حراج‌ها هستيم. حراجي كه حضوري است و خريداران هم بايد به اين مركز مراجعه كنند تا اقدام به خريد كنند. در عصري كه بازارهاي مالي و غيرمالي به‌طور كامل به سمت الكترونيكي شدن حركت كردند، اين نوع عرضه فيزيكي هم در نوع خودش جالب است. شكل و شماي برخي گزارش‌ها كه تاكنون رسيده نشان مي‌دهد صورت‌هاي مالي نمي‌توانند نقش پيشران در بازار فعلي را داشته باشند اما نقش مهم‌تري را بر عهده خواهند گرفت و آن هم نقش تثبيت‌كننده قيمت‌هاي فعلي است كه مي‌توانند فضاي بازار را به سمت بسته شدن كف قيمت بسياري از سهم‌ها پيش ببرند اما براي رشد كردن انگيزه‌هايي نظير آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بوديم بايد به دست‌آيد. از همين رو در عين كه بايد پذيرفت كه گزارش‌ها عامل موثري براي روزهاي پيش رو هستند. براي نجات بازار در كوتاه‌مدت به نظر عامل تجديد و گزارش‌ها بايد كم كم خودنمايي كنند كه بين اين دو فكر مي‌كنيم گزارش‌ها عامل قوي‌تر و محكم‌تري براي حركت به بازار باشد اما متاسفانه شاهديم كه مطابق رويه ايجاد شده در سنوات قبل اين دوره هم خبري از انتشار گزارش‌ها نيست و در حالي كه دو روز غير كاري تا پايان مهلت انتشار گزارش‌ها باقيمانده كمتر از 5 درصد شركت‌ها گزارش داده‌اند و نزديك به ۸۰ درصد هنوز هيچ گزارشي روي كدال نگذاشته‌اند.

ارسال نظر